2598
Sök

Chiptrimma BMW 520 e12

115 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#1
En polare till mig har köpt en BMW från 1973

Han funderade på om det går att chiptrimma denna BMW, varken jag eller han tror det, men man kan ju alltid fråga.

Tack på förhand


Darth Vader
1 644 Inlägg
19 januari 2011
#2
Om det ens går, så är det pegnar i sjön, så låt det vara;)

Braaaaap?

1 271 Inlägg
19 januari 2011
#3
vilket motronic ??

1 271 Inlägg
19 januari 2011
#4
föresten är det väll en fyra med förgasare tongue

115 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#5
Tom skrev:
Om det ens går, så är det pegnar i sjön, så låt det vara;)

okej då vet jag iaf


181 Inlägg
19 januari 2011
#6
Går ej , är nog Bmw 745i eller E28 535i som var de första Bmw med ett riktigt styrsystem. Porsche 944 går att chippa från 82 , men är lite bökigt pga uråldriga kretsar.

Att chippa sugmotorer är absolut inte bortkastade pengar förutsatt att inte bilen väger närmare 2 ton. E30, P944 osv blir klockrena. Dock ska man inte betala för mycket självfallet, eftersom det inte ger lika mycket som att chippa en överladdad bil.

Mvh//
A.Fekzen
Senast redigerat av Fekzen (19 januari 2011)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

Darth Vader
1 644 Inlägg
19 januari 2011
#7
Jag menade inte att det var pengar i sjön för alla sugmotorer, men för en 30 år gammal 2-litare finns det inte mycket att hämta med lite förändrar elektronik.

Braaaaap?

115 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#8
Fekzen skrev:
Går ej , är nog Bmw 745i eller E28 535i som var de första Bmw med ett riktigt styrsystem. Porsche 944 går att chippa från 82 , men är lite bökigt pga uråldriga kretsar.

Att chippa sugmotorer är absolut inte bortkastade pengar förutsatt att inte bilen väger närmare 2 ton. E30, P944 osv blir klockrena. Dock ska man inte betala för mycket självfallet, eftersom det inte ger lika mycket som att chippa en överladdad bil.

Mvh//
A.Fekzen

Vad ska jag göra om jag ska trimma en 520i e12 för lite pengar?


1 271 Inlägg
19 januari 2011
#9
MSGFidde skrev:
Fekzen skrev:
Går ej , är nog Bmw 745i eller E28 535i som var de första Bmw med ett riktigt styrsystem. Porsche 944 går att chippa från 82 , men är lite bökigt pga uråldriga kretsar.

Att chippa sugmotorer är absolut inte bortkastade pengar förutsatt att inte bilen väger närmare 2 ton. E30, P944 osv blir klockrena. Dock ska man inte betala för mycket självfallet, eftersom det inte ger lika mycket som att chippa en överladdad bil.

Mvh//
A.Fekzen

Vad ska jag göra om jag ska trimma en 520i e12 för lite pengar?

byta motor!!!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
19 januari 2011
#10
Vad ska han ha chip till? Det är ju m10B20 med förgasare! 

Vassare kam, dubbla solex eller weber (förgasare för den som inte vet) eller Stromberg om nu får han tag på såna, porta, turbo...


181 Inlägg
19 januari 2011
#11
Jag har fått äran att köra en E12 med bmw 745i turbo motor i , med enbart uppställt laddtryck. Ca 350 hk. Det var det bygget som fick mig att bygga bmw turbo. Gick riktigt bra.

Finns inga direkt genvägar om du ska få ut relativt mycket effekt ur den motorn. Turbo konvertering eller byte motor. Går det tex att få i en M52B28 motor hyffsat enkelt hade ju vart trevligt... Jag har ingen koll på hur mkt plats det är på en E12, knappt meckat med dem tidigare.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.


Sök