5157
Sök

Volvo 940 T5/320hk Sinterlamell??

935 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan.. skulle vilja ha lite tips om Sinterlameller..

*Bilen är en Volvo 940
*Motor: 2,5L T5:a
*Växellåda:960 M90H
*Tryckplatta (orginal 850-R)

Vilken Sinterlamell borde hålla bäst för ca 320HK med volvo 850-R (Tryckplatta)?

4-puck eller 6-puck? Fjädrad eller Ofjädrad?

Vill ha så lite (slir) som möjligt...

Tacksam för alla svar/tips.. Funderar just nu på 6-puck sinter (Fjädrad)


5 089 Inlägg
17 januari 2011
#2
Jag har kört med 4 puckad sinter från sasht (707) i min s70i några år nu. sketnöjjd, och då påfrestar jag grejjorna ganska mycket.

\Lindgren

935 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#3
FLindgren skrev:
Jag har kört med 4 puckad sinter från sasht (707) i min s70i några år nu. sketnöjjd, och då påfrestar jag grejjorna ganska mycket.

En del säger att 6-puck lamellen slits mindre en 4-puck?


87 Inlägg
17 januari 2011
#4
jag skulle säga att min 6-puckade slets snabbare än min 4-puckade lamell tongue eftersom 4puckad greppar mkt fortare än 6-puckad. (enligt mej själv) sen får ju andra säga vad dom vill smile men jag hade kört 4-puckad sinter om jag va du smile

935 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#5
grindborg2 skrev:
jag skulle säga att min 6-puckade slets snabbare än min 4-puckade lamell tongue eftersom 4puckad greppar mkt fortare än 6-puckad. (enligt mej själv) sen får ju andra säga vad dom vill smile men jag hade kört 4-puckad sinter om jag va du smile

ok får testa med 4-puck sinter så får vi se hur de håller smile


8 253 Inlägg
17 januari 2011
#6
Varför köra med sinter? Eller har du tänkt vässa mer framöver? Annars så räcker det med en vanlig R-lamell.


935 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Varför köra med sinter? Eller har du tänkt vässa mer framöver? Annars så räcker det med en vanlig R-lamell.

Kör med R-Lamell nu men den greppar inte...ska smälla till mellan växlarna;)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 januari 2011
#8
Om du har fräsch lamell kanske det är läge att se över tryckplattan då.

Men jag skulle ha tagit 6 puck fjädrad. Beror lite på vad det är för kvalité men med riktig fyrpuck så blir de lite jobbigt att åka omkring

Ta fjädrad för lådans skull. Hade du haft en skottsäker låda hade ofjädrat vart ok men kanske inte till m90 precis


935 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#9
Bensinskallen skrev:
Om du har fräsch lamell kanske det är läge att se över tryckplattan då.

Men jag skulle ha tagit 6 puck fjädrad. Beror lite på vad det är för kvalité men med riktig fyrpuck så blir de lite jobbigt att åka omkring

Ta fjädrad för lådans skull. Hade du haft en skottsäker låda hade ofjädrat vart ok men kanske inte till m90 precis

okey kanske blir bäst med 6-puck fjädrad då för lådans skull ?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 januari 2011
#10
Yes.

När man åker till vardags blir det mycke kopplingsslir och de gillar inte fyrpuck, dom vill hugga mycke. Egentligen samma med sexpuck men den är snällare wink


87 Inlägg
18 januari 2011
#11
är man van vid den lamellen så är de inte nå större problem tongue är väl lite jobbigare att smygköra bara ^^ iaf vad jag tycker smile

70 Inlägg
26 maj 2014
#13
Jag gissar att detta topic är nerlagt sen en stund tebax, men har köpt ett sachs pcs kit med lättat svänghjul 4 puckad fjädrad sinterlamell och berghård tryckplatta kommer den gå att köra normalt på vägarna eller kommer den hugga i korsningar etc? (ny på sinterlammeller!!)

Mvh


8 253 Inlägg
26 maj 2014
#14
Med den kombinationen av tryckplatta, lamell och svänghjul kommer du lessna fort om du kör mycket i stan. 4 puckad lamell vill gärna hugga och i kombination med lättat svänghjul får man räkna med att risken för få motorstopp vid rödljus och liknande situationer ökar. När man väl bara kommit upp i lite fart så är det inga större bekymmer. Då behöver man ju bara ha ett vältränat vänsterben.



Sök