3813
Sök

Volvo 740 Gl 87a,startar bara på startgas.

snickare
612 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#1
Har skaffat mig en 740,den har funkat men stanna här om dagen,höll på hela dan igår i garaget och pröva det jag kom på,har kollat följande;

Tagit bort kabeln fråntändspolen och hållit den nära så jag har sett gnista komma,har även bytt tändstift tagit bort ett och sättit det mot grenröret och sett att gnistan tar sig hela vägen fram till motorn.

Har tagit bort och kollat kamremmen och tittat så alla punkter ligger där dom ska så den inte står fel.

Har kopplat direktström på bensinpumpen med ett extra batterie,sen försökt starta går inte igång då häler.

Har mätit upp bränslepumpen underbilen,den får ström när man släpper nyckeln från startläget,men ingenting händer innan.

Har tagit och bytt relän,både bränslepumpsrelä och insprutning,den går inte igång ialla fall utan startgas.

Har tagit bort bränsleanslutningen till spridaröret,då har de sprutat bensin när bilen har stått still utan att den har varit igång eller gått på startmotorn,men de kommer inge bensin från trycklockans retur.

När jag har fått igång bilen på startgas,då går den igång! då har de låtit som att den drar tjuvluft när den går på tomgången,men när man gasar så slutar det låta.släpper man gasen så kommer ljudet tillbaka igen (litet tjutande ljud,har insugspackningen gått!?!?

Eller kan det vara tändningslåset som har gått? Luftmassemätaren? Jag börjar få slut på ideer nu..

Bilen gick igång igår i garaget ett tag,då gick den inte på alla cylindrar men det var för att det satt fel tändkablar,dom är bytta nu.

Behöver hjälp,får ja inte igång bilen tills nästa helg så hamnar den på blocket för 3000..

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

79 Inlägg
11 januari 2011
#2
Om du nu har uteslutit tändsystemet som felande länk så kan vi iallafall vara säkra på att det har med bränslet att göra. Ett snabbt sätt att kolla om den drar tjuvluft är ju att dra i gång den med startgas (för som jag förstår det så går den då, även utan startgas?) och sedan spruta startgas runt insuget. Om varvtalet går upp då så tar den tjuvluft.

Min gamla 740 startade utan luftmassemätare, dock så gick den inte någe vidare bra, men testa att ta bort den och låt luften sugas direkt in i spjällhuset och se om den går då. Det är också ett snabbt sätt att utesluta lmm.

Farsan min hade liknande symtom en gång, då var det tändmodulen som hade gått. Dock var det en b230a, vet inte om det ser likadant ut på din, men den kostar iallafall 99 kr på Biltema. Också värt att kolla upp kanske.

Som du beskriver det så fattar jag att bränslepumpen inte får ström när du drar på tändningen från "off"-läget? Kanske det kan vara nåt att kolla upp med? Kolla jordning och även om det är spänningsfall i plussen.

Sitter ju en "i tanken"-bränslepump på 740 med som inte är allt för vanligt att den ger upp. Kolla upp den med.

Annars är det väl bara att leta vidare. Du har ingen reservdelsbil eller känner någon som har en där du kan flytta över delar för att utesluta andra?

snickare
612 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#3
tändmodulen tror ja inte att det är för då skulle bilen inte gå igång o de gör den.

Jag funderar om det är något med spridarna,eller tändningslåset.

För man vrider nyckel till förläget på tändningsläget,då händer ingenting,sen vrider man till startläget på startmotorn o då händer ingenting,sen när man släpper nyckeln så den går till tändningsläget då brummar den några sekunder sen slutar den.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 januari 2011
#4
Låter ju som bränsle, hade en Bmw som var liknande symptom på och det var Lmm. Men har även haft en bil med tändmodulfel som gick 4 sekunder per försök. Prova med bränsletryckmätare kanske

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

snickare
612 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#5
ja var nere i da i garaget och mätta lite och kolla.

Ja skruva bort bränsleanslutningen och koppla pumpen på direktström,då kom det bensin men de var ingen stråle och de lät som at den pumpa luft o besin,så åkte och fyllde på en dunka o hade i,blev bättre men den gick inte igång.

mätte upp och kollade säkringarna,bränslepumpsrelät betedde sig skit konstigt,så jag tror att det kan antingen vara tändningsplattan som sitter bakom tändningslåset som de har blivit fel på,eller så är det bränslepumprelät eller tändningsplattan.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 januari 2011
#6
Ta en kompis till hjälp och kolla strömmen på pumpen både när du gör startförsök och när du har nyckeln i driftläge. Byt relä annars, brukar ju tamejfan alltid vara fel på dom.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

snickare
612 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#7
ja va iväg och köpte nytt relä och då gick den igång big_smile
jag trodde att jag hade ett helt relä som jag köpte förut frn kungsåra när jag var till returbilen o skulle ha grejer till 745an som jag hade förut,men det relä var paj visade de sig,ägaren innan sa även att det fanns soppa i bilen,men de kan knapppt vart någon liter fast enligt han nästan fuill tank...

Så efter att jag var och köpte nytt relä från meka och fyllde på 10 liter bensin så gick den igång och gick big_smile körde några mil bara för och se hur mycke som funkar och sådär.

Fan allting blir så mycke enklare när man får hela grejer och vet att det fungerara,fan annars skulle jag fått igång den redan samma kvll som jag titta på den för de var relät som jag bytte då,fast jag bytte till ett trasigt som jag trodde var helt för dom hade sagt på kungsåra att dom hade testat det och allt..

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

79 Inlägg
20 januari 2011
#8
Gött att den gick igång! Elektronik brukar jag köpa nytt eller ta från en bil där JAG har sett att det fungerar. Aldrig lita på nån annan. Blir lätt såhär då.

snickare
612 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#9
ja synd att jag inte visste att de var paj,annars skulle jag fått igång bilen redan samma kväll jag titta på den tongue

men nu har jag ett annat problem,de drar tjuvluft,antingen om spridarna eller insugspackningen..
Hur får man bort spridarna ur insuget? är det bara och lossa spridarörets 3 skruvar och sen lyfta upp allting? måste byta o-ringarna.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 januari 2011
#10
Har varit med om att packningen skitit sig utan synbar anledning ett par gånger...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök