Man kan också tillägga att det kan bli väldigt långa basrör med de bilsubbar som finns idag. Det finns en del basar som egentligen passar i bandpasslåda men basens parametrar gör att kammaren, som röret sitter i, blir ganska liten och följden blir att rören kan bli mer än 50 cm långa. Om man tar ett mindre rör så blir det kortare men då kan istället finnas risk för blåsljud.
Den bandpasskonstruktion som passar bäst i en bil är 4:e ordningens bandpass, på engelska kallas den för "sealed rear chamber"(sluten bakre kammare). I den lådan så sitter basen i en sluten kammare och spelar ut i en kammare med basreflexrör. Eftersom allt ljud kommer ut från röret så får det inte vara någonting i vägen för röret, då dämpas ljudet mycket. Lämpligast låter man röret sticka upp i hatthyllan eller ut genom baksätets armstöd så att det är fritt framför röret.
En till sak också. Det brukar stå i info om bandpasslådor att eftersom lådan fungerar som ett filter för höga frekvenser så behöver man inte använda ett högpassfilter till förstärkaren som driver lådan, men det kommer faktiskt ut en del högre frekvenser ändå och därför är det bäst att använda sig av ett högpassfilter.
Senast redigerat av Drönirettab (19 juli 2006)