Oljeretur rör+slang volvo 740 turbo

bjorlen Hobbyfotograf
24 januari 2011 · 717 Inlägg

hej på min 740 turbo har en slang gått sönder mellan blocket å turbon (oljereturen) röret är avkapat i 2 delar vet dock ej om det är så org men iaf så satt de en siloconslang mellan rörena å den gick sönder igår (söndag den 23 janurari 2011) å tänkte vart man kan få tag på slangar som håller till 500 grader för att vara mer säker på att de håller någon som vet vart man kan köpa en sån slang? ska även linda avgasbandage runt för att minska värmen på slangen+röret för att de ska hålla längre, å hur varm blir en turbo i genomsnitt?.... MVH Bjorlen

Senast redigerat av bjorlen (24 januari 2011)

Laine90
24 januari 2011 · 46 Inlägg

På min 740 turbo som jag hade så byggde vi ett eget rör i koppar och byggde egna fästen, då orginalet inte passade när jag bytte turbo på den. Mycket bättre och håller betydligt mycket längre än en slang! smile

bjorlen Hobbyfotograf
24 januari 2011 · 717 Inlägg

Laine90 skrev:
På min 740 turbo som jag hade så byggde vi ett eget rör i koppar och byggde egna fästen, då orginalet inte passade när jag bytte turbo på den. Mycket bättre och håller betydligt mycket längre än en slang! smile

oki men ja orkar inte bygga om å skit hmm

jonTe
24 januari 2011 · 5 710 Inlägg

En turbo blir väldigt olika varm beroende på vilken del vi pratar om. Turbindelen kan bli 700-950 grader medans kompressorn håller kanske max 200. Lagerdelen är vanligvis kyld av kylvätska så kanske 80-120 grader om jag gissar lite.
Din slang behöver således inte tåla 500 grader, tror du får svårt att hitta en som tål så mycket om du inte letar bland "rymdprylar" smile
200 grader brukar silikongummi tåla iaf så kör på en sådan.

MVH Jonas
..............
bjorlen Hobbyfotograf
24 januari 2011 · 717 Inlägg

jonTe skrev:
En turbo blir väldigt olika varm beroende på vilken del vi pratar om. Turbindelen kan bli 700-950 grader medans kompressorn håller kanske max 200. Lagerdelen är vanligvis kyld av kylvätska så kanske 80-120 grader om jag gissar lite.
Din slang behöver således inte tåla 500 grader, tror du får svårt att hitta en som tål så mycket om du inte letar bland "rymdprylar" smile
200 grader brukar silikongummi tåla iaf så kör på en sådan.

oki tack så mkt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang