tjena.
tänkte skriva lite om mina projekt och lägga upp lite bilder, märkte att det va lite dåligt med sånt till denna modell..
(bra sida att kolla ritningar och info.. http://www.skyline.se/dokument/ )
kort fakta om bilen,
jag köpte den 2010-04-15 och då va jag första ägaren här i Sverige, det vaa varg trading i Linköping som hade importerat hem den ifrån England. affären gick bra och smidig, mycket bra person att hantera med.
precis innan jag skulle åka och hämta hem den så hade han varit ute o provkört, och självklart när man bara ska ta den sista svängen så hade han glömt o stänga huven helt, så den kom uppfarande rakt över rutan, resultatet blev sprucken kolfiber huv och något buckligt tak, rutan klara sig dock.
sedan såg jag även att däcken hade tagit i skärmarna lite grann så lacken hade släppt, så jag tänkte mig en hel lack på bilen, för det fanns några fler små skavanker, men nu efter sommaren så har jag märkt att den brukas med än vad den ska synas, så en hel lack på bilen kommer bara va som o kasta pengarna i sjön. Det får de bli någon gång när man har pengar som ligger o skräpar i nått hörn av plånboken.
så nu just i denna skrivande stund så ligger huven hos lackeraren och lappas o lackas. Jag frågade om kamremmen var bytt och han sa, ägaren som jag köpte den av sa att den skulle va bytt, men han hade inga papper eller kvitton på att de va bytt, så vi kom överens om att han skulle beställa det åt mig, så de fick bli ny kamrem, vattenpump , löprulle, o spänrulle.
sommaren gick med bil träffar o ett sommarglid ner till öland,sedan vidare till västkusten, Ullared ,Göteborg.
hösten kom och då skulle jag bjuda en kompis på en åktur för första gången, åkte ut o sladda lite kommer ut till en ganska stor asfalts plan och jag ska vända runt, sladdar runt och ser halv vägs det här kommer inte gå bra, ett STORT JÄVLA hål mitt i asfalten, halv skriker i bilen o bakdäcken slår precis ner i hålet och med tanke på att profilen på däcken inte är så hög så går fälgen i kanten på asfalten, vilket leder till att jag böjer in hela jävla bärarmen, och hicas staget . hicas staget lyckades jag plocka bort och rikta. men bärarmen gick inte göra någonting åt.men jag lyckades hitta en kille i katrineholm som hade byggt om sin bakvagn på sin GTR och det passa perfekt på min med, såg lite annurlunda ut, den va förstärkt i kanterna precis där min hade böjt sig.
sen gick tyvärr fälgen sönder också. skrapmärken och skev. vobblar när man har den på bilen så den får bli ny den också.
NU, till Vinterpill 2010-2011 kamremsbyte , kammbyte , intercolerbygge, ellbow.
köpte en Elbow, och en frontpipe som jag har lindat in med avgasbandage., inte mycke o skriva om de, men värt att nämna.
har köpt en intercoole ifrån AUTOBAHN88. 600X300X76MM.
upphängnings fästena som jag fick med passa inte överhuvudtaget, så jag satte 2 st plattgärn uppe och 2 st nere, där nere fanns det en skruv som passa väldigt bra att fästat i o på andra sidan fick ja borra ett hål och gänga. och där uppe så funkar det att säta de i fästena som är till framlysena.
vinkeln får man mäta sig in med hjälp av tryckrören, på högersidan(där man sitter o kör ) så får man borra ett nytt hål i plåten med en hålsåg.
det följde även med bilder också på vart man skulle borra i kittet som jag köpte.
vilket leder till att man får flytta på spolarvätske behållaren. jag köpte en ny liten ifrån biltema,
Det är ca 1 liter skulle jag tro som får plats. den satte jag fast bakom kylaren, skruvad i plåten och vilandes mot balken som passar väldigt bra. men den har bara en utgång så om man har bakrute torkare o vill ha vatten där bak så passar den inte. på min bil så är den borttagen.
