3385
Sök

Turbomätare från Speedparts till Saab 9000 2,3T 1994

123 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan

Jag monterade en extra turbmätare i bilen för någon dag sedan, Jag koppla ihopp den med orginal tryckslangen till orginaltryckmätaren.
Men har ett problem, den är fel kalibrerad. När jag inte gasar något så ligger mätaren på -05 ungefär, och minde vid motorpromsning och när turbon laddar ur. och när jag gasar lite och orginalmätaren laddar så går laddet i den extraturbomätaren upp till 0, turbon laddar eftersom dumpen pyser och orignal mätaren laddar. När jag tycker på går bilen som ett skott och extraturboladdaren visar +05 + 06. Min mätare går alltså mellan -04 och +06. Mätaren ska ju ligga mellan 0 bar och 1.1 bar i min bil.

Hur kalibrerar man om turbomätaren? När jag står på tomgång ligger mätaren på -05bar och orginalmätaren på 0 bar.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 januari 2011
#2
En eftermarknadsmätare visar alltid rätt tryck. Det är så att när du står på tomgång blir det ett undertryck, därför den visar minus. Sen så får vi undra oss, är din bil trimmad något? Är bilen orginal med 2.3ltt dvs. 170hk visar mätaren ca 0.45bar har du 2.3ftt dvs 200hk ska den ladda runt 0.8bar.


123 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#3
Jaha aa okej, Det är 200 hästaren. Jag har hört att den ska ladda ungeför 1 bar:O? Det sittet bara ett sportavgassystem på. Inget annat trimm för nuvarande smile Men ska dumpen pysa om turbo laddaren visar under 0 bar? för orginalmätaren visar ju att den laddar : )

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 januari 2011
#4
Ah okej!! Då ska den ladda runt 0.8bar! Ja den pyser även då, dock antagligen inte lika mycket som vid fullt ladd! wink Men turbon laddar ju alltid lite även fast det är undertryck, samt att orginalmätaren inte är graderad, dvs att när den mätaren är i botten kan folk tro att det är 0 bar, men det stämmer ju inte, Så stirra dig inte blind på orginalmätaren tongue


123 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#5
Jaha aa okej ( : Tack för snabba svar ( : Men vet du varför laddtrycket stanner på 0,5 - 0,6 bar? Börjar wastgaten ta slut kanske?  smile

123 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#6
Orinalmätaren laddar fullt så man ska nog inte förlita sig på att extaladdaren visar korrekt : )För den går som ett spjut smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 januari 2011
#7
Jag skulle dra en ny kabel till den externa mätaren för o vara helt säker på att den visar rätt smile Orginalmätaren är ju inte graderad så man vet egentligen inte om den visar rätt liksom smile Men om din mätare fortfarande visar 0.5-0.6 så kan westgaten vara riktigt slut tongue bara ner med handen och känna om den är slapp!


123 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#8
Hur vet jag om westgaten är slapp? Det är dosan med 3 där 3 vakum slangar går in va smile?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 januari 2011
#9
Nej, den med 3 slangar är magnetventilen! Westgaten är den som sitter bakpå turbon, testa o dra i den och sen om den rör sig lätt, rör den sig lätt är den sliten och orkar inte hålla upp trycket i trubon smile


123 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#10
Jaha ja okej smile Är dom dyra om den nu skulle vara slut smile?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 januari 2011
#11
beror på, köp en bättre begagnad från skroten smile


123 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#12
aaa okej (:

123 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#13
Ska man dra i den långa "pinnen" typ ? smile eller vart ska man dra för att se om den är slapp : ) Haru bild våre det uppskattat (:

6 Inlägg
17 januari 2011
#14
ja i den långa pinnen som fäser undertill på avgashuset.. den är väl ca 15cm lång


Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 januari 2011
#15
http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/224219350_1/Mitsubishi_TD04_turbo_charger.jpg

Ser du den runda guldaktiga saken? ner från den ser du en pinne, dra i den pinnen (på bilden blir det upp och ner, på BILEN blir det till höger och vänster). Är den slapp är den slut, alltså bara o byta. På din saab sitter sjävla wastegasten rakt in mot blocket, med den stora runa saken frammifrån sett till höger smile lite trångt, men det går, annars kan det vara lättare o ligga under o känna, tänk på att bilen ska vara kall så du inte bränner dig tongue


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 januari 2011
#16
nu ska vi se!
B234L.. LH man........ 1,00 +/-0,03 (M1991-1993)
........... LH aut.......... 0,77 +/-0,03 (M1993)
........... Trionic man... 0,94 +/-0,03 (M1993)
........... Trionic man... 1,00 +/-0,03 (M1994>)
........... Trionic aut.... 0,78 +/-0,03 (M1993)
........... Trionic aut.... 0,81 +/-0,03 (M1994>)
B234R............ 1,02 +/-0,03 (M1993)
...................... 1,08 +/-0,03 (M1994>)

jag antar att han har en B234L trionic man...då ska den ha ett maxladd på 1,0bar!

vart sitter den ansluten? alltså, vart sitter orginalslangen? roll
Senast redigerat av kwansa (17 januari 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

123 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#17
Funkiee tack för svar : ) Ska ta och titta till det i helgen smile Men förmodligen visar externa tryckladdaren lite för, för vid snabbt gaspodrag släpper bilen på både 2an och 3an så kan inte vara så stort tryckfel ifal : ) men bäst att kolla till det ifal (: blir ju roligare om den laddar som den ska smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 januari 2011
#18
Kolla det! smile nja, för lite tror jag inte, den är nog rätt så exakt smile Men testa o dra en ny egen slang till den mätaren och se hur den laddar då smile


123 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#19
aa okej (: var nera och letade efter Westgaten smile Men hitta den inte, men behöver nog ligga under bilen för att hitta den. Men ska den sitta under turbon? ungeför där downpipan sitter eller vart ska den sitta?? smile Och min turbitryckslang som går till båda turbomätarna går ifrån dumpventilen tror jag? ska den gå därifårn? turboslangarna är ihopp kopplade under instrumentpanelen smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 januari 2011
#20
WG sitter mot blocket, på baksidan av turbon smile Aha okej, men det låter som WG'n som verakar sliten!



Sök