2758
Sök

Köpråd sommarbil

59 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#1
tjenna! är på g att leta efter bil nu till sommaren som jag endast kommer att köra under sommarhalvåret (kommer stå i garage under vintern) så tänkte försöka få in lite tips på lite olika bilar som kan vara roliga. Kraven jag har på bilen är att det ska vara turbo, ej framhjulsdrift, ingen volvo, ej kombi, kul att köra. Sen kan en amerikanare med v8 också vara intressant. Budgeten ligger runt 100 000:-. Så, ös in med förslag!tongue

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
Random
480 Inlägg
23 januari 2011
#3
Ta hem en Honda s2000 / Supra eller liknande från UK smile Riktigt billiga nu. Inte så dyrt att köra hem dom heller.

1 798 Inlägg
23 januari 2011
#4
Thunderbird88 skrev:
http://www.blocket.se/pajala/Pontiac_Firebird__72_30995364.htm?ca=9&w=3

Enough said! smile
Går nog att pruta ner.

effekten är ju imponerande hehe

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 januari 2011
#5
Och du litar helt seriöst på vad som är skrivet på papprerna?

"In 1968 an HO option was available in the Tempest and Firebirds that was rated at 320 hp (239 kW).. This engine was also offered in 1969 along with a second HO version. The later 350 HO was rated at 330 hp, and was equipped with the 400 CI large valve heads (# 48's) and the 400 HO camshaft. In 1974 it was used in the GTO and was rated at 200 hp"

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 798 Inlägg
23 januari 2011
#6
Thunderbird88 skrev:
Och du litar helt seriöst på vad som är skrivet på papprerna?

"In 1968 an HO option was available in the Tempest and Firebirds that was rated at 320 hp (239 kW).. This engine was also offered in 1969 along with a second HO version. The later 350 HO was rated at 330 hp, and was equipped with the 400 CI large valve heads (# 48's) and the 400 HO camshaft. In 1974 it was used in the GTO and was rated at 200 hp"

naj visst de har du ju rätt har sett fel i dem där många gånger men me dessa volymer ska de ju va lite effekt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

957 Inlägg
23 januari 2011
#7
Fimp3n skrev:
Ta hem en Honda s2000 / Supra eller liknande från UK smile Riktigt billiga nu. Inte så dyrt att köra hem dom heller.

Eller  tyskland    en  vän hittade  en Honda S 2000  i tyskland för  9 000 Euro  det e fan  jävligt  biligt jämfört med vad de ligger här i pris


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 januari 2011
#8
fredde85 skrev:
Thunderbird88 skrev:
Och du litar helt seriöst på vad som är skrivet på papprerna?

"In 1968 an HO option was available in the Tempest and Firebirds that was rated at 320 hp (239 kW).. This engine was also offered in 1969 along with a second HO version. The later 350 HO was rated at 330 hp, and was equipped with the 400 CI large valve heads (# 48's) and the 400 HO camshaft. In 1974 it was used in the GTO and was rated at 200 hp"

naj visst de har du ju rätt har sett fel i dem där många gånger men me dessa volymer ska de ju va lite effekt

Runt 300hk i en 5.7L v8 är rätt bra faktiskt för att vara original tycker jag.
Sedan finns ju dom som tycker att v8 ska ha minst 2000hk för att ens vara värd att äga men dom kan ju ta och dränka sig lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 januari 2011
#9
Amerikanska V-8 motorer har ju fördel i ljudet! Däremot är ju väghållningen inte så jävla bra, går ju visserligen att styva upp en del men det blir ju aldrig nån sportbil. Billiga grejor till motorerna (speciellt cheva) är ju också en fördel.
För 100k får man ju jävligt mysig bil om man inte har skitbråttom, själv skulle jag nog köpa nån lite udda amerikanare typ Lincoln Continental Mk 3 med felhägda bakdörrar, men smaken är ju som baken.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 079 Inlägg
23 januari 2011
#10
En nissan skyline r32 gtr kan du få för dom pengarna, skitmkt roligt/krona dock så gäller det att hitta rätt bil. En relativt original bil med coilovers, avgas, feta bromsar, fälgar och lite intercooler, oljekylare, uppgrad diffar, uppgrad koppling och lite lull lull kan du nog hitta för dom pengarna. Men det gäller att kolla drivlina, motor noga innan köp så det inte blir några överraskningar, många bilar har gått hårt.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

1 160 Inlägg
23 januari 2011
#11
skippa turbon o köp en bmw 323 rolig leksak

59 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#12
ursäkta glömde att skriva att jag endast är intresserad av vänsterstyrt. Tänkte på att ta hem bilar från te x tyskland, finns det nån bra firma som kan göra detta eller kan någon tipsa om nån bra sida där det finns bilar till salu?

