Bild tagen av JAMedia.nu
Hej!
Eftersom det var ett tag sedan jag uppdaterade så är det hög tid för det nu.
Bilen har jag fått tillbaka från mappning hos JRM racing uppe i Södertälje. Det visade sig att motorn gick fet, misstände och spikade, ja det låter inte så bra men motorn känns fortfarande frisk och bra. Nya högeffektiva tändspolar och andra tändstift fick monteras för att de skulle kunna mappa klart bilen.
Resultatet blev 320HK på hjulen, 362,4 HK och 455 NM i motorn.
Effektkurvan har ändrats jämfört med hur den var innan. Nu är det mindre effekt på låga varv, men mer på de höga varvtalen. Det gör att jag behöver ändra min körstil lite för att kunna hålla ett bra flyt i driftingen.
7 september jag var nere i Sturup på kvällen för en 3h drifting träning som Svedala MK anordnar. Det var sista träningen för denna säsongen och den var välbehövd inför sista tävlingen i Bivaröd, för att kunna köra in mig lite på motorns nya karaktär.
17-18 September var det dags för Bivarödsdriften som tävlingen heter -sista tävlingen i en serie om 3st tävlingar.
Jag blev intervjuad av Kristianstadsbladet då jag är en lokal driftingförare som verkligen satsar på denna sport.
http://www.kristianstadsbladet.se/ostra … ingen.htmlBilsporttidningen var på plats och även där blev jag intervjuad under helgen.
Träningen under söndagen var ok men inget jag var riktigt nöjd med. Banan var något ändrad och asfalten var kall med lite grepp för bakhjulen.
Som vanligt i Bivaröd så körde alla 2 st kvalvarv på lördag och 2 st på söndag morgon.
I första kvalvarvet körde jag på säkerhet så att jag inte missar något poäng. Andra varvet körde jag nästan all in och körde min bästa rundan för dagen. Jag var riktigt nöjd med poängen och på lördagen så låg jag på 5:e kvalplats.
Andra kvalomgång, söndag morgon.
1a: gick sådär enligt mig. Kall asfalt och startade som 4:e bil resulterade i svårt att få upp någon hög hastighet pga sämre grepp. Men jag körde tight och fint inpå alla koner förutom i sista rondellen där jag var lite för nära en kon och råkade välta den försiktigt. Jag vet ej vad det gav för poängavdrag men det kan inte ha varit mycke pga att den bara välte.
2a: gick snabbare och med bredare sladdvinkel på bilen. Jag höll på att få en stoppsladd vid en vändning men beslutade för att hålla flytet uppe, men det gjorde så att jag var tvungen att köra utanför en banmarkering vilket resulterade i grovt poängavdrag. Men slut poängen blev högre än föregående varv.
Jag kvalade in till topp 16 förare och var vidare till tävlingen. Sen kom det en massa mörka moln och massvis med regn. Jag viste att det skulle bli halt som tusan med regnet så jag justerade däcktryck och stötdämpare. Körde ett varv och justerade ner däcktrycket ytterligare för att få så mycket grepp som möjligt. Körde nästa varv och det gick bättre men det var fortfarande halt och jag var riktigt missnöjd med hur det gick.
Jag lyckades hänga kvar till topp 8 och fortsatte att köra mot att komma till topp 4. Men det gick inte som jag ville tyvärr och jag gick inte vidare. Jag vet fortfarande inte exakt vilken placering jag kom på med det är någonstans mellan 8-5.
Detta har varit en lärorik säsong. Jag har fått mycket tid bakom ratten och lärt mig sortera ut chassit och hjulvinklar. Träffat massor av intressanta människor och knutit viktiga kontakter.
Nu kommer bilen att ses över under vintern. Mina planer är att bygga vidare, montera bur mm för att klassa in bilen till PROint (Högsta klassen i drifting = Fri fart och möjlighet att delta i större tävlingar) Det enda som saknas är mer tid att drifta och tävlingserfarenhet. Det kommer jag att samla under 2012 då jag har planer på att ta mig längre upp i sverige och även utomlands.
Jag vill tacka alla mina sponsorer för ert stöd denna säsong. Det har varit guld värd och utan er hade jag inte kommit så här långt.
Jag har mängder med filmmaterial som kommer att redigeras och laddas upp på nätet under hösten/vintern så att ni och alla andra som är intresserade kan se.
Mvh Danny Wiik