Rquired skrev:
Det sitter samma xDrive i den som i min röda och det är ett fruktansvärt vasst system. Går man efter tester har Audi´s quattro inte hängt med och en personlig åsikt är att xDrive uppträder mycket trevligare. Ett av systemets fördelar mot många (alla?) konkurrenter är att det kan skjuta all kraft till ett hjul om det behöver.
Du har tre olika lägen på bilen i sig, DSC vilket innebär att antisladdsystemet är som mest aktivt och häver situationer snyggt. Den stora skillnaden tycker jag är att Bmw satsat på lite bakhjulsdrivet uppträdande, i DSC-läge tillåts inte mycket svansvift men vad som är viktigast är att du måste pressa mycket hårt för att den skall tappa styrförmågan och understyra; Något jag upplever mycket negativt. Upplever bilen mycket trygg i detta läge!
Nästa steg är DTC vilket dels tillåter mer hjulspinn för bättre framkomlighet men även tillåter vidare sladdar innan systemet griper in. Detta är kanon om man är på bushumör, bilen går att köra fort och relativt brett men sticker bakänden iväg griper antisladdsystemet in snabbt.
Sista läget är med systemet helt avaktiverat, då beter den sig relativt likt en bakhjulsdriven Bmw.
Har i vinter testat min röda lite, just för att få fram hur kompetent den är. Körde på ett område med mycket drivsnö (Kanske 0.5m?), uppför en rejält brant backe som även lutade i "Vänster-höger led" ur bilens synvinkel helt täckt med is. Denna backe gick inte att gå upp för upprät, snorhalt.
Sist av allt kom det en dag i Januari hade snön sjunkit ihop, men det kom 20cm ytterligare och jag bestämde mig för att köra bokstavligen talat rakt ut i skogen.
Inte i någon av ovanstående situationer hade bilen de minsta lilla problem, detta trots att den rullade på året-runt däck (Alltså friktion, dåliga sådana. Nu har E61 inte samma markfrigång som en E83 med jag tror inte du kommer bli mycket nöjd med en fyrhjulsdriven Bmw!