4226
Sök

Motorfäste som inte vill hålla. Bygga om? (Saab 900 2,t -98)

181 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan. Jag kör en saab 900 2,0t -98 som har fått sig en renovering nu under vintern. Har bytat växellåda samt fäste som sitter på växellådan och toppackning m.m. Men i fredags så fick jag äntligen ut bilen på en provtur för se hur den gick. Men tyvärr kom jag bara 100 meter innan fästet gav sig igen. Hände likadant sist jag provade den, precis när jag köpt den. (så jag har ej hunnit köra långt med den) Då höll den visserligen lite längre.. cirka 2 km. Kör med runt 400hk just nu. Man tycker ju att fästet ska hålla lite mer. Fästet jag pratar om sitter fast bultat på växellådan och i detta fästet sitter en motorkudde fast. Bakre vänster motorkudde. Så alla saab fantaster kanske vet vilket jag menar. Men hur ska jag få detta till att hålla? Finns det ett fäste som man kan köpa som håller för mer? såfall vart? Eller något förslag på hur jag ska bygga om så de håller? vill ju defenitivt inte bygga de stelt! alla förslag uppskattas! Mvh

181 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#3
Brains skrev:
http://www.racestuff.se/vaxelladsfaste-manuell-90093-p-393.aspx
En sån kanske.

Det var fel fäste. Det du skickade är främre. Det är vänster bakre
som är mitt problem. inte själva fästet utan den plattan som sitter fast i växellådan och i den vänstra bakre motorfästet..

7 274 Inlägg
24 januari 2011
#4
Den mitt i motorutrymmet alltså, som sitter bultat i subframen?
Den brukar man byta ut mot en dieselkudde.
Plattan, det är väl en gjutjärnsbit? Går den AV?


181 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Den mitt i motorutrymmet alltså, som sitter bultat i subframen?
Den brukar man byta ut mot en dieselkudde.
Plattan, det är väl en gjutjärnsbit? Går den AV?

Helt rätt att att man bytar till diesel. Men den håller.. Det är själva plattan som går. Den har gått av helt. Sprucken över allt.. DEtta är andra gången detta händer för mig. Jag har för mig den är gjord i aluminium faktiskt.. För det var nån som sa att den gick att tig:a.. så då borde3 de ju vara aluminium. Men helt klart kan de vara gjutjåärn också.. Men du har ju rätt med att det är den plattan.. Den håller inte sad

7 274 Inlägg
24 januari 2011
#6
Haha det har jag aldrig hört förr!
Vet att det inte är allt för ovanligt att ta övre motorfästet från 9k och sätta fast i fjäderbenstaget.
Det borde stoppa en hel del tryck på den plattan tycker jag.


181 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#7
Brains skrev:
Haha det har jag aldrig hört förr!
Vet att det inte är allt för ovanligt att ta övre motorfästet från 9k och sätta fast i fjäderbenstaget.
Det borde stoppa en hel del tryck på den plattan tycker jag.

Jo jag tycker det är själv konstigt att just plattan ska gå åt helvete.. Mer troligt att de e kudden som skulle ge sig istället. Men konstigt e det.. Speciellt när man inte har kört långt heller. Har fått höra att man kunde göra det. Troligen blir det nog att jag gör så också. Det e de enda alternativet jag har just nu. För bygga stelt de gör jag inte.


Sök