sen när man ska dra upp tryckröret ifrån höger till vänster sida så ser man snart att de inte passar med gammla fläcktkåpan, så den får man rycka dän den också, och då blir de ju även fläkten också. det fick bli 2 st 10" sug fläktar. min kompis satte dit en 14 " fläkt på sin R33a vilket funkar bra det också ( vnordin här på garaget) . ´på det övre tryckröret så hade de svetsat dit ett fäste som ska monteras under motorkåpan, men de va felsvetsat de också så de passa inte så bra, och om man vill ha de så kommer inte neon kåpan passa. så jag såga av de staget, och när jag blev klar med rören o drog åt med slangklämmor så blir de fast o hårt så de där staget behövs inte.
Byte av kammar och kamrem, RB25 dett
Det som behövs, en moment nyckel 12 nm, en som tar 150 nm, avdragare till remskivan. Nya packningar till ventilkåporna, nya packboxar till kammarna, vattenpump, kamrem , spännrulle, löprulle.
plocka bort allt som är ivägen för o kunna lyfta ventilkåporna. på kamremskåpan så sitter de en givare som är till tändningen, spåret är ur centrum så den kan man bara sätta dit på ett sätt. (skulle den va sönder så man får dit den åt andra håller så startar inte maskinen när man är klar. det va en kompis som hade lyckats med de, men de va inge farligt sa han ) ta bort kamremskåpan och nolla motorn.
det är markeringar på kammdreven som ska stå som ett v typ.
sen på remskivan så är de märkt med en gul markering som är noll, sen finns det ett par vita sträck också, men det är de gula som är noll. man får släppa på alla remmar så man kan ta dän remskivan, ta en muttersmack o lossa med, annars så går de o hålla i mot, då får man stoppa in en skruvmejsel eller gärna ett dorn igenom kopplingsarmen o sen in i kopplings skivan, det finns hål och skruvar som man får snurra fram som går alldeles utmärkt att hålla imot, remskivan är dragen med 154 nm, så den ska inte sitta så förbannat hårt. Ta avdrageren o sätt fast i remskivan,
m10 hål och sen ett mittenhål som nu har en pressbult m12 o pressar imot bulten till remskivan, min remskiva blev gängpaj så jag fick ta en vinkelborrmaskin o borra upp till m12, ta bort den undre kamremmskåpan och nolla motorn om du har snurrat nått på den.
där ser du spännrullen o löprullen, det är bara o ta bort dom o lossa på kamremmen. se till o ha motorn i noll hela tiden. sen kan du lossa kamdreven (om du ska byta kammar ) och de passar också bara på en varsin kam så de går inte heller o få fel. Lossa kammarna, lossa mitten skruvarna sista så de inte bryter i styrningen, försök få upp den rakt o fint.
När man drar fast dom igen så dra ner dom jämn o fint, börja lite på mitten o sen lite ute på kanterna så det inte bryter i styrningen, sen ska det korsdrags. Med 9-12 NM.
När ni ska spänna kamremmen så dra på den ifrån ett håll, o spänn med hela tiden så du inte får nått glapp emellan kamdreven , sätt dit spännrullen men vänta med löprullen, dra på kamremmen o sätt sedan dit löprullen till sist, för annars är de svårt o få över remmen. Se till så du har alla markeringar rätt. Spänn remmen med spänrullen och dra åt skruven.. se till så att alla markeringar står helt rätt, ett ända kugg fel kan få hela motorn att gå sönder. Känn så att remmen är spänd ordentligt överallt, på min bil så va den väldigt slak när jag demomtera den, kammarna kunde nästan röra på sig en kugg för japanjäveln inte kunde spänna ordentligt. Montera dit remskiva igen o dra den med 145-155 NM sen är det bara o sätta tillbaka allt igen.
nu har jag plockat bort innerpanelen, för att någon japanjävel har lackat kameleont på hela instrument panelen, och de såg ut som de hade glömt underarbetet o kört med en sprayburk eller nått, så de får bli halvblank svart,
här sitter vi, jag o victor en freda natt och våtslipar panelen.
men på lördagen fick ja sitta själv och då fick de bli ett par kalla när man gjorde det sista.
kom på att det lät ju om kupé fläkten i sommras, så den tog ja bort o kolla lite på, men de verkar inte som de går o laga den, får se om ja hittar någon ny, men de borde de kunna årdna på nissan., och de kunde de, 4950 kr skulle de ha för en ny, fan de är lite väl mycket
kolla runt lite på några skrotar o hitta på laga.se en för 800, taget,
¨
beställde även då en ny fönsterhiss, för en liten jävla plast grej har spruckigt för mig, det är den som löper i skenan som sitter i rutan som man fäster "saxen" i . så den fann jag också där o den fick ja ge 900 kr för
ganska dyr plast detalj,
ja fick inte köpa bara plast delen, inte äns ifrån nissan, så fick köpa hela skiten.
så om någon behöver en elhiss, till en r34 så hör gärna av er, för den kommer bara ligga ivägen.
här är lite bilder på nya downpipen, elbowen, magnetiska oljefiltret och magnetiska oljepluggen.
polerat tryckrör och batterihållare,
ville kolla hur de såg ut under sido kiolarna så demontera bort dom och kollade, och det såg jätte fint ut, fanns ingen rost överhuvetaget så fick sätta tillbaka dom igen, men då hade jag dåligt med grejer och kunna trycka in kiolarna med, så de fick bli däcken lutandes imot, och det vart faktiskt bra.![smile](img/smilies/smile.png)
Fram lysena fick sig ett par timmar de också...... det blev mer än jag tänkte o resultatet blev inte helt 100, det ser jävligt bra ut men de är inte helt nya. våtslipa med 800 1200 2000 3000, sen polerade jag med en diamant pasta, och med vax, o de blänker jävlar men i vissa ljus så ser man fortfarande polerreporna efter 3000 pappret. jag har inte fått ut bilen i ljuset än så vet inte hur de blir i verkligheten, men de blir nog helt okej.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-7658c23cf5f3fd1135297ab5fb1ad497_tn.jpg]()
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Åter dax för lite uppgraderingar i vinter, efter en misslyckad sommar. sommaren började med att bilen hamna i diket, INTE när jag körde, så man vart ju lite sur då. men det löste sig, som tur va så va vi bara nere o vända och körde utemed en syrenhäck så det blev "bara" reper utmed hela sidan. Så det tog ett par veckor innan de hade blivit reparerat, så när man va nere på elmia så fick man åka runt med en repig bil. och väl där nere, fan. mc polisen vinkar in mig, klagar på att min vinge är för stor. sen börjar de klaga att däcken va utanför skärmkanten. men icke,
det va bara fälgen som va utanför, slit ytan som de står i lagen är innanför skärmkanten så jag klara mig från de iaf, men de blev en ombesiktning på bilen iaf. sen ¨åkte vi o skulle äta mat på max direkt efter, då svänger ja in på max o kommer inte in i rutan rätt så backar 1 dec där står de en ful jävla golf ivägen. haa, kul, hans bil vart en liten buckla + lycktglaset gick sönder, min bil. = inget.
sen skulle de besiktigas igen då. nae då är avgasvärdena för höga för jag bytt kammar. försökte med E85 men de hjälpte inte. så jag tappa sugen på bilen den sommaren. körde kanske max 150-200 mil på hela sommaren. så nu ska jag trimma lite till.
så de blir lite roligt iaf.
följande saker som står på listan.
sprut - Apexi PFC
turbo - C3 Comp turbo 69 in 54 ut.. keramik kullagrad turbo med både axiellt o radiellt lager.
spridare
bränslepump - Walbro 255l/h
oljepump
olje kylare
vatten kylare
coilovers - XYZ supersport
topplockspackning - cometic 3 lagers packning
mm.
mappa bilen i vår.
kommer köra med Apexi PFC sprut, hitta en bra sida där man kan få svar på de flesta frågorna.
http://www.paulr33.com/powerfc-faq/powerfc-faq.htm
nu är det dags att börja skruva isär toppen mm, så här ser den ut från början.
