3272
Sök

Förstärkning av volvo vit block?

143 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#1
hej jag hade tänkt att förstärka ett vit block som kommer från en 2,0 850 t5 hur kan man göra det? och är det någon som har bilder på hur det ser ut?
mvh chrisse

Biltokig
310 Inlägg
30 januari 2011
#2
var ska du förstärka det? och varför krabbar du med ett 2,0l block???

Harè bra

Biltokig
310 Inlägg
30 januari 2011
#3
menar du att betongfylla eller?? har aldrig hört talas om att det bes med 2,0 i 240... har du söktrunt lite och kollat så det stämmer??

Harè bra

904 Inlägg
30 januari 2011
#4
och vad är det för fel på dom motorerna jag och en del har kört hårt å länge med 1,5i ladd på org stakarna

AUTOTECH S60 power

904 Inlägg
30 januari 2011
#5
nä det behövs inte =P

AUTOTECH S60 power

Biltokig
310 Inlägg
31 januari 2011
#6
har heller aldrig hört något sånt, dock sägs det ju att stakarna ska bytas om ma nkör över 1 bar me nkanske e överdrivet det med?

Harè bra

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 januari 2011
#7
cj_chrisse skrev:
har hört med bilprovningen och dom sa att man inte fick ha mer än 220hk i en 240 när man besiktigar. nej jag menar typ svetsa mellan loppen.

Med 220hk finns det ingen anledning att förstärka något.  Kliver du över 800hk så kan man börja fundera på lite åtgärder.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

904 Inlägg
31 januari 2011
#8
nej

AUTOTECH S60 power

P o r s c h e
1 700 Inlägg
31 januari 2011
#9
cj_chrisse skrev:
har hört med bilprovningen och dom sa att man inte fick ha mer än 220hk i en 240 när man besiktigar. nej jag menar typ svetsa mellan loppen.

Nä de stämmer, 2.3 är ju 225, precis så de väger över roll

Besikta med ett tvålitersblock, sen är det bara att skicka i ett 2,3 liters block de första du gör när du kommer hem igen wink Finns inte en sportmössa att en besiktningsman skulle ställa sig och jämföra motornummer på en kontrollbesiktning.

Nu har ja inte sån överdrivet stor koll på skillnaderna men jag har ett litet minne av att 2.0 har samma borr och kortare slag? ( vore de så skulle du kunna slänga i en 2.3 vev och på med en 2.3 topp ( om de ens är skillnad mellan dem ). Bara för att ha rätt motornummer liksom men få de där extra cc:na som gör snurran till en "riktig" t-femma och inte en italienare


904 Inlägg
1 februari 2011
#10
ska du trima mycket så spelar det ingen roll om det är ett 2.0block eler 2.3

AUTOTECH S60 power

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 februari 2011
#11
2,0 blocken och 2,3liters blocken är exakt likadana.

Det är vevaxel och kolvar som skiljer bara.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Biltokig
310 Inlägg
1 februari 2011
#12
hur blir det om du uppgraderar bromsarna då?? te,x från en turbo?

Harè bra

904 Inlägg
1 februari 2011
#13
TurbOla skrev:
2,0 blocken och 2,3liters blocken är exakt likadana.

Det är vevaxel och kolvar som skiljer bara.

stakarna är längre också jag har en 2,0 och tror att det är andra kolvar med för autotech fick special beställa kolvringar till min

AUTOTECH S60 power

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 februari 2011
#14
ola_volvo skrev:
hur blir det om du uppgraderar bromsarna då?? te,x från en turbo?

Det påverkar inte blockets hållbarhet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 250 Inlägg
1 februari 2011
#15
Blyfot_Racing skrev:
TurbOla skrev:
2,0 blocken och 2,3liters blocken är exakt likadana.

Det är vevaxel och kolvar som skiljer bara.

stakarna är längre också jag har en 2,0 och tror att det är andra kolvar med för autotech fick special beställa kolvringar till min

Vad har du för längd på vevstake i din motor då? För 2 liters har högre kolvar för att kompensera kortare slaglängd. Och med längre stakar så ska kolvar och topp krocka om det ens går att bulta på toppen. För det ska sitta samma stakar i både 2,0 och 2,3.


904 Inlägg
1 februari 2011
#16
Marlboroman skrev:
Blyfot_Racing skrev:
TurbOla skrev:
2,0 blocken och 2,3liters blocken är exakt likadana.

Det är vevaxel och kolvar som skiljer bara.

stakarna är längre också jag har en 2,0 och tror att det är andra kolvar med för autotech fick special beställa kolvringar till min

Vad har du för längd på vevstake i din motor då? För 2 liters har högre kolvar för att kompensera kortare slaglängd. Och med längre stakar så ska kolvar och topp krocka om det ens går att bulta på toppen. För det ska sitta samma stakar i både 2,0 och 2,3.

ingen aning autotech byggde hela min motor så jag vet ej tyvärr vet bara att dom va längre än dom som sitter i 2.3an

AUTOTECH S60 power

P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 februari 2011
#17
ola_volvo skrev:
hur blir det om du uppgraderar bromsarna då?? te,x från en turbo?

Du tänker på effektgränsen då eller?

Enda sättet att kunna regga med en starkare motor är genom att regga som amatörbyggt fordon. Varken som original eller ombyggt får man överskrida gränserna, så man kan inte göra några småändringar som att byta till 240:is kraftigaste bromsar.


Reservdansk
6 271 Inlägg
1 februari 2011
#18
Blyfot_Racing skrev:
stakarna är längre också jag har en 2,0 och tror att det är andra kolvar med för autotech fick special beställa kolvringar till min

Ja kolvarna skiljer, men i bara höjd så vitt jag vet, kolvringarna borde vara samma, för ju mindre de slipper specialtillverka, desto bättre, ger ju lägre kostnader eller hur?

Eftersom Autotech fixade din motor, så har du ju bara deras ord att gå på, eller?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 februari 2011
#19
kolvringar finns i ett par olika versioner, skiljer bla på S40 98-99 samt  -00 fortfarande 81mm borr...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 februari 2011
#20
Nu var det väl en 850 motor som åsyftades?

Jag vet att man fick smalare kolvringar på S/V70 T5 för att klara högre varvtal.

Såvida det inte är en T5-motor från just en S/V70, Italien-import som det skulle kunna vara fråga om...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök