3943
Sök

Bilbatteri/vätska nivå låg !

30 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Hej,

Har idag kollat batteriet's vätska nivån och den ligger under ( lower level ) lite under , min fråga : hur ska jag fylla på ? och vilken vätska ska jag använda då ? jag håller på och laddar batteriet med batteriladdare , det sitter i laddare sen i morse och är inte fulladdat än !

Hjälp . Tack

21 761 Inlägg
20 januari 2011
Sticker cellplattorna upp ovanför nivån?

I så fall får batteriet permanenta skador och kan aldrig bli helt fräscht igen. Man fyller på destillerat vatten, dvs sånt som tex används till strykjärn och brukar heta "batterivatten" när man köper det på macken.

Att batteriet inte har blivit fulladdat än kan bero på flera saker, exempelvis svag laddare eller mycket urladdat batteri. Är batteriet i dåligt skick så kan det också påverka laddtiden.

30 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Sticker cellplattorna upp ovanför nivån?

I så fall får batteriet permanenta skador och kan aldrig bli helt fräscht igen. Man fyller på destillerat vatten, dvs sånt som tex används till strykjärn och brukar heta "batterivatten" när man köper det på macken.

Att batteriet inte har blivit fulladdat än kan bero på flera saker, exempelvis svag laddare eller mycket urladdat batteri. Är batteriet i dåligt skick så kan det också påverka laddtiden.

Nu så kan jag inte se nivån på vätska , vet inte varför! kanske för att den sätter under laddningen! jag såg den i morse iaf !

laddaren är köpt idag på Lidl , tänkte prova den, heter Ultimate Speed. kanske den är dåligt laddare! men det sätter och laddar sedan kl 10 i morse.

då en annan fråga jag har plockat ut batteriet ur bilen så att jag kan ladda det , finns  det någon risk att bilen skadas av att inte ha någon batteri som sätter i ! jag har en volvo glt -92 , auto !

21 761 Inlägg
20 januari 2011
Det är viktigt att nivån ligger över plattorna, försök se hur det står till med detta. smile

En sån bil borde inte få några problem när man plockar ur batteriet, inte om den har "normal" utrustning iaf. Hur det blir med larm och/eller startspärr är jag dock osäker på, andra får ge svar där.

Forummoderator
18 009 Inlägg
21 januari 2011
Drönirettab skrev:
Det är viktigt att nivån ligger över plattorna, försök se hur det står till med detta. smile

En sån bil borde inte få några problem när man plockar ur batteriet, inte om den har "normal" utrustning iaf. Hur det blir med larm och/eller startspärr är jag dock osäker på, andra får ge svar där.

Den kan stå utan batteri. Inga problem. Du kanske får programera om stereon sen... Automaten kan växla lite lustigt de första 2 milen men rättar till sig sedan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök