3670
Sök

Sportluftfilter eler insats??

75 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#1
ja nu är de så att jag funderar på vad som är best ett uppet filter eller insats till org burken kör med insats nu har fönderat på att byta till uppet filter eller ör det slöseri med pengar tängt lägga omkring 1000 spänn


VD Hammar
613 Inlägg
3 januari 2011
#2
man ser väldigt sällan bromspapper på öppet filter så det är ju frågan om vad du ska göra, Där emot kan man se papper på insatt så det borde vara det som funkar bäst på en original motor. Men öppet filter får man ett härligare insugsljud
Senast redigerat av opela (5 januari 2011)

MVH Johan

5 710 Inlägg
5 januari 2011
#3
tomasi skrev:
ja nu är de så att jag funderar på vad som är best ett uppet filter eller insats till org burken kör med insats nu har fönderat på att byta till uppet filter eller ör det slöseri med pengar tängt lägga omkring 1000 spänn

Defeniera bäst?

MVH Jonas
..............

1 679 Inlägg
5 januari 2011
#4
opela skrev:
man ser väldigt sällan bromspapper på öppet filter så det är ju frågan om vad du ska göra, Där emot kan man se papper på insatt så det borde vara det som funkar bäst på en original motor. Men öppet filter får man ett härligare insugsljud

Man kan se rätt stor skillnad på bänken med öppet filter smile
Det är visat i bilsport där dom utförde vissa saker till en nyare golf smile
ca 178hk på hjulen orginal
ca 176hk med tre tums halvsats från katten
ca 212 med 3tums dp med racekat och resten 3 tum
ca 231 med öppet filter och 3*dp, racekatt och resten 3*

så det är ju bevisat, men som många andra trådar som finns om detta ämne så kan ju ett öppet filter suga in lite mer små skit också smile


VD Hammar
613 Inlägg
5 januari 2011
#5
jo jag vet, men skulle vilja se samma mätning med coldair kit, öppetluftfilter samt insatts på samma motor

MVH Johan

1 679 Inlägg
5 januari 2011
#6
opela skrev:
jo jag vet, men skulle vilja se samma mätning med coldair kit, öppetluftfilter samt insatts på samma motor

Joo, det skulle vara intressant se smile
Hur man man tjänar kontrar mot skadar motorn smile
säg om man tjänar 2hk med öppet filter jämfört med instats så använder man ju insats smile
Dock så kan ju ett öppet filter suga in mer luft, men man kan ju säkert dra nån slang osv till fronten till luftburken och på så vis kunna få samma effekt som öppetfilter, om det nu funkar att göra så smile


612 Inlägg
5 januari 2011
#7
Oavsett vad man ser i en mätning så kvittar det ju om man inte har exakt samma bilmodell.

Vill man så kan man mäta undertrycket efter originalluftfiltret, vet man hur mycket trycket sjunker så har man en god aning om hur mycket burk & filter stryper.

5 710 Inlägg
5 januari 2011
#8
Det gjordes ganska noggranna tryckmätningar på en 9-3 T7 av en på STCS for ett tag sedan och det som bromsade luften mest på väg in var luftmassemätaren ... Nu är den inte av samma typ som på TS bil men det kan vara andra saker än filter som bromsar. Burken tex .....

MVH Jonas
..............

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 januari 2011
#9
Köp ett vettigt insatsfilter. Vet inte vad du har för bil men förutsätter att den är relativt standard och då har det inte någon överdrivet stor betydelse. Nackdelen med sportfilter däremot är att de tenderar att suga in skit ibland och de blir skitigare fortare eftersom de saknar skydd. Nu kommer jag inte ihåg om ett visst filter var 3 eller 4" men det såg i princip ut som ett vanligt och det satt på en bil som levererade upp mot 400 sugisar så det kanske inte är helt nödvändigt på en standard bil.


75 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#10
jag har ett insats filter nu så fönderat att byta til uppet


Bäst
250 Inlägg
6 januari 2011
#11
Behåll insatsfilter tongue
Enda du tjänar på öppet är lite grövre ljud, kanske 1-2 hk (om du har tur) men LMM kommer gå sönder mkt snabbar för du får i mer skit i motorn smile

Burna bör man annars dör man!


Sök