3832
Sök

Temperaturfel hos brorsans 740. Vad kan problemet vara?

600 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#1
Problemet:

Helt plösigt kan temperaturmätaren gå från 90.C till MAX.
I samband med det tänds helljuslampan på instrumentpanelen, svagt. Men ljuset i lyktan tänds inte.
OBS! Kylarn kokar inte.

Testade:

- När jag testa slå av och på helljuset så sänktes temperatur mätaren, fast det var bara ibland.
- När jag stängde av bilen så hände det ibland att temperaturmätaren fortfarande var i MAX, fast bilen var avstängd.

Fler saker har jag inte kollat förutom kylarvätskan.

Är mycket tacksam för svar wink

Förresten gott nytt år på er big_smile


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
1 januari 2011
#2
elfel skulle jag säga! troligtvis i mätarhuset!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

600 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#3
ska säga till brorsan att han kollar det wink tack för svar smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
1 januari 2011
#4
båge skrev:
elfel skulle jag säga! troligtvis i mätarhuset!

Jag satsar mina pengar på mätarhuset jag också, 740 är ju kända för att ha problem med dom smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

600 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#5
brorsan säger också att han hör ett rasslande ljud längs sidorna på bilen när temperaturmätaren är i max, men ja tvivlar om de har med saken att göra. när han väl hör ljudet och stannar bilen så upphör det.


2 763 Inlägg
1 januari 2011
#6
Du får kolla mätarhuset david smile Gott nytt år på dig, vi ses den 10:e hoppas jag smile

Volvo - For Life

600 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#7
Ja de får brorsan göra, de e hans bil smile tror vi ses den tionde ja smile gott nytt år på re wink


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 januari 2011
#8
Du har en jordpunkt på åtminstone förarsidan framför dörren under a-stolpen strax under knä höjd. Skruvar du bort kickerpanelen så ser du den. Där har du jordpunkter för bla delar av mätar huset. Dessa brukar ärja, pröva rengöra dessa. Ska också finnas jordpunkter i skelettet som håller uppe plasten i instrumentbrädan. Dock bara några enstaka och dessa brukar klara sej bättre.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

22 Inlägg
1 januari 2011
#9
Kolla även jorden mellan kaross och motor.. inte troligt men inte omöjligt..


34 Inlägg
1 januari 2011
#10
Hade något liknande på min knasiga 740 smile

Jag bytte generator kol. sen var problemet löst. ett av kolen var slitna medans de andra laddade tror jag,

Men på min så lös nästan alla lampor i panelen, kanske 20% av max styrkan.
om jag inte minns fel så drog jag på bakrute värmaren så hoppade hastighetsmätarn upp eller om det var varvtalet minns inte helt hundra. skadar ju inte att kolla generator kolet heller. sitter med 2st stjärnskruvar bak på generator ( tappa inte bort dom ) Lycka till

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 januari 2011
#11
Wizy skrev:
Hade något liknande på min knasiga 740 smile

Jag bytte generator kol. sen var problemet löst. ett av kolen var slitna medans de andra laddade tror jag,

Men på min så lös nästan alla lampor i panelen, kanske 20% av max styrkan.
om jag inte minns fel så drog jag på bakrute värmaren så hoppade hastighetsmätarn upp eller om det var varvtalet minns inte helt hundra. skadar ju inte att kolla generator kolet heller. sitter med 2st stjärnskruvar bak på generator ( tappa inte bort dom ) Lycka till

Jo när kolen blir slut börjar instrumenteringens lampor att lysa svagare, och alla lampor tänds ungefär som före start.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök