3258
Sök

BMW E34 Touring

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.

Biltokig ingenjör
504 734 Visningar
Uppdaterades senast 2 mars 2016
53 Inlägg
28 september 2015
#1101
Roligt med E39, kommer nog bli lovande med tanke på hur E34an blev! Har nyligen inskaffat en e32 själv, dock med lilla v8an, men duger gott och väl till en glidarbil smile


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
#1102
Robinback skrev:
Roligt med E39, kommer nog bli lovande med tanke på hur E34an blev! Har nyligen inskaffat en e32 själv, dock med lilla v8an, men duger gott och väl till en glidarbil smile

Ja, ska bli kul att prova något nytt så småningom smile  Ska göra mitt bästa smile
Trevligt med V8!

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
28 september 2015
#1103
Följer ditt nya projekt också smile men hoppas du fortsätter med 525an också !


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
29 september 2015
Trådstartare
#1104
CHEEVA skrev:
Följer ditt nya projekt också smile men hoppas du fortsätter med 525an också !

Trevligt! smile Ska naturligtvis fortsätta med den, dock i lite begränsad form fram tills 540in är besiktad smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

1 067 Inlägg
6 oktober 2015
#1105
Skulle tipsa om bussningskit till spakstället från www.specialsvarv.se 

Även silentbussningarna även om du redan syntes ha bytt dem..  Du gör det snart igen smile


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
6 oktober 2015
Trådstartare
#1106
Hool skrev:
Skulle tipsa om bussningskit till spakstället från www.specialsvarv.se 

Även silentbussningarna även om du redan syntes ha bytt dem..  Du gör det snart igen smile

Tack för tipset. Får kolla upp det! smile

Förhoppningsvis ska de väl hålla ett par år, annars blir det strongflex smile Lite väl styvt med delrin till en vanlig brukis.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

1 067 Inlägg
6 oktober 2015
#1107
AD_ skrev:
Hool skrev:
Skulle tipsa om bussningskit till spakstället från www.specialsvarv.se 

Även silentbussningarna även om du redan syntes ha bytt dem..  Du gör det snart igen smile

Tack för tipset. Får kolla upp det! smile

Förhoppningsvis ska de väl hålla ett par år, annars blir det strongflex smile Lite väl styvt med delrin till en vanlig brukis.

Skitsnack..  Stronglex är marginellt hårdare än original och håller inte heller..  I silenterna märker du ingen skillnad i komforten däremot får du fram den riktiga BMW väghållningen..

Har Delrin i alla mina BMW smile   

Men spalställsbussningarna är ett måste..  Som dag och natt smile


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
7 oktober 2015
Trådstartare
#1108
Hool skrev:
AD_ skrev:
Hool skrev:
Skulle tipsa om bussningskit till spakstället från www.specialsvarv.se 

Även silentbussningarna även om du redan syntes ha bytt dem..  Du gör det snart igen smile

Tack för tipset. Får kolla upp det! smile

Förhoppningsvis ska de väl hålla ett par år, annars blir det strongflex smile Lite väl styvt med delrin till en vanlig brukis.

Skitsnack..  Stronglex är marginellt hårdare än original och håller inte heller..  I silenterna märker du ingen skillnad i komforten däremot får du fram den riktiga BMW väghållningen..

Har Delrin i alla mina BMW smile   

Men spalställsbussningarna är ett måste..  Som dag och natt smile

Okej, får se när det blir aktuellt igen smile

Det skulle vara värt att ha ännu lite mer distinkt känsla smile Har du någon koll på priset för dom bussningarna till spakstället från specialsvarv? smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
22 januari 2016
Trådstartare
#1109
Hej och hå! Här har det inte hänt mycket på väldigt länge tyvärr!

Men nu har jag äntligen haft ett par dagar ledigt att ladda batterierna, så vad passar inte bättre än att ge bilen lite omvårdnad i form av utvändig och invändig rengöring.

Jag har länge tyckt att det vore väldigt läckert att ha en belyst växelspaksknopp. Dock har jag inte varit speciellt sugen på att pröjsa mellan 1000-1200kr för en original knopp. Vad gör man då istället?

