2139
Sök

Saab 9-3 2001, ABS-lampan lyser, vågar jag köra?

4 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej,

En morgon när jag startade bilen så lyste både ABS-lampan och bromslampan! När jag körde bilen så verkar bromsskivorna ligga på lite lätt, så bilen småbromsar hela tiden.

Styrservovätskan är i princip tom, så det kanske är något läckage där.

Jag har tid på verkstaden i morgon. Frågan är, vågar jag köra bilen till verkstaden?

Hälsningar
Johannes

5 710 Inlägg
19 januari 2011
#2
Hej och välkommen till Garagets forum.
Dir rubrik var inte enligt reglerna så den har jag förbättrat.
Läs gärna: http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules
...innan nästa trådskapande.

mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

1 327 Inlägg
4 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#4
Ah, det är ett bra förslag! smile

Men jag tänkte att om den nu är tom så beror det antagligen på ett läckage som måste åtgärdas.

Sen att bromsarna ligger på hela tiden också oroar mig.

Det ska också sägas att jag är extremt oteknisk!

Hälsningar
Johannes

36 Inlägg
19 januari 2011
#5
Det är ingen fara, om nu bromsarna fungerar även fast dom ligger på lite.

Men se till att fylla på servo olja så att inte pumpen riskerar att skära i hop..


Rumpmas
3 860 Inlägg
19 januari 2011
#6
Att ABS-lampan lyser kan ha flera orsaker.

Det sitter en givare vid varje hjul som förmedlar hjulets hastighet till ABS-styrdonet så att det ska kunna avgöra när hjulen är nära att låsa. Om det är brott i kablen till givaren kommer ABS-atyrdonet att tända lampan då den inte får data från det hjulet.

Givaren läser av en tandad ring runt drivknuten för att få hjulets rotationshastighet. Det är vanligt att kuggringens kuggar sätter igen med smuts eller vittrar sönder, varpå styrdonet inte kan få någon hastighetssignal. Det är ofta felet om ABS:en går in även vid lätt bromstryck, i alla fall på ng900. Styrdonet tror då att hjulet står helt stilla eftersom de roterande kuggarna saknas och inte går att mäta på.

Be verkstaden att titta på de anliggande bromsarna. Visst vågar du åka till verkstaden, men att köra med anliggande bromsar kommer i längden att slita onormalt mycket på belägg och skivor, samt utveckla mycket värme som förs över på hjullager och ok som också slits mer.


4 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#7
Tack så mkt för att ni tog er tid att svara!

Hälsningar
Johannes


Sök