2859
Sök

Problem med vakumslangar volvo 940 turbo

17 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har just köpt en ny bil och det första jag märker är att tomgången är väldigt seg att gå ner efter gaspådrag.
så jag öppnade motorhuven och skulle kolla läget då jag ser att inte en vakumslang sittar på platts.
så nu undrar jag om någon vet/ kan förklara hur vakumslangarna ska gå?

Bilen är en volvo 940 ltt

tack på förhand

ps är även ny på garaget .

2 656 Inlägg
22 januari 2011
#2
_patrik-j_ skrev:
Hej.

Jag har just köpt en ny bil och det första jag märker är att tomgången är väldigt seg att gå ner efter gaspådrag.
så jag öppnade motorhuven och skulle kolla läget då jag ser att inte en vakumslang sittar på platts.
så nu undrar jag om någon vet/ kan förklara hur vakumslangarna ska gå?

Bilen är en volvo 940 ltt

tack på förhand

ps är även ny på garaget .

vilken vakum slang finns ju ett "par" st om man säger så sen är de väl lite beroende på tex tyngdpåsvänghjulet om en motor är varvvillig och så och de har ju aldrig en b230 varit känd för


17 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#3
Typ alla vakum slangar båda uttagen på insuget är helt öppna. en vakum slang vid turbon är av och det uttaget på original dumpen sitter det ingen slang. så jag skulle vilja veta hur allt ska sitta. man vet ju inte vad förra ägaren har ändrat på.

Tvivlare
2 266 Inlägg
22 januari 2011
#4
https://www1.garaget.org/gallery/archive/8446/1001700_hwf1mm.jpg

Den slangen på turbon går till wastegaten. Sen ska de komma en från insuget till avlastningsventilen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/8446/1001699_471fqn.jpg

1. Vevhusventilation

2. Laddtrycksmätare

3. Dump/EGR

Så ser de ut på min ungefär smile Sätt gärna ett buntband eller en slangklamma på anslutningarna så stannar dom kvar förhoppningsvis smile

Har bilen skenladdat tro? hmm

Välkommen hit förresten smile
Senast redigerat av MantaRobin (22 januari 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

17 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#5
Tack så mkt.
ne det skulle jag inte tro känns inget konstigt med bilen iaf
men om jag minns rätt så går det väll en från tryckklockan med. var ska den gå?

Tvivlare
2 266 Inlägg
22 januari 2011
#6
_patrik-j_ skrev:
Tack så mkt.
ne det skulle jag inte tro känns inget konstigt med bilen iaf
men om jag minns rätt så går det väll en från tryckklockan med. var ska den gå?

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRKq6F_EjJ8aoPH7a8nMMaE_N477YLySmqUVZTxgkVYwDvZexaK&t=1

Här ser man bra, klockan till vänster ska till kompressorhuset på turbon, och den till höger (om där sitter nån på din) ska till insuget smile Kör INTE utan slangen till klockan till vänster (wastegaten) om du vill att motorn ska vara mer än en vecka.. wink

:Edit: Klockan till vänster är wastegateklockan, och klockan till höger är original dumpventil. Nu är detta ett 18t aggregat men 13c ser ungefär likadant ut, antar att du har de på din smile
Senast redigerat av MantaRobin (22 januari 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

17 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#7
haha ne då jag vet att man inte ska köra med bilen om tryckklocken/westgateklockan inte har någon vakumslang eller om den är av.
men är det den slangen folk brukar göra ett så kallat pystrim på?
Tack för svaren nu är det bara att köpa slang och börja koppla smile
men är det någon som har en laddtrycksmätare liggandes och en ställbar tryckkloka?

Tvivlare
2 266 Inlägg
22 januari 2011
#8
_patrik-j_ skrev:
haha ne då jag vet att man inte ska köra med bilen om tryckklocken/westgateklockan inte har någon vakumslang eller om den är av.
men är det den slangen folk brukar göra ett så kallat pystrim på?
Tack för svaren nu är det bara att köpa slang och börja koppla smile
men är det någon som har en laddtrycksmätare liggandes och en ställbar tryckkloka?

Japp det är på den slangen man "pyser" laddtrycket smile
Senast redigerat av MantaRobin (22 januari 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

17 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#9
så du vill ha 100 kr för den om man köper den direkt?
vad kostar frakten på den?
skickar du med slang och allt sånt?

Tvivlare
2 266 Inlägg
22 januari 2011
#10
_patrik-j_ skrev:
så du vill ha 100 kr för den om man köper den direkt?
vad kostar frakten på den?
skickar du med slang och allt sånt?

Frakten går på en 30-lapp och slang på ca 1,5 meter medföljer, samt ett regulerat t-kors för att inte nålen ska fladdra smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

17 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#11
låter intressant fiktiskt.
men hur kör du betalningen då förskott eller efter?


Sök