Jag började med att ta kort på så mycket slangar o kopplingar sommöjligt för att komma ihåg sen när allt ska tillbaka. sen får man jobba sig neråt. Jag tog bort så mycket som möjligt, för man måste få bort både insug och grenrör. sitter 3 st typ M8 bultar till toppen som är nästan omöjliga o ta bort om man inte tar bort insuget. Turbo och allt på den sidan får man också ta bort.
för o lossa toppen så ska man börja lossa de 3 st M8 bultarna, 2 stycken bakom, imot torpedväggen, och 1 på framsidan vid insuget. sen får man plocka bort ventilkåporna och ha en lång insexnyckel på hylsa. en vanlig insexnyckel är bara o glömma. jag hade ett dragskaft på typ 45 cm och de gick tungt...
sen lossar du de 2 innersta först, sen de två yttersta , och sen fortsätt så och gå in mot mitten. det finns ritningar om vilken årdning man ska lossa de i handboken. när man monterar ihop toppen igen så avslutar man med de 3 små bultarna,
sen när man har lossat alla rör , slangar, kablar, o allt som sitter i toppen så är de bara lyfta upp de.
För o kolla att alla ventiler är täta så lossar man kammarna, vänder upp o ner på toppen sen häller man på med T-röd vid ventilerna, låter de stå några timmar o tittar sen om det försvunnit, isåfall så är de inte täta o de behövs slipas in. men jag kommer slipa in mina i vilket fall som helst, när jag ändå har allt borta.
Flera uppdateringar kommer komma,
tänkte skriva lite om mina projekt och lägga upp lite bilder, märkte att det va lite dåligt med sånt till denna modell..
![hmm](img/smilies/hmm.png)
(bra sida att kolla ritningar och info.. http://www.skyline.se/dokument/ )
kort fakta om bilen,
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-4857b5db266191637e177b2053112efc_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-4857b5db266191637e177b2053112efc_tn.jpg)
jag köpte den 2010-04-15 och då va jag första ägaren här i Sverige, det vaa varg trading i Linköping som hade importerat hem den ifrån England. affären gick bra och smidig, mycket bra person att hantera med.
precis innan jag skulle åka och hämta hem den så hade han varit ute o provkört, och självklart när man bara ska ta den sista svängen så hade han glömt o stänga huven helt, så den kom uppfarande rakt över rutan, resultatet blev sprucken kolfiber huv och något buckligt tak, rutan klara sig dock.
sedan såg jag även att däcken hade tagit i skärmarna lite grann så lacken hade släppt, så jag tänkte mig en hel lack på bilen, för det fanns några fler små skavanker, men nu efter sommaren så har jag märkt att den brukas med än vad den ska synas, så en hel lack på bilen kommer bara va som o kasta pengarna i sjön. Det får de bli någon gång när man har pengar som ligger o skräpar i nått hörn av plånboken.
![smile](img/smilies/smile.png)
sommaren gick med bil träffar o ett sommarglid ner till öland,sedan vidare till västkusten, Ullared ,Göteborg.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-eed8d8093f54de9521c0486f9f5897bd_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-eed8d8093f54de9521c0486f9f5897bd_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0568995167b720b662309625d5cf64f2_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0568995167b720b662309625d5cf64f2_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-3c670ed463cc9a1428fb72942ef1de76_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-3c670ed463cc9a1428fb72942ef1de76_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-b0a7a6eb38b6d01c957c74e3605e3ffe_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-b0a7a6eb38b6d01c957c74e3605e3ffe_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-a87eef9e3d6d657607c213b0091bc38d_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-a87eef9e3d6d657607c213b0091bc38d_tn.jpg)
hösten kom och då skulle jag bjuda en kompis på en åktur för första gången, åkte ut o sladda lite kommer ut till en ganska stor asfalts plan och jag ska vända runt, sladdar runt och ser halv vägs det här kommer inte gå bra, ett STORT JÄVLA hål mitt i asfalten, halv skriker i bilen o bakdäcken slår precis ner i hålet och med tanke på att profilen på däcken inte är så hög så går fälgen i kanten på asfalten, vilket leder till att jag böjer in hela jävla bärarmen, och hicas staget . hicas staget lyckades jag plocka bort och rikta. men bärarmen gick inte göra någonting åt.men jag lyckades hitta en kille i katrineholm som hade byggt om sin bakvagn på sin GTR och det passa perfekt på min med, såg lite annurlunda ut, den va förstärkt i kanterna precis där min hade böjt sig.
sen gick tyvärr fälgen sönder också. skrapmärken och skev. vobblar när man har den på bilen så den får bli ny den också.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0b83da0dd38442d1244b774d7b6812e4_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0b83da0dd38442d1244b774d7b6812e4_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-a6aaa9a9b736146cd8405f8235486f0f_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-a6aaa9a9b736146cd8405f8235486f0f_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-68cf4c6a0a849073eff76b6e940eaff9_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-68cf4c6a0a849073eff76b6e940eaff9_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-4b1fce41675a3942017acb35d83f8788_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-4b1fce41675a3942017acb35d83f8788_tn.jpg)
NU, till Vinterpill 2010-2011 kamremsbyte , kammbyte , intercolerbygge, ellbow.
köpte en Elbow, och en frontpipe som jag har lindat in med avgasbandage., inte mycke o skriva om de, men värt att nämna.
har köpt en intercoole ifrån AUTOBAHN88. 600X300X76MM.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-6a8fa1d56ae862547a64451767eb9b14_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-6a8fa1d56ae862547a64451767eb9b14_tn.jpg)
upphängnings fästena som jag fick med passa inte överhuvudtaget, så jag satte 2 st plattgärn uppe och 2 st nere, där nere fanns det en skruv som passa väldigt bra att fästat i o på andra sidan fick ja borra ett hål och gänga. och där uppe så funkar det att säta de i fästena som är till framlysena.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-6d2706e48b5689ecec4bcc5698ee3382_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-6d2706e48b5689ecec4bcc5698ee3382_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0d2c19a6acaf37227a68ea823d8c5c39_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0d2c19a6acaf37227a68ea823d8c5c39_tn.jpg)
vinkeln får man mäta sig in med hjälp av tryckrören, på högersidan(där man sitter o kör ) så får man borra ett nytt hål i plåten med en hålsåg.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-7ea91a57129a937e332f79617a739cbf_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-7ea91a57129a937e332f79617a739cbf_tn.jpg)
det följde även med bilder också på vart man skulle borra i kittet som jag köpte.
vilket leder till att man får flytta på spolarvätske behållaren. jag köpte en ny liten ifrån biltema,
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-4630826bf89d1a1535c891c4edb539a5_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-4630826bf89d1a1535c891c4edb539a5_tn.jpg)
Det är ca 1 liter skulle jag tro som får plats. den satte jag fast bakom kylaren, skruvad i plåten och vilandes mot balken som passar väldigt bra. men den har bara en utgång så om man har bakrute torkare o vill ha vatten där bak så passar den inte. på min bil så är den borttagen.
sen när man ska dra upp tryckröret ifrån höger till vänster sida så ser man snart att de inte passar med gammla fläcktkåpan, så den får man rycka dän den också, och då blir de ju även fläkten också. det fick bli 2 st 10" sug fläktar. min kompis satte dit en 14 " fläkt på sin R33a vilket funkar bra det också ( vnordin här på garaget) . ´på det övre tryckröret så hade de svetsat dit ett fäste som ska monteras under motorkåpan, men de va felsvetsat de också så de passa inte så bra, och om man vill ha de så kommer inte neon kåpan passa. så jag såga av de staget, och när jag blev klar med rören o drog åt med slangklämmor så blir de fast o hårt så de där staget behövs inte.