Jo! Knåpar ihop en egen efter lite tips från nätet wink

Innan ingrepp
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-1efc41231381e145036d65cf7ae47202.jpg

Röd diod från Ebukten. Hela 23kr inkl. frakt för 20st dioder med kabel och inbyggt motstånd! Skrattretande billigt! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-b2423292de33867fa5977e2f0edde45a.jpg


Leta fram lämplig matning. Hittade en kontakt och en två kablar som aktiverades med 12V ihop med parkeringsljuset. Bara klippa och skarva rakt på! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-23cdc5709daf3794a007c43b6b8cef5d.jpg

Kabel framdragen
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-f910ea58bc138e749def7c2767405b67.jpg

Provlyser lite. Hyffsat nära originalkulören!
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-77d4134a70787c068317c5f5a094c074.jpg

Gröpte ur knoppen samt borrade hål för kablarna. Satte även dit en matt plastskiva för att fördela ljuset bättre över hela "knappens" yta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-91906de9ba924a2a637de1c17a899d31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-505ad1ba29ee3ba6ef446744b531ef7a.jpg

Glömde att ta bild, men jag skrapade bort färgen i "spåren" som visar lägena samt för siffrorna med en nål. Sedan limmade jag ihop allting.

TADAAA! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-511251c84f6b7ba7a6cb00b4a3d22a1d.jpg

Visst det blev inte helt hundra. Men istället för att lägga ut 1200kr kostade det mig ca 3kr och ca 2h arbete. Helt klart värt det! cool
Tänkte även försöka mig på "ambient light" i taket om jag hittar något lämpligt ställe att ta ström ifrån smile
Senast redigerat av AD_ (22 januari 2016)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Yawn...
3 151 Inlägg
22 januari 2016
#1110
Snyggt byggt!

Angående belysning i taket så är det ju inte så värst stort bekymmer att dra upp en liten pluskabel via A- eller B-stolpe t ex, och jorda kan du ju göra direkt i karossen. smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
#1111
Mervolic skrev:
Snyggt byggt!

Angående belysning i taket så är det ju inte så värst stort bekymmer att dra upp en liten pluskabel via A- eller B-stolpe t ex, och jorda kan du ju göra direkt i karossen. smile

Tackar! smile

Nej, det är ju sant smile Ska annars prova att mäta upp kablaget som sitter där. Har för mig att det ev. finns fördraget eller alt. någon matning som går på tändningen smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 januari 2016
#1112
AD_ skrev:
Mervolic skrev:
Snyggt byggt!

Angående belysning i taket så är det ju inte så värst stort bekymmer att dra upp en liten pluskabel via A- eller B-stolpe t ex, och jorda kan du ju göra direkt i karossen. smile

Tackar! smile

Nej, det är ju sant smile Ska annars prova att mäta upp kablaget som sitter där. Har för mig att det ev. finns fördraget eller alt. någon matning som går på tändningen smile

Du har väl taklucka på din va? I så fall finns väl ström för belysningen till knappen för att reglera den? Använder du dioder så handlar det ju inte om några större strömmar. Det kanske kan vara något? smile

För övrigt vart det väldigt bra med knoppen. Vill du bjuda på en närbild så vore jag tacksam, skulle behöva byta min men är inte heller särskilt sugen på att lägga ut 1200 kr wink

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
24 januari 2016
Trådstartare
#1113
PHrnfeldt skrev:
AD_ skrev:
Mervolic skrev:
Snyggt byggt!

Angående belysning i taket så är det ju inte så värst stort bekymmer att dra upp en liten pluskabel via A- eller B-stolpe t ex, och jorda kan du ju göra direkt i karossen. smile

Tackar! smile

Nej, det är ju sant smile Ska annars prova att mäta upp kablaget som sitter där. Har för mig att det ev. finns fördraget eller alt. någon matning som går på tändningen smile

Du har väl taklucka på din va? I så fall finns väl ström för belysningen till knappen för att reglera den? Använder du dioder så handlar det ju inte om några större strömmar. Det kanske kan vara något? smile

För övrigt vart det väldigt bra med knoppen. Vill du bjuda på en närbild så vore jag tacksam, skulle behöva byta min men är inte heller särskilt sugen på att lägga ut 1200 kr wink

Tyvärr ingen taklucka hmm Annars en mycket bra idé!smile

Det kan jag ordna smile Haha, ganska häftig summa för en relativt simpel grej wink
Senast redigerat av AD_ (24 januari 2016)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
25 januari 2016
#1114
AD_ skrev:
Det kan jag ordna smile Haha, ganska häftig summa för en relativt simpel grej wink

Jag menar det, räknar man in materialkostnaden så är det ju inga pengar. Ritningen gjordes ju en gång när bilen var ny, så de måste vara ett jävla prispåslag för själva tillverkningen tongue

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
25 januari 2016
Trådstartare
#1115
PHrnfeldt skrev:
AD_ skrev:
Det kan jag ordna smile Haha, ganska häftig summa för en relativt simpel grej wink

Jag menar det, räknar man in materialkostnaden så är det ju inga pengar. Ritningen gjordes ju en gång när bilen var ny, så de måste vara ett jävla prispåslag för själva tillverkningen tongue

Ja, verkligen! wink

Det var svårare än jag trodde att fixa bra en närbild (Antingen för mycket ljus eller för lite, i detta fall för lite) tongue Det var inte helt enkelt att skrapa bort färgen i fördjupningen, därav de lite oskarpa kanterna och ojämna ljusgenomsläppet.
Bilden ljuger dock lite, i verkligheten blir det bättre tack vare ljusstyrkan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-02a4a82032a4a5d18ea0c17191bb3d0b.jpg

Som tur är var detta min gamla slitna knopp som fick agera test. Får göra ett nytt bättre försök med en annan fräscha knopp jag har liggandes smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

227 Inlägg
25 januari 2016
#1116
nu känner jag mig ju nästan tvungen att göra en egen knopp till min ju smile höjer ju stämningen så smile

funderar på hur mycket innerbelysningen i taket skiljer från e39an, får man de ju inbyggt stilrent oxå smile
Senast redigerat av H_landen (25 januari 2016)


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
25 januari 2016
Trådstartare
#1117
H_landen skrev:
nu känner jag mig ju nästan tvungen att göra en egen knopp till min ju smile höjer ju stämningen så smile

funderar på hur mycket innerbelysningen i taket skiljer från e39an, får man de ju inbyggt stilrent oxå smile

Haha, kul att det ger inspiration smile Det gör det verkligen! smile

Det är inget jag har tänkt på faktiskt. Nästan så att jag får ta och mäta lite imorgon wink
Annars verkar det gå att använda tekniken från E39 om man kollar här:
http://www.bimmerforums.com/forum/showt … -Retrofit!

En annan metod:
http://www.bimmerforums.com/forum/showt … t-Lighting
http://www.bimmerforums.com/forum/showt … trofit-kit

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

227 Inlägg
26 januari 2016
#1118
AD_ skrev:
H_landen skrev:
nu känner jag mig ju nästan tvungen att göra en egen knopp till min ju smile höjer ju stämningen så smile

funderar på hur mycket innerbelysningen i taket skiljer från e39an, får man de ju inbyggt stilrent oxå smile

Haha, kul att det ger inspiration smile Det gör det verkligen! smile

Det är inget jag har tänkt på faktiskt. Nästan så att jag får ta och mäta lite imorgon wink
Annars verkar det gå att använda tekniken från E39 om man kollar här:
http://www.bimmerforums.com/forum/showt … -Retrofit!

En annan metod:
http://www.bimmerforums.com/forum/showt … t-Lighting
http://www.bimmerforums.com/forum/showt … trofit-kit

ja de där va ju något det med smile


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
4 februari 2016
Trådstartare
#1119
Jag tror jag håller på att bli tokig madsad

Har väldigt länge mer eller mindre haft problem med att i vissa fall när man stannar vid ex. rödljus och bilen går ner mot tomgång börjar pendla mellan 500-900rpm. Den gör så 3-4 ibland 5-6 gånger innan den blir helt stabil som om ingenting hade hänt. Har varit på tapeten här i tråden förut.

Nu på senare tid har det blivit värre då det händer mer frekvent. Så jag bytte kamaxelgivare och jag upplevde att den gick något bättre. Men troligen bara i min skalle. Har även gjort rent LMM med Air Sensor Clean.
Känns som att det blir sämre för var dag som går.

Har under årens lopp gjort följande:
- Servad med olja & stift i senvintern/våras.
- Bytt lambdasond (3 år sedan)
- Bytt tätningarna i vanosen.
- Gjort rent vevhusventilationen.
- Gjort startgastest efter läckage. INGET utslag.
- Bytt kamaxelgivare
- Bytt tempgivaren till insprutningen
- Rengjord LMM.
- Varken Carsoft eller INPA ger några felkoder hmm

Tycker ibland att det luktar lite knepigt om avgaserna (Fet blandning?).

Tips?
Senast redigerat av AD_ (4 februari 2016)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 februari 2016
#1120
Det är inte så att du har problem med denna?
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar … Id=13_1443

Eller denna?
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar … Id=13_1433

Bara rena gissningar från mitt håll, har för dålig koll på M50TU

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök