4166
Sök

Turbokonvertering B230F

73 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare skulle vilja veta hur jag får oljeanslutningarna till turbon vid konvertering, har helt kit liggandes och en 245a med B230f motorn, turbo grejjerna kommer från en 945a ltt. så har m90 låda den starkare modellen, turbo och grenrör orginal, insug, spridare, tryckrör, intercooler, laddtrycksmätare, ja allt som behövs behöver veta hur man kopplar in oljan till turbon, returen har jag förstått att det finns färdigt uttag i blocket som man får borra upp alternativt att man plockar ner oljetråget och borrar in returen där. eller har ni några andra förslag? eller tips på trådar då denna fråga beskrivs?roll

415 Inlägg
22 januari 2011
#2
sätt ett t-kors vid oljtrycksgivaren och ta olja till turbon när. Det finns kors på biltema och andra tillbehörsaffärer.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

1 008 Inlägg
22 januari 2011
#3
Införskaffa ett FT/fk block istället så slipper du fundera på oljan och trixa, du kan dessutom regga och få den laglig smile


73 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#4
Super40 - Tackar för den smile

240bns - Jag orkar inte mecka ihop en hel motor vill bara ha en rolig busbil nu i vinter, bryr mig inte om besiktning osv smile

357 Inlägg
23 januari 2011
#5
Ptrr skrev:
returen har jag förstått att det finns färdigt uttag i blocket som man får borra upp

Finns uttag för både tryck och retur, kan dock vara svårt att undvika att få in metallspån in i blocket om man borrar.
Senast redigerat av aF (23 januari 2011)


73 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#6
aF skrev:
Ptrr skrev:
returen har jag förstått att det finns färdigt uttag i blocket som man får borra upp

Finns uttag för både tryck och retur, kan dock vara svårt att undvika att få in metallspån in i blocket om man borrar.

kan ju ta returen i tråget har jag läst mig till här i forumen, dock är det som sagt tillförseln till turbon jag e osäker på smile

357 Inlägg
23 januari 2011
#7
Har själv provat båda sätten och enklast är att ta med T-kors från oljetrycksgivaren.

Kan bifoga lite bilder.

http://img717.imageshack.us/img717/7713/pict0850rediig.jpg
http://img146.imageshack.us/img146/6200/dscf0065rediig.jpg


73 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#8
aF skrev:
Har själv provat båda sätten och enklast är att ta med T-kors från oljetrycksgivaren.

Kan bifoga lite bilder.

http://img717.imageshack.us/img717/7713 … rediig.jpg
http://img146.imageshack.us/img146/6200 … rediig.jpg

Var de returen o matningen till turbon?

eller var det retur i både tråg o oljetrycksgivaren?

357 Inlägg
23 januari 2011
#9
Ptrr skrev:
aF skrev:
Har själv provat båda sätten och enklast är att ta med T-kors från oljetrycksgivaren.

Kan bifoga lite bilder.

http://img717.imageshack.us/img717/7713 … rediig.jpg
http://img146.imageshack.us/img146/6200 … rediig.jpg

Var de returen o matningen till turbon?

eller var det retur i både tråg o oljetrycksgivaren?

Två olika motorer, Första bilden är det borrat och svetsat både matning och retur med motorn på plats. Andra bilden tar jag matning från oljetrycksgivaren och retur borrad och svetsat i blocket.


347 Inlägg
23 januari 2011
#10
Har nyss turbokonverterat en b230f och satt ett t-kors vid oljetrycksgivaren.
http://i51.tinypic.com/107ujj7.jpg Lite dålig bild på t-korset.
Returen borrade jag in i blocket och tätade med packningssilikon. Innan jag borrade så skruvade jag ner tråget och la en kartong bil mellan block och tråg där spånet skulle hamna och sen hoppas på att det blir tätt igen mellan tråg och block. big_smile
Senast redigerat av Enchzzz (23 januari 2011)


73 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#11
Enchzzz skrev:
Har nyss turbokonverterat en b230f och satt ett t-kors vid oljetrycksgivaren.
http://i51.tinypic.com/107ujj7.jpg Lite dålig bild på t-korset.
Returen borrade jag in i blocket och tätade med packningssilikon. Innan jag borrade så skruvade jag ner tråget och la en kartong bil mellan block och tråg där spånet skulle hamna och sen hoppas på att det blir tätt igen mellan tråg och block. big_smile

såg bra ut, vart köpte du t korset?

Bilmekaniker
92 Inlägg
23 januari 2011
#12
Det ska finnas En Insex"skruv Precis Under vattenpumpen som går in i en Oljekanal man kan skruva bort och ta Oljan Ifrån smile

73 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#13
Anden740 skrev:
Det ska finnas En Insex"skruv Precis Under vattenpumpen som går in i en Oljekanal man kan skruva bort och ta Oljan Ifrån smile

okej tackar för tipset smile


Har någon en aning om hur mkt ladd man ska köra på med vanliga gl spridare osv?

har ingen bil än så länge att slänga grejjerna i, letar dock efter ngn hög haha tongue

ge tips på allt ni kan om liknande projekt kunskap är makt säger dom, och i o med att det är mitt första turbo bygge där jag konverterar så kan det vara bra o veta "allt" smile

tack på förhand!

347 Inlägg
23 januari 2011
#14
Ptrr skrev:
Enchzzz skrev:
Har nyss turbokonverterat en b230f och satt ett t-kors vid oljetrycksgivaren.
http://i51.tinypic.com/107ujj7.jpg Lite dålig bild på t-korset.
Returen borrade jag in i blocket och tätade med packningssilikon. Innan jag borrade så skruvade jag ner tråget och la en kartong bil mellan block och tråg där spånet skulle hamna och sen hoppas på att det blir tätt igen mellan tråg och block. big_smile

såg bra ut, vart köpte du t korset?

Köpte det på en hydralikfirma i närheten. Är egentligen tre delar som jag lött ihop. Ett t-kors, en utvändig gänga M14 * 1,5 till blocket och en slang anslutning i andra änden, gängan till oljetrycksgivaren gängade jag själv.


347 Inlägg
23 januari 2011
#15
http://i54.tinypic.com/bg2vbp.jpg
Bjuder på en bättre bild på t-korset.


73 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#16
Går det inte att sätta en sån där sandwich pryl vid oljefiltret? den har ju en till och från anslutning eller? smile

347 Inlägg
24 januari 2011
#17
Ptrr skrev:
Går det inte att sätta en sån där sandwich pryl vid oljefiltret? den har ju en till och från anslutning eller? smile

Är rätt så tajt mellan oljefiltret och framvagnsbalken som det är nu så tveksamt om det går.


73 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#18
Enchzzz skrev:
Ptrr skrev:
Går det inte att sätta en sån där sandwich pryl vid oljefiltret? den har ju en till och från anslutning eller? smile

Är rätt så tajt mellan oljefiltret och framvagnsbalken som det är nu så tveksamt om det går.

tänkte om man använder retur o olja till turbon med den istället för t kopplingen vid oljetrycksgivaren borde väl inte vara omöjlig o få de o funka? eller?

347 Inlägg
24 januari 2011
#19
Ptrr skrev:
Enchzzz skrev:
Ptrr skrev:
Går det inte att sätta en sån där sandwich pryl vid oljefiltret? den har ju en till och från anslutning eller? smile

Är rätt så tajt mellan oljefiltret och framvagnsbalken som det är nu så tveksamt om det går.

tänkte om man använder retur o olja till turbon med den istället för t kopplingen vid oljetrycksgivaren borde väl inte vara omöjlig o få de o funka? eller?

Returen kan du inte ha in där. Den måste ner i tråget. Borra ett hål i blocket på samma ställe som den sitter på turbon. Tror det ärdå är enklare att åka till en hydralikfirma och fråga efter lite kopplingar.
Ska du kompsänka motorn nånting?
Använder du turbons spridare så kom ihåg att du måste sätta dit ett spridarmotstånd då eftersom dom spridarna är lågohmiga.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 januari 2011
#20
Ptrr skrev:
Enchzzz skrev:
Ptrr skrev:
Går det inte att sätta en sån där sandwich pryl vid oljefiltret? den har ju en till och från anslutning eller? smile

Är rätt så tajt mellan oljefiltret och framvagnsbalken som det är nu så tveksamt om det går.

tänkte om man använder retur o olja till turbon med den istället för t kopplingen vid oljetrycksgivaren borde väl inte vara omöjlig o få de o funka? eller?

det är inge tryck i oljereturen så det kommer inte att funka så bra..

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök