kstenb skrev:
JapMax skrev:
Det är i princip bara köldegenskaperna man behöver ta hänsyn till. Jag hade nog kört 10w40 delsyntet, men mineral går lika bra.
Skulle köpa delsyntet 10w40 idag men då sa säljaren att mineral var bättre så nu vet jag inte vad jag ska göra:/...
Sluta dalta! Den där gjutjärnsspisen blir glad för vilken olja du än häller i den. Finns ingen som helst anledning att hälla nån "lyxolja" i en original Chev 305/350 som sitter i en Van. Det var ingen hi-tech maskin när den lämnade fabriken och är definitivt inte det nu heller. Det är yxiga maskiner med stora toleranser överallt så en fin olja rinner oftast rätt igenom. Kör på en vanlig mineral eller en billig delsyntet aningen tjockare än nybilsoljorna. Exempel på lämpliga viskositeter är SAE 5W-50, 10W-60, 15W-50, 20W-50 eller 25W-50.
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab