3465
Sök

BMW E34 Touring

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.

Biltokig ingenjör
505 612 Visningar
Uppdaterades senast 2 mars 2016
Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
PHrnfeldt skrev:
Jobbigt det är när man gör i ordning framvagnen och resten ser dassigt ut big_smile Man blir sugen på att göra i ordning allt annat också!

Ja, det är det! Precis, men nu tänker jag inte göra något "extra" först jag rullat igenom besiktningen och kan ta det i min egen takt/lust. Nu pressar jag bara för att få klart den smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
Inte mycket till uppdatering nu under helgen, blir sen ikväll!

Iallafall, besiktningen gick bra förutom avgasmätningen sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-62a5dfa8c34e3c77eb3b1eebb00bd1db.jpg

Tips?

Hann inte köra mer än 2-3 km i lugnt tempo då jag hade körförbudslappen i rutan. Bes. mannen var inte så pigg på att köra en extra runda, utan stod och torrgasade på plats.

Ska mäta upp lambdan samt byta stift och olja ikväll!

600 Inlägg
4 augusti 2014
nää va tråkit! får hoppas åtgärdena löser problemet!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 augusti 2014
Lambda eller katt säger jag smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
Benzin-rider skrev:
nää va tråkit! får hoppas åtgärdena löser problemet!

Sjukt tråkigt!

Marcus_89 skrev:
Lambda eller katt säger jag smile

Ska läsa av felkoderna igen och kanske försöka prova sonden utanför bilen smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
Läste av felkoder nu. Inget utslag trots urkopplad lamdba! Märkligt?!

Provade även att starta och torrgasa lite utan lambdan inkopplad. Gick precis som när den var inkopplad?
Borde den inte rimligtvis gå på "limp-mode"?

Får nog plocka ner den och köra den på bänken bredvid med gasolbrännaren och se om den ens är vid liv.
Senast redigerat av AD_ (4 augusti 2014)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 augusti 2014
Du måste inte köra en bit då för att felkoden skall komma?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
PHrnfeldt skrev:
Du måste inte köra en bit då för att felkoden skall komma?

Jag har faktiskt inte en aning, trodde (i min lilla värld) att det skulle reagera likt när man drar ur kontakten till LMM:en? tongue

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 augusti 2014
Ja, jag vet faktiskt inte. Vissa styrenheter från BOSCH måste man köra en bit för att de ska sätta felkoden och andra så kommer den direkt.

m5portal.com
m3portal.com

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
Okej! Jag kom ju på att lambdan inte aktiveras först vid en viss temp (ca 390). Så troligen därför jag inte får något utslag när jag kopplar och ur.

Troligen det som var galet imorse då jag fått tips från flera håll att damma ur den riktigt ordentligt innan. För 2-3km är ju knappt så kylartempen hann gå upp och än mindre ge katten någon temp då den dessutom sitter riktigt långt bak på bilen?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 augusti 2014
Det är riktigt viktigt att värma upp bilen ordentligt innan. Komma dit med kall motor och katt/lambda som inte är uppvärmda är inte optimalt. Katten renar inte förens en viss temp.

Jag hade stora problem med att min bmw åt lambdor. Detta pga extraktorgrenröret som ökade gashastigheten i avgassystemet. Då fick lambdan mkt stryk. Så var tvungen att bygga om avgassystemet och ändrade lambdans position, då funkade det perfekt.

114 Inlägg
4 augusti 2014
När jag hade problem med min 320 så la jag mig på motorväg/landsväg i låg växel och lät bilen varva på riktigt, sådär så det riktigt knäpper i avgassystemet sen när man stannar. Värmde upp ordentligt kan man säga. Efter det så fick maskinen perfekta värden från att ha riktigt dåliga så att säga. Om du har chans så rekommenderar jag det!

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Det är riktigt viktigt att värma upp bilen ordentligt innan. Komma dit med kall motor och katt/lambda som inte är uppvärmda är inte optimalt. Katten renar inte förens en viss temp.

Jag hade stora problem med att min bmw åt lambdor. Detta pga extraktorgrenröret som ökade gashastigheten i avgassystemet. Då fick lambdan mkt stryk. Så var tvungen att bygga om avgassystemet och ändrade lambdans position, då funkade det perfekt.

Det läste jag i din tråd, när du säger det ja! smile blir ordentlig värmning nästa gång smile

X3Fredde skrev:
När jag hade problem med min 320 så la jag mig på motorväg/landsväg i låg växel och lät bilen varva på riktigt, sådär så det riktigt knäpper i avgassystemet sen när man stannar. Värmde upp ordentligt kan man säga. Efter det så fick maskinen perfekta värden från att ha riktigt dåliga så att säga. Om du har chans så rekommenderar jag det!

De flesta tips lyder så. Blir att bränna ur ordentligt innan denna gång och hoppas på att det hjälper.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
Fegade ur lite och drog iväg till verkstad strax innan stängning. Men lyckades iallafall få fram att det fanns felkod på LMM och lambdan. Troligen för att jag koppla i och ur dom.
De körde lite livedata och tyckte att lambda signalen var lite seg och allt som oftast gav fet blandning.
Jag ska dit imorgon igen så kan de kicka igång deras egen avgastest och felsöka lite mera.

Kan även konstatera att min carsoft inte kan se felkoderna från motorn, då jag inte såg någon av de felkoderna som verkstaden gjorde.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
6 augusti 2014
Trådstartare
Var iväg och fortsatte att felsöka lite. Verkstan läste felkoder och mätte upp avgasvärdena med sina grejer och värdena var lite svajjiga. Men allt eftersom bilar blev varmare så blev de mer stabila, även om lambdan var lite halvtrög, så det blev en sväng till en snabb efterkontroll. Brände iväg nån mil växlande mellan 3:an och 4:an i rask motorvägsfart innan = perfekta värden big_smile

Båda CO var 0.0, HC 006 och lambdan 1.01.

Men tyvärr upptäckte jag att min lagning av kylaren inte alls gick speciellt bra utan nu läcker den mer än innan (marginellt). Ny kylare är iallafall beställd och bytes asap tongue
Senast redigerat av AD_ (6 augusti 2014)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 augusti 2014
Ja, det är inte roligt om den skulle koka! Lika bra att fixa riktigt på en gång smile

m5portal.com
m3portal.com

725 Inlägg
12 augusti 2014
stått o sträckläst alla 47 sidor på jobbet! cool vilket otroligt bra jobb du gjort!! kul o se hur den bara blir bättre o bättre! cool

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
18 augusti 2014
Trådstartare
PHrnfeldt skrev:
Ja, det är inte roligt om den skulle koka! Lika bra att fixa riktigt på en gång smile

Då skulle jag nog gå under om jag hade lyckats med det! Även om det svider så är det så smile
WobbzGurka skrev:
stått o sträckläst alla 47 sidor på jobbet! cool vilket otroligt bra jobb du gjort!! kul o se hur den bara blir bättre o bättre! cool

Härligt, tog sin lilla tid antar jag! wink Det värmer fruktansvärt mycket att höra! smile

Håller på att knåpa ihop ett lite längre inlägg om vad som hänt på slutet. Får se om det hinner upp idag, annars blir det imorrn.

618 Inlägg
18 augusti 2014
Åkte ner på semester igår(karlskoga-göteborg), tror fan jag mötte dig i Skövdetrakterna haha!

725 Inlägg
19 augusti 2014
stod från kl 10-15 o läste på jobbe cool (står i svetsrobot så de är ok wink haha)

Sök