3969
Sök

Olja till Chevrolet van??

11 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#1
Har precis köpt en Cheva van från 89 smile och tänkte byta motoroljan på den och har lyssnat runt lite och en del säger att man ska 5-30 en annan 10-40 helsyntet och en del halvsyntet vad är bäst ??

Mvh Kalle

552 Inlägg
25 januari 2011
#2
Senast redigerat av Kibil (25 januari 2011)

11 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#3
Gick ej att söka på bil nr och modellen fans ej sad, tack ändå

552 Inlägg
26 januari 2011
#4
Vad har du för motor?

440 Inlägg
26 januari 2011
#5
Jag hade kört på 5W-30 och delsyntetisk.

Är det 5.7 liters eller?
Senast redigerat av chryslerstratus (4 maj 2014)

440 Inlägg
26 januari 2011
#6
www.amsoil.com, där finns allt wink

11 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#7
motorn är 305an.

440 Inlägg
26 januari 2011
#8
Okej, min åsikt är som sagt att köra på delsyntetisk olja med viskositet 5W-30 smile

11 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#9
chryslerstratus skrev:
Okej, min åsikt är som sagt att köra på delsyntetisk olja med viskositet 5W-30 smile

Okej, ja det är en 5,7 liters, det är mycket man ska lära sig när man skaffar en ny bil smile

440 Inlägg
26 januari 2011
#10
Tänkte att de var 5.7, då andra alternativet kunde varit 5.0 fast med förgasare, och dom är inte vanliga wink

11 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#11
Mina så kallade expert kompisar säger 10-40 delsyntetiskt men jag håller nog med dig om 5-30.
Senast redigerat av kstenb (26 januari 2011)

Egenföretagare
999 Inlägg
26 januari 2011
#12
V8'an kommer nog gå lika bra på 5w-30 som 10w-40


11 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#13
weeeman skrev:
V8'an kommer nog gå lika bra på 5w-30 som 10w-40

Ska ju bara köra den på sommaren så duger nog 10w-40 också vad jag förstår

12 086 Inlägg
27 januari 2011
#14
Det är i princip bara köldegenskaperna man behöver ta hänsyn till. Jag hade nog kört 10w40 delsyntet, men mineral går lika bra.

11 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#15
JapMax skrev:
Det är i princip bara köldegenskaperna man behöver ta hänsyn till. Jag hade nog kört 10w40 delsyntet, men mineral går lika bra.

Skulle köpa delsyntet 10w40 idag men då sa säljaren att mineral var bättre så nu vet jag inte vad jag ska göra:/...

440 Inlägg
29 januari 2011
#16
Hur kunde säljaren påstå att det är bättre, han menar nog billigare till en så gammal bil, eftersom det är inte bättre med mineralolja mot delsyntet.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 januari 2011
#17
kstenb skrev:
JapMax skrev:
Det är i princip bara köldegenskaperna man behöver ta hänsyn till. Jag hade nog kört 10w40 delsyntet, men mineral går lika bra.

Skulle köpa delsyntet 10w40 idag men då sa säljaren att mineral var bättre så nu vet jag inte vad jag ska göra:/...

Sluta dalta! Den där gjutjärnsspisen blir glad för vilken olja du än häller i den. Finns ingen som helst anledning att hälla nån "lyxolja" i en original Chev 305/350 som sitter i en Van. Det var ingen hi-tech maskin när den lämnade fabriken och är definitivt inte det nu heller. Det är yxiga maskiner med stora toleranser överallt så en fin olja rinner oftast rätt igenom. Kör på en vanlig mineral eller en billig delsyntet aningen tjockare än nybilsoljorna. Exempel på lämpliga viskositeter är SAE 5W-50, 10W-60, 15W-50, 20W-50 eller 25W-50.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

10 Inlägg
29 januari 2011
#18
som någon nämde går dessa maskiner på allt!men ett litet tips är att du snickrar till ett extra oljekyl då leder du bort mycket värme!dessa bilar blir ruskigt varma i pannrumet!!    då även oljan har en kylande funktion och inte bara skall smörja motorn! ett tips är att du låter bilen gå på tomgång ganska läge och lägg en termometer jämte batteriet och du kommer att bli förvånad hur varmt det blir där!


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 januari 2011
#19
pgh skrev:
som någon nämde går dessa maskiner på allt!men ett litet tips är att du snickrar till ett extra oljekyl då leder du bort mycket värme!dessa bilar blir ruskigt varma i pannrumet!!    då även oljan har en kylande funktion och inte bara skall smörja motorn! ett tips är att du låter bilen gå på tomgång ganska läge och lägg en termometer jämte batteriet och du kommer att bli förvånad hur varmt det blir där!

På min -88 sitter extra oljekylare originalmonterat, men jag har inte det på min -88 Silverado.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

10 Inlägg
29 januari 2011
#20
är du säker på att det inte är extra kylare till automaten(utöver den i kylaren)?har en sådan till min lee baron!dessa fanns ju att få tag på förr då man uppmanades att montera sådana när bilarna skall lasta/dra tunga lass!!hur som haver!mitt tips är att man på en van skaffar en adapter till olje filtret(finns på biltema) och via denna kopplar ett liten extra olje kylare (finns gott om dessa på skroten!).och sedan monterar denna framför kylaren och då dras kyl luften även genom denna även vid låga farter!och det absolut bästa man kan göra är att montera en elfläkt.och har man ac som ej normalt inte funkar på dessa gammla vagnar ta då bort all junk från denna även kondensorn frammför kylen!!ursäkta att man kanske kommer ifrån din fråga om oljan!!



Sök