3465
Sök

ABS Lampa lyser ibland

120 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Hej jo det är så att abs lampan började lysa för ca 4 mån sedan, (den tänds ibland när man kört ett tag eller så) inte när jag startar bilen ialf. (ABS  fungerar)

Hursomhelst för några veckor sen börjar nu bilen bli konstig när jag kör när abs lampan lyser så blir frambromsarna riktigt varma ibland och lyktar bränt! och när jag kör så hackar den lite och när man motorbromsar så känns det som att bromsarna tar i eller nåt.

Jag misstänker att de kan vara Bromsoket,ABS givare eller beläggen men jag har ingen aning.

Tacksam för svar
Senast redigerat av Supragrow (5 februari 2011)

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 februari 2011
Är den räfflade plattan som givaren sitter vid rengjord? Den räfflade plattan har säkert ett bättre namn men jag kommer inte på det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

120 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Har ingen aning om den är ren men antaligen skitig o dan där.
(Köpte bilen förra året så har inte kollat varenda sak)

Jag bytte skivor,belägg,handbromsbackar,bromssköldar allt bak i höstas om inget tog stryk då vilket jag inte tror. Bromsarna fram är ju inte super direkt ialf beläggen dom är dåliga.

Men jag får en känsla av att de kan va en ABS Givare som e slut.. men kan den spärra frambromsarna så den hackar då på ngt sätt och luktar bränt då?

Jag kan få tillgång ev. gratis för en felsökning på data. Kan de hjälpa tro?

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 februari 2011
Vad är det för bil?

Om en givare år trasig så tänds lampan. Om den där räfflade ringen är skitig så lurar den givaren att tro att hjulet är låst, och det känns som om ABSen aktiveras fastän det inte är halt. Pedalen hoppar och håller på. Framförallt vid rull, inte när man kör fortare eller bromsar hårdare.

Givarna går att mäta, men jag är fel person att svara på hur.

Jag hade liknande problem på min kassa Primera, det var tydligen ett vanligt fel på den. Jag gjorde rent och sprayade 5-56 på ringarna och givaren och det löste problemet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

120 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
Det är en BMW E36 -93
Nu har jag undersökt lite. Jag kom ju på att jag tvätta bilen för ett tag sen under och körde underredet med högtryck samtidigt.. bakom hjulen så kanske det har kommit skit emellan??

Ochså märkt att när jag svänger bilen så tjuter det men när jag kör rakt så ere tyst...
Senast redigerat av Supragrow (9 februari 2011)

Sök