Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.
Hallå i stugan! Äntligen har det blivit dags för en liten uppdatering.
Jag har länge vetat om att min torkarmekanism har var glapp och så, men inget jag har brytt mig speciellt mycket om. På senare tid har dock torkarna tagit väldigt dåligt, dels pga. slitna blad men även på att glappet har blivit värre. Sagt och gjort, lyckades få tag i en bättre begagnad mekanism och dessutom helt glappfri!
Glappet kanske inte ser ut att vara så himla allvarligt vid axeln, men det märks väldigt väl ute vid torkaren. (och ja! Jag poppar alltid musik när jag är i garaget )
Dags att ta isär.
Den begagnade mekanismen samt torkararm.
Var tvungen att riva ur kupéfläkten med tillbehör för att kunna lirka ut mekanismen.
Den gamla ute.
Nya lister till skyddsplåten bakom motorn.
Sedär, klart och betalt
Sedan som av en händelse satt jag och kollade på Wheeler Dealers. I just detta avsnitt köpte de en BMW M5 med ett vinande ljud från motorn likt min. Det visade sig vara generator lagrena som var slut i den. Kanske kan vara det på min också? Skruvade iallafall bort generator och se på tusan, det verkar vara så. Lagrena går inte tungt, men klickar lite granna. Det som är lite konstigt är att det finns kvitto på en utbytesgenerator år 2008. Borde inte en renoverad generator hålla längre? Den laddar perfekt och kolen så mycket fina ut, men lagrena borde inte ta slut på 4-5år?!
Jag lyckas heller inte dela den riktigt. Jag har skruvat bort alla skruvar jag kan hitta, men det är något som spjärnar emot. Undviker gärna att köpa en utbytes eller en på eb skrot då det "bara" är ett lagerbyte som behövs. Några tips?
Det sitter två muttrar under plasten här, men då måste jag väl löda bort det inringade?
Fortsättning följer...
Senast redigerat av AD_ (25 januari 2015)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
Läst igenom alla 49 sidor nu, sjukt bra jobb å sjukt fin e34! Go färg du har på den!! Såg att du har instrumenterings spårket (eller hur fan man nu säger) De går å byta till engelska ifall du redan inte visste det, kolla länken : https://www.youtube.com/watch?v=g3i1LNNgBFI
Läst igenom alla 49 sidor nu, sjukt bra jobb å sjukt fin e34! Go färg du har på den!! Såg att du har instrumenterings spårket (eller hur fan man nu säger) De går å byta till engelska ifall du redan inte visste det, kolla länken : https://www.youtube.com/watch?v=g3i1LNNgBFI
Good job, keep it up!
Tack så mycket! Har tänkt tanken att byta språket, men inte blivit av och sedan har det fallit i glömska. Tack för påminelsen Blir att fixa det när generatorn är på plats igen
Letade lite på youtube igår och hittade en bra guide för lagerbytet. Det var helt enkelt "bara" att löda lossa statoranslutningarna och sedan dela den.
Naturligtvis hade jag ingen vettig avdragare hemma.
Båda lagrena kvittrade en hel del, men värst var det som sitter kvar på axeln. Det blir att åka iväg och handla lager samt en avdragare imorgon.
när ni genomför ett projekt som detta, för ni nån form av kalkyl över alla utgifter ni haft under projektets gång? Vore intressant att se vad som lagts på bilen sedan starten (inkl inköpspriset)
Köpte och bytte lager i tisdags! Så nu sitter allt på plats igen.
Fixade en avdragare till det mindre lagret
Nya SKF-lager
Knackade i lagrena i husen och skruvade sen helt enkelt ihop den.
Nu var det bara att löda fast anslutningarna. Ingen risk att man sätter fel, då statorn sitter kvar i den ena halvan och man kan bara sätta ihop halvorna på ett sätt
En halvrenoverad generator Bytte inte kol eller släpringar då de var i fint skick.
Tillbaka i bilen
Jag har dock inte hunnit provstartat än. Men generatorn var knäpptyst när jag snurrade den för hand på bänken
Kan du posta länken till guiden här? Kommer behöva göra samma sak på båda mina bilar lustigt nog ^^
https://www.youtube.com/watch?v=sTTfemu_gcY Det är inte riktigt hela guiden, men han talar om ungefär hur man delar den i början. Jag var osäker om jag behövde löda isär anslutningarna, vilket han nämner i början. Jag hade en valeo. Jag använde som sagt en avdragare istället för att knäcka lagret som han gjorde.
Malish skrev:
när ni genomför ett projekt som detta, för ni nån form av kalkyl över alla utgifter ni haft under projektets gång? Vore intressant att se vad som lagts på bilen sedan starten (inkl inköpspriset)
Oj! Jag har inte gjort någon kalkyl eller budget innan jag började. Vettetusan om jag vill veta hur mycket pengar jag lagt ner Då jag tycker om att greja och det är mitt största intresse spelar det mig mindre roll så länge det ekonomiska går runt iövrigt Jag sparar dock de flesta kvitton OM jag någon gång vill räkna över vad det kostat Sen finns det ju lite olika sätt att räkna, om man räknar med allting såsom däck, service, slitage grejer som alla bilar kräver eller om man bara gör det för vill. Har som sagt ingen exakt siffra, men skulle tippa på det dubbla jag köpte bilen för om man räknar med all service och däck. Sen har jag å andra sidan haft bilen i snart 5 år, så kostnaden per år blir ju inte så hög. Planerar även att ha kvar den flera år till
Senast redigerat av AD_ (29 januari 2015)
Kan du posta länken till guiden här? Kommer behöva göra samma sak på båda mina bilar lustigt nog ^^
https://www.youtube.com/watch?v=sTTfemu_gcY Det är inte riktigt hela guiden, men han talar om ungefär hur man delar den i början. Jag var osäker om jag behövde löda isär anslutningarna, vilket han nämner i början. Jag hade en valeo. Jag använde som sagt en avdragare istället för att knäcka lagret som han gjorde.
Tackar! Jo, jag får ta mej en titt. Är inte aktuellt just nu men det är en lämplig vårsyssla
AD_ skrev:
Malish skrev:
Oj! Jag har inte gjort någon kalkyl eller budget innan jag började. Vettetusan om jag vill veta hur mycket pengar jag lagt ner Då jag tycker om att greja och det är mitt största intresse spelar det mig mindre roll så länge det ekonomiska går runt iövrigt Jag sparar dock de flesta kvitton OM jag någon gång vill räkna över vad det kostat Sen finns det ju lite olika sätt att räkna, om man räknar med allting såsom däck, service, slitage grejer som alla bilar kräver eller om man bara gör det för vill. Har som sagt ingen exakt siffra, men skulle tippa på det dubbla jag köpte bilen för om man räknar med all service och däck. Sen har jag å andra sidan haft bilen i snart 5 år, så kostnaden per år blir ju inte så hög. Planerar även att ha kvar den flera år till
Räknade ihop mina kvitton (de jag har kvar) efter att jag haft min hobbybil i ett och ett halvt år, och jag kan säga att de fan i mej vred om i magen Är inte så roligt när man summerar allting och tänker på vad man kunnat göra istället
Tackar! Jo, jag får ta mej en titt. Är inte aktuellt just nu men det är en lämplig vårsyssla
Det går väldigt snabbt bara man har grejerna hemma. Eftersom jag var osäker på vilka lager jag skulle ha tog det gick det inte lika smidigt.
PHrnfeldt skrev:
AD_ skrev:
Malish skrev:
Räknade ihop mina kvitton (de jag har kvar) efter att jag haft min hobbybil i ett och ett halvt år, och jag kan säga att de fan i mej vred om i magen Är inte så roligt när man summerar allting och tänker på vad man kunnat göra istället
Jag förstår det, en av anledningar till att jag inte vill räkna ihop allting exakt Utan nöjer mig med ett hum Det är ju lätt att vara efterklok Men man vill ju ändå inte avsluta mitt i när man väl har börjat Det finns även en hel del grejer som jag kan plocka med mig till nästa bil, så allting går ju inte till "spillo".
Ser lite småpilligt ut att renovera generatorn Men bra blev det ju Min E34 rullar på, men märker att saltet börjar äta lite på vissa ställen, så får väl bli en lite uppfräschning igen hehe
Ser lite småpilligt ut att renovera generatorn Men bra blev det ju Min E34 rullar på, men märker att saltet börjar äta lite på vissa ställen, så får väl bli en lite uppfräschning igen hehe
Det var det, men gick rätt smidigt när jag väl klurat ut hur jag skulle göra Skönt att ha fräscha lager där. Härligt att det rullar på, mindre kul med rosten dock! Samma på min. Det börjar bubbla sig i bakskärmarna och bakluckan. Ska väl försöka att göra något åt det också, men lutar åt en fräsch baklucka istället, då min inte lär gå att rädda
Märkte även när jag kröp under bilen idag att min kylarbalk inte mådde så himla bra
Det var mer än kexigt, räckte med att man kollade på det så ramlade det av flagor Perfekt höjd med luftintaget på fronte Fast det är inte så allvarligt ändå. Det är från ballasten och uppåt det är kexigt. Övriga balken hade lite lätt ytrost på sig bara Får dra fram svetsen igen när jag får tid över
Ofasen Det får du göra då. Jag ska dra fram svetsen och byta till en större ljuddämpare på mitt avgassystem, den brölar lite väl bra nu Men lite tråkigt att hissa upp en blöt bil
Det är ju roligt en stund med att det brölar, men i längden kan det bli lite jobbigt Man blir väldigt lätt lika blöt när man ska under och kräla då Har funderat på att fixa lite grövre men ändå rätt nöjd med ljudet original Helt okej vrål när man gasar ur men ändå behagligt vid långkörning.