3575
Sök

Volvo 740 88B, startar inte.

Skåning
739 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#1
Jag har en 740 från 88 med felkodsdosan, den går inte igång.
Soppa finns, komp finns och gnista finns.
Stiften blir sura direkt när man vrider om nyckeln och kräket vägrar gå igång.

Någon fundering på det?

Jag har för övrigt inga felkoder.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

583 Inlägg
7 januari 2011
#2
Detta kan vara en väldigt dum fråga men måste ändå fråga pga folket på detta forum.

Har du testat startgas?, jag menar ifall den inte får sin choke eller liknande?.

Ifall komp, brännle och gnista finns i ett förbränningsrum borde motorn iaf ge tecken på liv.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
7 januari 2011
#3
Kolla så att inte spridarrelät har bränt eller frusit så spridarna står öppna hela tiden. Då lär den sura ner sig rätt rejält.

De sitter på expansionskärlet.

Hände samma sak på våran 745a och då hade de frusit. Men nu ligger det ett extra i bilen ifall de skulle kävlas

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Skåning
739 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#4
ajonasson skrev:
Detta kan vara en väldigt dum fråga men måste ändå fråga pga folket på detta forum.

Har du testat startgas?, jag menar ifall den inte får sin choke eller liknande?.

Ifall komp, brännle och gnista finns i ett förbränningsrum borde motorn iaf ge tecken på liv.

Mvh
Anders

Så kallat choke får den, i litervis.
Den startar inte på grund av att den surar ner sig totalt.
Rycker jag ur spridarrelät så hostar den till.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

583 Inlägg
7 januari 2011
#5
Ibanezman skrev:
ajonasson skrev:
Detta kan vara en väldigt dum fråga men måste ändå fråga pga folket på detta forum.

Har du testat startgas?, jag menar ifall den inte får sin choke eller liknande?.

Ifall komp, brännle och gnista finns i ett förbränningsrum borde motorn iaf ge tecken på liv.

Mvh
Anders

Så kallat choke får den, i litervis.
Den startar inte på grund av att den surar ner sig totalt.
Rycker jag ur spridarrelät så hostar den till.

Låter som du har glapp någonstanns då neutral

Even with cruise control.. you still have to steer.

Skåning
739 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#6
Boostrider skrev:
Kolla så att inte spridarrelät har bränt eller frusit så spridarna står öppna hela tiden. Då lär den sura ner sig rätt rejält.

De sitter på expansionskärlet.

Hände samma sak på våran 745a och då hade de frusit. Men nu ligger det ett extra i bilen ifall de skulle kävlas

Det klickar och har sig som vanligt i relät, men jag ska ändå prova att byta ut det.

Vad jag har glömt att skriva är att bilen stannade i en snödriva efter en massiv kokning.
Toppen blev skev så den har blivit planad och toppackningen är utbytt.
Nästan hela motorutrymmet blev fullt med snö så det kan kanske hänga ihop.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Skåning
739 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#7
Ibanezman skrev:
ajonasson skrev:
Ibanezman skrev:

Så kallat choke får den, i litervis.
Den startar inte på grund av att den surar ner sig totalt.
Rycker jag ur spridarrelät så hostar den till.

Låter som du har glapp någonstanns då neutral

Var skulle det vara?
Då skulle felet kommit och gått, nu hostar den endast till om jag kör på startmotorn tills
cylindrarna är dränka, drar ur relät och sen kör på startmotorn tills soppan kan antändas.
Så något gör att sprutet vräker i soppa, frågan är varför.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

945 Inlägg
7 januari 2011
#8
Nu har du ställt till det! big_smile  Vad tänkte du åka på isen, pulka efter min bil? big_smile big_smile


edit:
Lösningen är att du tömmer bränslet, börjar om och startar med full gas.
Helt enkelt kör bilen enbart som en full-gas-endast-bil. roll

Förhoppningsvis jämnar bränslets mängd ut sig lite då. lol
Senast redigerat av Bjare (7 januari 2011)


85 Inlägg
7 januari 2011
#9
Kolla min liknande frågeställning under volvorackaren vill inte starta. Slangen hittade jag med handen, kunde inte se den. Anslutningen var under grenren ngn stans...:-)

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Skåning
739 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#10
Jag fick igång skitet, stiften var tydligen helt avlivade smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

583 Inlägg
8 januari 2011
#11
Du hade väll testat gnistan redan iome att du skrev det å trådrubriken? tongue

Aja skönt att den bilen fungerar nu iaf och att det inte var ett större problem.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Skåning
739 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#12
ajonasson skrev:
Du hade väll testat gnistan redan iome att du skrev det å trådrubriken? tongue

Aja skönt att den bilen fungerar nu iaf och att det inte var ett större problem.

Mvh
Anders

Självklart, som jag skrev i början av tråden.
Men stiften var väl helt enkelt slut.
Och tyngden lyfte ifrån axlarna när bilen gick igång smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Skåning
739 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#13
Nu har motorn börjar knasa sig igen, den går väldigt snålt nu,
det gårgår knappt att få igång den när den är kall.
Får jag väl igång den så stryper den sig fullständigt om jag ger lite för mycket gas,
den gör även likadant på tomgång, storknar helt.
Låter jag den gå på tomgång så slutar det med att den stannar av sig själv efter några minuter,
och plockar jag ur stiften för att titta så är de snustorra.

Funderingar varför den kan gå så apsnålt?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."


Sök