Byte av kammar och kamrem, RB25 dett
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-4ad25d7411c6e5a02cc246c5b2cd281f_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-4ad25d7411c6e5a02cc246c5b2cd281f_tn.jpg)
Det som behövs, en moment nyckel 12 nm, en som tar 150 nm, avdragare till remskivan. Nya packningar till ventilkåporna, nya packboxar till kammarna, vattenpump, kamrem , spännrulle, löprulle.
plocka bort allt som är ivägen för o kunna lyfta ventilkåporna. på kamremskåpan så sitter de en givare som är till tändningen, spåret är ur centrum så den kan man bara sätta dit på ett sätt. (skulle den va sönder så man får dit den åt andra håller så startar inte maskinen när man är klar. det va en kompis som hade lyckats med de, men de va inge farligt sa han ) ta bort kamremskåpan och nolla motorn.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-b3db083d8601d9e330cb038080dd0cba_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-b3db083d8601d9e330cb038080dd0cba_tn.jpg)
det är markeringar på kammdreven som ska stå som ett v typ.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-4129f81075b917c452d8d78d164bec43_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-4129f81075b917c452d8d78d164bec43_tn.jpg)
sen på remskivan så är de märkt med en gul markering som är noll, sen finns det ett par vita sträck också, men det är de gula som är noll. man får släppa på alla remmar så man kan ta dän remskivan, ta en muttersmack o lossa med, annars så går de o hålla i mot, då får man stoppa in en skruvmejsel eller gärna ett dorn igenom kopplingsarmen o sen in i kopplings skivan, det finns hål och skruvar som man får snurra fram som går alldeles utmärkt att hålla imot, remskivan är dragen med 154 nm, så den ska inte sitta så förbannat hårt. Ta avdrageren o sätt fast i remskivan,
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0057fc6a79f42d500e245ba2310e6dee_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0057fc6a79f42d500e245ba2310e6dee_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-934801f17328faf9cbc931e2ca007469_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-934801f17328faf9cbc931e2ca007469_tn.jpg)
m10 hål och sen ett mittenhål som nu har en pressbult m12 o pressar imot bulten till remskivan, min remskiva blev gängpaj så jag fick ta en vinkelborrmaskin o borra upp till m12, ta bort den undre kamremmskåpan och nolla motorn om du har snurrat nått på den.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-a9d402a2358efd6737dd0c9cd065e4e2_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-a9d402a2358efd6737dd0c9cd065e4e2_tn.jpg)
där ser du spännrullen o löprullen, det är bara o ta bort dom o lossa på kamremmen. se till o ha motorn i noll hela tiden. sen kan du lossa kamdreven (om du ska byta kammar ) och de passar också bara på en varsin kam så de går inte heller o få fel. Lossa kammarna, lossa mitten skruvarna sista så de inte bryter i styrningen, försök få upp den rakt o fint.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-cbfe0e72020f3288e2f22feec860f76b_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-cbfe0e72020f3288e2f22feec860f76b_tn.jpg)
När man drar fast dom igen så dra ner dom jämn o fint, börja lite på mitten o sen lite ute på kanterna så det inte bryter i styrningen, sen ska det korsdrags. Med 9-12 NM.
När ni ska spänna kamremmen så dra på den ifrån ett håll, o spänn med hela tiden så du inte får nått glapp emellan kamdreven , sätt dit spännrullen men vänta med löprullen, dra på kamremmen o sätt sedan dit löprullen till sist, för annars är de svårt o få över remmen. Se till så du har alla markeringar rätt. Spänn remmen med spänrullen och dra åt skruven.. se till så att alla markeringar står helt rätt, ett ända kugg fel kan få hela motorn att gå sönder. Känn så att remmen är spänd ordentligt överallt, på min bil så va den väldigt slak när jag demomtera den, kammarna kunde nästan röra på sig en kugg för japanjäveln inte kunde spänna ordentligt. Montera dit remskiva igen o dra den med 145-155 NM sen är det bara o sätta tillbaka allt igen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0fc3ebd55305ecea9f1cd51996988e59_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0fc3ebd55305ecea9f1cd51996988e59_tn.jpg)
nu har jag plockat bort innerpanelen, för att någon japanjävel har lackat kameleont på hela instrument panelen, och de såg ut som de hade glömt underarbetet o kört med en sprayburk eller nått, så de får bli halvblank svart,
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-a0cd7164464aede3b4b775cae3858862_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-a0cd7164464aede3b4b775cae3858862_tn.jpg)
här sitter vi, jag o victor en freda natt och våtslipar panelen.
