Hej!
Nu är bilen ihopmonterad och 1:a tävlingen är genomförd. 2,5 veckor med stressmekning till kl 22.00 varje dag och 12-timmarspass på helgerna. Bilen blev klar fredag kväll 20,30 då var jag så trött att det inte blev någon testkörning mer än att se så att allting gick som det skulle. Ett tryckrör small isär men det var bara en dåligt spänd slangklämma.
Lördag morgon 06,30 besiktning av bilen på banan, förarmöte och sen var det tränings start kl 09,00.
Efter som att chassit nu är helt ombyggt jämfört med förra säsongen och att jag inte har haft tid att prova ut och justera hjulvinklar mm samt den nya styrningen så var jag väldigt nervös.
Körde 1:a varvet och märkte att bilen understyrde mycket mer än förut och att jag var tvungen att köra med en mer agressiv stil. Jag kontrollerade däcktrycket och sen startade varv 2. Understyr som tusan och kan inte riktigt avgöra åt vilket håll hjulen pekar, nästan ingen känsla alls i ratten. Efter 3:e varvet var det ett litet uppehåll för min grupp som körde så det var in i depån. Sen märkte jag att framdäcken hade rullat ut och slitit alldeles för mycket på däcksidan. Tyckte det var konstigt iom att cambern var inställd likadant förra säsongen. Så det var snabba ryck att justera så att jag fick mer negativ camber innan min grupp skulle köra igen. Upp med bilen, av med hjulet och lossa bultarna till camberjusteringen. Jag hade inget att mäta med så jag ställde in cambern lika mycket som tjockleken på skiftnyckeln jag hade. Ihop med grejerna och upprepade allting på vänsterhjulet.
Det blev lite bättre. Den understyrde lite mindre och lite lite mer känsla kom tillbaka i ratten. Justerade stötdämparna lite något varv senare för att få bilen lite mer överstyrd. Sen tänkte jag att jag kan inte ändra på bilen efter varje varv för att då kommer jag inte ha vant mig vid bilen innan kvalet börjar. Och det är ju då det gäller ett köra bra så att man kan komma med i topp 16 och delta i tävlingen.
Kvalet bestod av totalt 4 varv, uppdelat på 2 dagar. Poängen från det bästa varvet på lördagen slogs ihop med poängen från det bästa varvet på söndagen. De 16 förarna med de högsta poängen går vidare i tävlingen.
Mitt första varv gick lite knackligt i början men fick flyt i det snabbt. 2a varvet gick nästan felfritt och jag var nöjd med poängen med tanke på omständigheterne. Lördagens kvalplacering hamnade jag på 7e plats av 29 startande.
Söndag skulle vi få ett uppvärmningsvarv innan kvalvarven skulle köras men detta ändrades i sista stund och det blev kval direkt på morgonen. Jag snurrade båda mina varv och fick ställa mig och vänta på att resultatet skulle komma upp på tavlan. Iom att jag snurrade båda mina varv på söndagen så blev det inga poäng till mig då och kom inte med i topp 16 som krävs för att få fortsätta. Mina poäng från lördagen räckte till en 18e plats om jag inte mins fel.
Nu återstår det massa utprovning och justering av bilen innan nästa tävling.
Mvh Danny Wiik.