Janken skrev:
Rquired skrev:
Det finns en tråd lite längre ner under denna forumsdelen om just detta ämnet,
men Bmw är lättmekade; Gott om plats samt ofta fiffiga lösningar, samt mycket kunskap tillgänglig via internet. Det sista är inte att förakta.
Förlåt, men du är den enda som jag någonsin hört säga det i fet stil.
(Bmw's är sköna att köra osv, men lättmekade o fiffiga lösningar, nja. Nu har jag aldrig gett mig på själv att skruva med någon men av bekanta som skruvat en del i sina år så låter det helt annorlunda.
T ex att man måste demontera avgassystemet på e39 för att kommat åt bromsvajrarna bak, tja, det är ju fiffigt.
osv osv
Har ingenting emot bmw, kunde dock inte hålla mig när jag såg din formulering
.
PÖSS!
Måste erkänna att jag faktiskt är lite imponerad över att du fortfarande är lika insnöad på bmw
.
Jaså och hur mycket Bmw har du skruvat i då? Självklart innehåller dessa idiotlösningar precis som alla andra bilar men när man inte får ner en hand i motorrummet på de flesta moderna bilar, när en del bilar kräver tankdemontering eller kap för att byta bensinpump etc. kan då en Bmw kallas svårmekad?
Där finns en mängd bra konstruktioner i en Bmw, testa själv skall du se. Det är inte alltid man kopplar hur de tänkt direkt, men när man väl vet hur det fungerar är mycket en barnlek. Jag tror jag nämnde en del exempel i inlägget du citerade som klipptes bort av dig, tex. service är hur enkelt som helst. Tändstiften sitter ett gäng skruvar bort, luftfiltret byter man på en 10sek. utan ett enda verktyg och oljefiltret sitter en skruv bort utan spill eller kladd.
Har man högre krav än så kan man troligtvis avfärda alla hyggligt moderna bilar som svårmekade. Dieselsmurfen bytte väl pump i sin Saab, du borde ha referenser? Och ingen av er kan ha bekantat er mycket närmre med Volvo 850, Mercedes A-klass eller andra småbilar, Alfa Romeo 156 eller en mängd andra bilar där man dels inte kommer åt men framför allt har dåligt genomtänkta lösningar känsliga för skit där skruvar etc. snabbt blir ett helvete att lossa.
Någon sa Peugeot, fransmännen skyddar väl fortfarande inte sina kontakter och skruvar från skit så inte nog med att det kommer problem frekvent, det är inte särskilt roligt att åtgärda dem heller.
Och angående den sista meningen är det är inte ett dugg konstigt att Bmw har entusiastiska ägare, tillförlitlighets och nöjda kund-undersökningar samt ägarna själva pekar alla mot samma sak: Bmw är en fruktansvärd bra och vettig bil.