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-f59774093f26f7777b991680a687e576_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-f59774093f26f7777b991680a687e576_tn.jpg)
men på lördagen fick ja sitta själv och då fick de bli ett par kalla när man gjorde det sista.
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-66c41fd30bb6930f3c76231cf4f3be1a_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-66c41fd30bb6930f3c76231cf4f3be1a_tn.jpg)
kom på att det lät ju om kupé fläkten i sommras, så den tog ja bort o kolla lite på, men de verkar inte som de går o laga den, får se om ja hittar någon ny, men de borde de kunna årdna på nissan., och de kunde de, 4950 kr skulle de ha för en ny, fan de är lite väl mycket
![tongue](img/smilies/tongue.png)
![smile](img/smilies/smile.png)
beställde även då en ny fönsterhiss, för en liten jävla plast grej har spruckigt för mig, det är den som löper i skenan som sitter i rutan som man fäster "saxen" i . så den fann jag också där o den fick ja ge 900 kr för
![smile](img/smilies/smile.png)
![tongue](img/smilies/tongue.png)
så om någon behöver en elhiss, till en r34 så hör gärna av er, för den kommer bara ligga ivägen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-cdcd06334e009f546fd0ea7e7bfba054_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-cdcd06334e009f546fd0ea7e7bfba054_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-fb7547bd34770fa5c0efa5199714e82b_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-fb7547bd34770fa5c0efa5199714e82b_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0ccceb49180157d5c7bd794271cbcdb3_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0ccceb49180157d5c7bd794271cbcdb3_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-353042d431edbc64f3f238d77dc835f4_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-353042d431edbc64f3f238d77dc835f4_tn.jpg)
här är lite bilder på nya downpipen, elbowen, magnetiska oljefiltret och magnetiska oljepluggen.
polerat tryckrör och batterihållare,
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-770ba235b4cf57ab5957bbcdc6b85492_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-770ba235b4cf57ab5957bbcdc6b85492_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-b736e9d90cb27af1fbba93fdf95dde2d_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-b736e9d90cb27af1fbba93fdf95dde2d_tn.jpg)
ville kolla hur de såg ut under sido kiolarna så demontera bort dom och kollade, och det såg jätte fint ut, fanns ingen rost överhuvetaget så fick sätta tillbaka dom igen, men då hade jag dåligt med grejer och kunna trycka in kiolarna med, så de fick bli däcken lutandes imot, och det vart faktiskt bra.
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-c4bd4dddf63599abeeeaf4619a23d2bc_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-c4bd4dddf63599abeeeaf4619a23d2bc_tn.jpg)
Fram lysena fick sig ett par timmar de också...... det blev mer än jag tänkte o resultatet blev inte helt 100, det ser jävligt bra ut men de är inte helt nya. våtslipa med 800 1200 2000 3000, sen polerade jag med en diamant pasta, och med vax, o de blänker jävlar men i vissa ljus så ser man fortfarande polerreporna efter 3000 pappret. jag har inte fått ut bilen i ljuset än så vet inte hur de blir i verkligheten, men de blir nog helt okej.
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-7658c23cf5f3fd1135297ab5fb1ad497_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-7658c23cf5f3fd1135297ab5fb1ad497_tn.jpg)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Åter dax för lite uppgraderingar i vinter, efter en misslyckad sommar. sommaren började med att bilen hamna i diket, INTE när jag körde, så man vart ju lite sur då. men det löste sig, som tur va så va vi bara nere o vända och körde utemed en syrenhäck så det blev "bara" reper utmed hela sidan. Så det tog ett par veckor innan de hade blivit reparerat, så när man va nere på elmia så fick man åka runt med en repig bil. och väl där nere, fan. mc polisen vinkar in mig, klagar på att min vinge är för stor. sen börjar de klaga att däcken va utanför skärmkanten. men icke,
![smile](img/smilies/smile.png)
![smile](img/smilies/smile.png)
sen skulle de besiktigas igen då. nae då är avgasvärdena för höga för jag bytt kammar. försökte med E85 men de hjälpte inte. så jag tappa sugen på bilen den sommaren. körde kanske max 150-200 mil på hela sommaren. så nu ska jag trimma lite till.
![smile](img/smilies/smile.png)
![smile](img/smilies/smile.png)
följande saker som står på listan.
sprut - Apexi PFC
turbo - C3 Comp turbo 69 in 54 ut.. keramik kullagrad turbo med både axiellt o radiellt lager.
spridare
bränslepump - Walbro 255l/h
oljepump
olje kylare
vatten kylare
coilovers - XYZ supersport
topplockspackning - cometic 3 lagers packning
mm.
mappa bilen i vår.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-bd0353a3fb2274feb97e1e3a4aeb844e_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-bd0353a3fb2274feb97e1e3a4aeb844e_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-f8350324471f6fb2869187a6689c0097_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-f8350324471f6fb2869187a6689c0097_tn.jpg)
kommer köra med Apexi PFC sprut, hitta en bra sida där man kan få svar på de flesta frågorna.
http://www.paulr33.com/powerfc-faq/powerfc-faq.htm
nu är det dags att börja skruva isär toppen mm, så här ser den ut från början.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-22a231f357209ff28b0c3be69b5449bc_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-22a231f357209ff28b0c3be69b5449bc_tn.jpg)
Jag började med att ta kort på så mycket slangar o kopplingar sommöjligt för att komma ihåg sen när allt ska tillbaka. sen får man jobba sig neråt. Jag tog bort så mycket som möjligt, för man måste få bort både insug och grenrör. sitter 3 st typ M8 bultar till toppen som är nästan omöjliga o ta bort om man inte tar bort insuget. Turbo och allt på den sidan får man också ta bort.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0a429bc2961a83d81729269903b32c56_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0a429bc2961a83d81729269903b32c56_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-8e32ad79e9c8b9d37b063f4637a0ec5f_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-8e32ad79e9c8b9d37b063f4637a0ec5f_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0b160523d3027be9816513d228bcfb6c_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0b160523d3027be9816513d228bcfb6c_tn.jpg)
för o lossa toppen så ska man börja lossa de 3 st M8 bultarna, 2 stycken bakom, imot torpedväggen, och 1 på framsidan vid insuget. sen får man plocka bort ventilkåporna och ha en lång insexnyckel på hylsa. en vanlig insexnyckel är bara o glömma. jag hade ett dragskaft på typ 45 cm och de gick tungt...
![smile](img/smilies/smile.png)
sen när man har lossat alla rör , slangar, kablar, o allt som sitter i toppen så är de bara lyfta upp de.
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-df57e8a408124bbbb50214ef2eb1a52c_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-df57e8a408124bbbb50214ef2eb1a52c_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0f4560948f6a19d8233eea8c3928423a_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-0f4560948f6a19d8233eea8c3928423a_tn.jpg)
För o kolla att alla ventiler är täta så lossar man kammarna, vänder upp o ner på toppen sen häller man på med T-röd vid ventilerna, låter de stå några timmar o tittar sen om det försvunnit, isåfall så är de inte täta o de behövs slipas in. men jag kommer slipa in mina i vilket fall som helst, när jag ändå har allt borta.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-09ca27c8d9b01076e4dcf0b8910e1aa0_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-09ca27c8d9b01076e4dcf0b8910e1aa0_tn.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-552e1eef263eeaf603e9a523f81be9c8_tn.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1256/1256-552e1eef263eeaf603e9a523f81be9c8_tn.jpg)
Flera uppdateringar kommer komma,
Senast redigerat av martin_nicklasson (27 november 2011)
0
0
0
0