Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.
Idag har jag bytt bussningen i hjälpstyrarmen. Jag skulle ha gjort det i somras när övriga delar i framvagnen byttes, men jag slarvade bort den bussningen då. Sedan rann tiden iväg. Bättre sent än aldrig Det var en riktigt segt jäkel, värme med gas och försökte pressa ur den i skruvstädet. Men ingen lycka. Fick tillslut såga isär bussningen. Tog ingen efterbild då jag var ivrig att sätta ihop styrningen igen Det glappat som fanns försvann iallafall.
Startade även upp bilen idag och mina stora förhoppningar om att det vinande ljudet skulle ha försvunnit grusades rejält! Knappt någon märkbar skillnad i ljudet... Snackade lite med BOLIN_ ang. lite troliga andra fel. Vi kom väl fram till att om det inte är något kopplat till drivremmarna, måste det vara motorn i sig själv. Det vore ju rena mardrömmen om det var motorn!
Sagt och gjort plockade av AC-remmen först. Startar, Ljudet kvar... Plockade av generatorremmen, startar och ljudet är BORTA. Vilken lättnad Fortfarande drygt att det inte försvann med lagerbytet i generatorn, men fruktansvärt skönt att det inte var motorn Fortsatte felsöka genom att försöka lyssna på vattenpumpen och servopumpen med en skruvmejsel. Väldigt svårt att höra om det är normalt eller dåligt. Servopumpen har ett axiellt glapp på 1-2mm men inget radiellt. Däremot har vattenpumpen ett väldigt litet men ändå märkbart radielltglapp. Ingen av dom låter något speciellt när man snurrar manuellt för hand. Jag har väl haft ljudet uppskattningsvis mer eller mindre 3-4år och det har heller inte blivit värre.
Ungefär hur det låter:
Några tips hur jag skulle kunna kolla mer noga?
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
Det är ju roligt en stund med att det brölar, men i längden kan det bli lite jobbigt Man blir väldigt lätt lika blöt när man ska under och kräla då Har funderat på att fixa lite grövre men ändå rätt nöjd med ljudet original Helt okej vrål när man gasar ur men ändå behagligt vid långkörning.
Ja, precis Jag har ju extraktor, 3" sportkatt på 200celler och resten är 2,5" med två dämpare. Men det låter för mkt på låga varv. Sen när man drar på så sjunger det jäkligt fint. Men kan bli lite för mkt för en bruksbil
Händer inget speciellt här, men var iallafall ut i Rallyskogarna under helgen Lyckad dag med en avåkning (WRC2) precis i den kurvan vi stod i, så en lossdragning fick jag vara med om
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
Har haft grejer till att renovera vanosen som jag länge misstänkt varit lite sliten. Då den ibland är lite slö på låga varv samt att tomgången dippar när jag vrider på AC:n.
Idag kom jag iallafall tillskott att börja jobbet
Dags att börja
Bort med tändspolarna och skruvar till ventilkåpan.
Motorn nollad och inväntar låsning av kammar samt svänghjul.
Lite ny färg då den börjat släppa igen... Provar ett annat fabrikat denna gång.
Vanosen borttagen
På bänken och redo för att inspekteras.
Isärplockad och fått o-ringarna bytta. De gamla var hårda som backelit:lol:
Redo att monteras på motorn.
Ny original- samt alu. packningar till oljestyrningen
Dags för återmontering
Passade på att byta tändstift nu också.
Fortsättning följer imorgon. Ska sätta ihop allting samt fylla olja och byta oljefilter.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
Fräscht och fint det blir Behöver man inga verktyg för att ställa in vanosen?
Tack! Jo, precis. Lite för snabb i mitt inlägg så jag missade det! Mest kritiskt är iaf de för att låsa kammarna i TDC. Sedan behövs en låspinne som låser fast svänghjulet när man har låst kammarna i rätt läge. Detta för att motorn ska vara helt "stum" under ingreppet. När allting sitter fast snurrar man på kedjan mellan avgas och insugskam för att kunna få loss vanosen. Svårt att förklara. Följde guiden på beisansystems.com där jag köpte rep kittet
Biltema har en sats blockeringsverktyg, den kostar dock ca 1500:- Men efter lite letande på nätet hittade jag ritningar på verktyget istället Via lite kontakter fixades kamlåsningen för en billig peng (Har en till övers om nån är intresserad)
I bakkant av motorn kan man skymta blockeringsverktyget
Fyllde olja idag och satte tillbaka vevhusventilationen.
Mums med ny och fin olja
Kunde naturligtvis inte hålla mig från en liten lugn testtur Det blev en hel del skillnad! Motorn tvekar inte på samma vis på tvåan och trean som den gjort innnan ibland. Men varvade inte mer än 3500rpm. Tätningarna har tydligen en inkörningsperiod på 16 (!) mil statskörning innan de slitit in sig ordentligt. Så det blir intressant och se om det blir någon ännu större skillnad
Nu blir det lite lugnare ett tag igen, då ännu en tentaperiod närmar sig. Näst på agendan efter det står iallafall byte av silentblocken. Funderar även på en biltema shortshift
Senast redigerat av AD_ (9 mars 2015)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
Det gick förvånansvärt "lätt". Enda som var lite knöligt var att vrida runt kedjan då jag saknade det verktyget. Men hittade ett gammalt till en vinkelslip som man byter skivorna med som hade rätt delning. Funkade det också
Inga problem. Osäker på hur noga det egentligen är, då jag läst på lite forum att de i en Bentley rep. handbok skriver att man kan klippa ur verktyget i 1-2 mm plåt.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk