Mog1 skrev:
Folk håller på att bearbetar upp förbränningsrummet i toppen. och du gjorde dina mindre? jag blir förvirrad haha Förklara gärna mer!
Nu vill jag ha ett svar av dig i min tråd med
Ja vart ska jag börja...
Anledningen att folk bearbetar upp förbränningsrummen är av då anledningar
1 få ner kompretionsförhållandet
2 för få högre flöde och bättre förbränning
Anledningen att jag har gjort mina mindre är för att om du kollar på bilderna så har jag gjort en styrning av luft/avgaser runt ventilerna för att på så sätt få ett mycket högre flöde genom toppen
och de mesta matrialet har jag lagt till på motstående sida mot tändstiftet och sedan tagit bort nästan lika mycket på insugssidan detta flyttar ju hela förbränningsutrymmet mer centrerat över tändstiftet
Fördelen med detta är ju att jag ökar förbränningshastigheten = mer effekt och mindre spikningsrisk
och tänker man efter... vad är den största fördelen med 16v mot 8v jo tändstiftet sitter i mitten
för flödet kan man kompensera med laddtryck
Ang de ökade kompressionsförhållandet kommer de mest av de längre slaget, och ju vassare kam man kör med ju högre komp behövs
jag min kompretion ligger på 10.1 och en B230F har 10.3 orginal och med programerbart sprut/tändningen kan man kompensera för de högre kompretionsförhållandet med tändning runt dom spikningskänsligaste varven runt 3000 men kunna behålla fördelarna med mer ork och bättre respons av den högre kompretionen
Hoppas de förklarade så du förstod