2564
Sök

Audi 100 Turbo, problem.

12 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjena!! smile

Tänkte bara se om någon har en aning om vad som kan vara fel på min Audi 100 Turbo -87 (10v)

Jag har ägt den i tre år och den har alltid gått bra och inte varigt trimmad! men nu på senare tid sen i somras så har den börjat slå ifrån när jag drar på, den går hur bra som helst tills turbon laddar på o sen så flyger mitt huvud rätt in i ratten för att den slår ifrån, detta är mycket irriterande o undrar vad det kan vara. Håller jag kvar gas så  kommer den igen o fortsätter varva, man kan ligga halva gasen o dra på o ladda o den går bra men så fort man trycker till lite till så slår den ifrån. hmm

Men förr har den aldrig gjort så, men kändes inte heller som den acca lika bra då som den gör nu när man drar tills den slår till. Har skaffat turbomätare (vakuum) för nångra månader sedan o enligt den så laddar den betydligt mer än den ska göra originalt! Skumt!

Den har alltid gått lite ojämnt vid start i ca12sekunder när den är varm, men det har nog inte med det att göra. den går bra annars.

Läste att det kan vara nån luft tempgivare till ICn eller Membranet i WGn men vet inte riktigt hmm

Någon som haft samma problem eller har en aning om vad det kan var? smile

Tackar för svar big_smile

Olika
907 Inlägg
21 januari 2011
#2
Låter som ett trasigt membran, ryck loss lilla slangen på wastegaten och känns om du har undertryck där på tomgång eller helst provtryck den med typ 1 bars tryckluft och se om det stannar kvar i wastegatens kammare.

Enligt VAG finns inte membranet att köpa löst men det går att beställa på art-nr 035 145 797B
Kostade ca 600 kr för några år sedan.

Mvh
Fredrik

12 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#3
Ok tack!

Nu ska vi se bara så jag har förstått rätt jag tar av den lilla slangen på tomgång och ser om där är undertryck hur jag nu vet det har jag ingen aning om, men sen använder jag tryckluft upp till 1bar o trycker in och ser om kammaren kan hålla kvar det! ska jag trycka in luft i slangen eller i uttaget där slangen satt?

Tackar för svar! mvh

Olika
907 Inlägg
21 januari 2011
#4
Eftersom det är membranet i själva wastegaten som kan vara sönder är det givetvis wastegaten som ska testas, dels om det finns undertryck i den lilla anslutningen på tomgång och dels om trycket stannar kvar om du kör in tryck där.
Undertryck kan du känna med fingertoppen, om den sugs in lite, koppla på en slang annars och mät med en laddtrycksmätare alternativt lyssna, membranet sitter mellan nedre och övre kammaren i wastegaten och på tomgång har du undertryck i nedre kammaren eftersom den är kopplad till insuget, är membranet kass leds ju även detta undertryck till övre kammaren i wastegaten.

Mvh
Fredrik

3 Inlägg
2 mars 2011
#5
Hejsan!!

Skullle behöva lite hjälp har precis köpt en audi 100 turbo-87
som har en röd triangel i intrumentpanelen som tjuter till o blinkar när man kommer över 3 tusen varv. den slockanar igen under 3 tusen.

Sen så sotar den väldigt mkt o har ingen tomgång. Och vid gaspådrag så tänder sig mototrlampa

Hör gärna av er om ni vet.

Olika
907 Inlägg
3 mars 2011
#6
MrSlim skrev:
Hejsan!!

Skullle behöva lite hjälp har precis köpt en audi 100 turbo-87
som har en röd triangel i intrumentpanelen som tjuter till o blinkar när man kommer över 3 tusen varv. den slockanar igen under 3 tusen.

Sen så sotar den väldigt mkt o har ingen tomgång. Och vid gaspådrag så tänder sig mototrlampa

Hör gärna av er om ni vet.

Vad är det för tecken i den röda varningstriangeln?

Du kan läsa ut felkoder och se varför motorfelslampan tänds, se här:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … html#fc5kt

Skulle chansa på ett läckage om den saknar tomgång och går fett, är den trimmad?
Är gavlarna på IC´n hela?

Mvh
Fredrik

3 Inlägg
3 mars 2011
#7
Det är inget tecken i triangel den tjuter till bara o sen blinkar den.
Vet inte men har varit de. Mmm dem är hela

Olika
907 Inlägg
4 mars 2011
#8
MrSlim skrev:
Det är inget tecken i triangel den tjuter till bara o sen blinkar den.
Vet inte men har varit de. Mmm dem är hela

Om den är pystrimmad, återställ den till original så kanske tomgången kommer tillbaks, leta efter andra läckor på tryckslangar, läs ut felkoder.
Trinageln kan vara lågt tryck i bromsservon, kolla på www.audi200.se

Mvh
Fredrik

3 Inlägg
4 mars 2011
#9
tack för tipset.
Men den visar ingen annan sak i triangeln. ska testa kolla efter jag bytt olja o sånt för oljan e typ vattnig som är i nu. kommer bara vid 3 tusen..


Sök