4427
Sök

74+ b230ft extremt högt knakande från motorn

47 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Kära Garaget vänner!

Nu var det så att påväg in till stan så började min bil knacka nåt in i helvete mkt, och enligt min polare som
lånat bilen av mig sen i måndags har den knackad lite granna men han har inte brytt ssig om det.
Så när vi åkte så försökte jag lyssna efter ljudet drygt 1 mil senare så började det knacka enormt mkt ungefär som om kolvarna hade malts sönder i blocket. Stannade bilen och kollade så hade topplockspackning gått så det var ingen olja kvar i motorn. Fick bocksera hem bilen testade då lägga i femmans växel för att höra om det fortfarande knackade (hade fyllt på ny olja) motorn knackade fortfarande och då var den inte igång utan bara lätt rullandes.
Någon som vet vart felet är med bilen?

8 250 Inlägg
20 januari 2011
Högt knack + ingen olja = lager som gått sönder skulle jag tro. Kan vara ide at ta av tråget och kolla hur det ser ut.

47 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Tja hur ser man det? är det sprickor i lagret när man lyfter tråget?

8 250 Inlägg
20 januari 2011
Till att börja med kan man titta i botten av tråget om det är en massa spån i oljan. Sen kan man ta tag i storänden på vevstakarna och känna om dem glappar nåt. Sen kan man ju ta av överfallen på stakana och titta hur lagren ser ut.

47 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Okej men då får jag försöka kolla detta i veckan, det kan inte vara kolvarna? utan det är vanligt att lagren går?

Refined
1 770 Inlägg
20 januari 2011
Håller med Marlboroman. Det är med stor sannolikhet lager knack som du hör.
Brukar sällan vara bra att åka utan olja i motorn.
Men om nu toppackningen gått så ur med hela motorn och plocka isär och kolla över.

47 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
okej då var helgen bokad

612 Inlägg
20 januari 2011
Lager, vev, möjligen kolvar, kamaxel, topp o.s.v, plus att turbon kan må ganska dåligt. Hade det varit en sugmotor hade det varit billigast att skrota motorn och skaffa en annan, men turbomotorerna ligger högre i pris så kanske kan vara värt att obducera och se vad som kan tänkas gå rädda.

Förvisso ett utmärkt tillfälle att uppgradera lite. wink

Sök