Plattan i mattan !
305 Inlägg
23 januari 2011
#13
Porsche 944 turbo.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
23 januari 2011
#14
ja där fick du ett grymt tips smile 944 turbo eller 944 s2 är riktigt fina bilar !


"Unloaded"
1 557 Inlägg
23 januari 2011
#15
http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_5 … =8&w=3

BMW 535 Turbo med 600 häst, kul och överjävligt kul dock svårt med lagligheten, men återigen; KUL.

http://www.blocket.se/sodermanland/72_P … =8&w=3

-72:a Duster med vässad 340, ser ut att behöva lite kärlek men det blir ju pengar över till effektökning eller jobb med utsidan =P

http://www.blocket.se/gavleborg/Nissan_ … =8&w=3

Sladda? Med en helrenoverad/preppad S14?

http://www.blocket.se/gavleborg/Nissan_ … amp;last=1

Helrätt konverterad S13, med RB25-maskin, dock lite jobb kvar att döma av annonsen och kanske återigen lite knepigt med lagligheten, men vafan, sommaren i Sverige är ju kort! Gör det bästa av den big_smile

"When innovation meets passion!"

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 januari 2011
#16
RD_87 skrev:
Amerikanska V-8 motorer har ju fördel i ljudet! Däremot är ju väghållningen inte så jävla bra, går ju visserligen att styva upp en del men det blir ju aldrig nån sportbil. Billiga grejor till motorerna (speciellt cheva) är ju också en fördel.
För 100k får man ju jävligt mysig bil om man inte har skitbråttom, själv skulle jag nog köpa nån lite udda amerikanare typ Lincoln Continental Mk 3 med felhägda bakdörrar, men smaken är ju som baken.

Helt rätt! Amerikanarna har ju det gottiga ljudet som inte kan slås av något.
Väghållning och jänk kan man inte säga i samma mening MEN! Nu får du tänka på att även om det är en muskelbil så glider den fram skönare än vilken sprillans ny Mercedes som helst. Dom sväljer allt på vägen, tilloch med himalaya. Du kommer aldrig ha åkt något skönare.
Det är som du sa också, billigt. Läste förut en kille som köpte en koppling till en Skyline för 18 papp när min far köpte en koppling till sin T-bird som var ännu värre för 3,5k. Vet ej om killen överdrev men hursom helst. Tror att jänkedelar (om du inte ska ha NOS - New old Stock) är billigare än till japs.

Lincoln MK3an är störtmysig! Vi hade faktiskt en 1968 Lincoln MK3. Dock hade ju inte 68an felhängda dörrarna sad

Och till alla muskelbilar finns det eftermarknads prylar för väghållning så låt dig inte stoppas av det.
Det är ruskigt billigt med saker till jänk pga sån stor marknad så du kan med enkelhet få en gammal muskelbil att uppföra sig som en Supra eller skyline på vägen smile
Senast redigerat av Thunderbird88 (23 januari 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2011
#17
Porsche 944
Bmw Z3 cabriolet/Coupé (Z3M eller M3 kanske?)
Mercedes CLK/SLK
Honda S2000 (Honda Civic Type-R?)
Mazda Mx-5 Miata

Ett gäng körglada modeller inom budget, som sommarbil hade jag helst satsat på en cabriolet eller roadster. Visst blir bilen ofta mindre vridstyv men det är å andra sidan härligt utan tak. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 januari 2011
#18
Rquired skrev:
Porsche 944
Bmw Z3 cabriolet/Coupé (Z3M eller M3 kanske?)
Mercedes CLK/SLK
Honda S2000 (Honda Civic Type-R?)
Mazda Mx-5 Miata

Ett gäng körglada modeller inom budget, som sommarbil hade jag helst satsat på en cabriolet eller roadster. Visst blir bilen ofta mindre vridstyv men det är å andra sidan härligt utan tak. smile

Mysigt att åka cab men det regnar ju så förbannat i Sverige tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2011
#19
RD_87 skrev:
Rquired skrev:
Porsche 944
Bmw Z3 cabriolet/Coupé (Z3M eller M3 kanske?)
Mercedes CLK/SLK
Honda S2000 (Honda Civic Type-R?)
Mazda Mx-5 Miata

Ett gäng körglada modeller inom budget, som sommarbil hade jag helst satsat på en cabriolet eller roadster. Visst blir bilen ofta mindre vridstyv men det är å andra sidan härligt utan tak. smile

Mysigt att åka cab men det regnar ju så förbannat i Sverige tongue

Blir man blöt har man kört för sakta. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

23 januari 2011
#20
Solklart att du ska köpa jänk!

Denna prutar du lätt ner till 100K:

http://www.blocket.se/jonkoping/Pontiac … a=14&w=3

Du kan med små förändringar göra den roligare till utseendet, andra fälgar, tona rutor etc.

Chevrolet Caprice Coupe -78
"That beats anything I ever helt, felt or smelt."


Sök