3389
Sök

tjuter...

14 Inlägg
25 april 2005
Trådstartare
Jag har en VW golf ll ... och det är så att IBLAND när ja kör (ganska ofta) så tjuter det när jag har 5:ans växel i.. det tjuter alltså när jag gasar.. släpper ja gasen så tjuter de inte men det är när den trycks ner.. och det är just bara på 5:ans växel som det låter.. det e svårt att beskriva tjutet men det är ett högt låtande irreterande ljud.. Man kan kanske beskriva ljudet som det tjuter av vinden... jag kan inte fatta vad det är och min far som är en hejjare på bilar vet inte ens vad de kan vara.. snälla vet någon vad det kan vara? vill slippa åka in till verkstan.. jag kör ganska ofta på motorväg och det är ren pina för att det tjuter så mycket... det är så konstigt för det är bara ibland den låter.. ofta när jag kör längre sträcka..  Bara jag kan få små ledtrådar.. så kan min far kolla upp de.. men vi vet inte ens va vi ska titta.. det är det som är.. please hjälp hmm

// sofie

Verkmästare
97 Inlägg
25 april 2005
Är det bara på femmans växel? Prova kör på 4:an i samma hastighet. Tjuter det inte på 4:an så är det nog något fel i växellådan.

Mvh Stoffe

14 Inlägg
25 april 2005
Trådstartare
det tjuter bara på 5:ans växel.. det är de som e så konstigt...

// sofie

Verkmästare
97 Inlägg
25 april 2005
Då är det tyvärr risk för att det är i växellådan problemet sitter. Sväng inom en VW-verkstad och be någon mek ta en provtur för att va säker.

Mvh Stoffe

Driver
2 111 Inlägg
25 april 2005
vxl lådan indeed. :S...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

37 Inlägg
26 april 2005
hint: har du kollat oljenivån i växellådan ?

14 Inlägg
29 april 2005
Trådstartare
nej har inte kollat de,,, var gör man det? var tittar ja?

/ mvh sofie

245 Inlägg
29 april 2005
Eller byta växellådsoljan om det går? Jag har aldrig meckat Golf så jag vet inte om det går eller hur det ser ut?!

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås

14 Inlägg
1 maj 2005
Trådstartare
mm jag vet inte heller om det går eller var man gör det. eller nått.. så om någon vet något om golf ll så skriv gärna .. hehe,,

mvh sofie

12 Inlägg
1 maj 2005
Gäller det alla bilar.. att om det tjuter så är det växellådan?

14 Inlägg
1 maj 2005
Trådstartare
tjuter din bil också? vad har du för någon?

Mvh sofie

draminbil.nu
1 382 Inlägg
2 maj 2005
det beror på var det tjuter hur och när..

12 Inlägg
3 maj 2005
9-3 Viggen.. Nja, lite kanske men det är bara när jag är uppe i 5000r/pm på svå:an och tre:ans växle... Kom i samband med att jag bytte ändrör så det kan ju vara något där som spökar.

Mvh/Martin

9 Inlägg
3 maj 2005
Byta växellådsolja är simpelt..gör exekt samma saker som närman byter i motorn fast man gör det på växellådan istället:)

14 Inlägg
5 maj 2005
Trådstartare
ok... får testa de... hoppas de kan va de.. annars blir ja deprimerad.. orkar inte me bilen... smile

mvh sofie

14 Inlägg
6 maj 2005
Trådstartare
jag läste i instruktionsboken om min golf... och det stod att om man har manuell växellåda så ska man inte fylla på eller byta olja.. och vi hittade inget ställe någonstans i motorhuven där man kunde fylla på olja till växellådan..
snälla help me någon..

MVH sofie

Administratör
2 979 Inlägg
6 maj 2005
Skruven sitter ganska dumt till jämte vänster drivaxel framför den. Du måste altså vara under bilen för att kunna göra det och om du får loss "skruven" så ska olje nivån vara ända upp till kanten i skruvhålet. Det kan även va något under men du måste få lite på fingret om du pillar lite där. Fylla på ska va nån som vet hur man gör för man får hålla på rätt länge så att oljan hinner rinna ner i lådan så man inte tror att det är fullt efter några deciliter utan hålla på pö om pö. smile

En kopp av den svarta såsen...

14 Inlägg
12 maj 2005
Trådstartare
ok får ta en titt på de.. hoppas de går denna gången då..smile

mvh sofie

77 Inlägg
12 maj 2005
Kimmen skrev:
Eller byta växellådsoljan om det går? Jag har aldrig meckat Golf så jag vet inte om det går eller hur det ser ut?!

klart det går att byta växellådsolja. vore illa annars. det gör det på alla bilar. men är bara det att pluggen sitter på olika ställen på nästan alla bilar

Diesel power!

4 554 Inlägg
12 maj 2005
Kimmen skrev:

ptja.. de finns ju påfyllning så nog måste de gå att tappa av...

Sök