3217
Sök

Kamaxel fundering (Volvo B230-kam)

385 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej.
köpt en kamaxel idag billigt, och killen var rätt 100 på att det är en a-kam men står t på fördelar sidan på kammen, läste i ett forum att t-kammen kan man kasta i soporna är inte mkt bättre än m-kammen jag redan har i b230f tröskverket hmm har en siffer benämning mitt på kammen: 1000132 och hittade en tråd och där står det att den benämningen ska det vara en a-kam men vfr står det då t på den?! någon som kan göra mig mer säker på va det är jag sitter på måntro:P kan ta bild och slänga upp fall någon skulle vilje se! vill inte häva dit den fall den inte gör någon skillnad ändå! MVH

börn i varje hörn är fett rätt;)

20 Inlägg
9 februari 2011
#2
A-kammen är ingen höjdare i vilket fall som helst på en sugis, den är för snäll:/. tyvärr kan jag inte hjälpa dig med siffrorna.
Satsa på en K-kam eller surfa in på http://www.folkraceshop.se/
Dom har lite balla kammar till schyssta priser:)

Mvh Hasse


385 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#3
okej säger du det så själv har jag ingen aning, hört att den är ett stort steg från orginal iaf:P har kollat på den sidan och hittade en intressant kam och nu har jag ju en jag kan skicka i inbyte isf;) haha kollade även på kg trimning dom har en kg 003 som verkar intressant dock rätt dyr... va vet du om vx3 kammen i sugisarna då är den typ som a-kammen?

börn i varje hörn är fett rätt;)

20 Inlägg
9 februari 2011
#4
visst jämfört med M. men ska du ha från en original bil så ta V-kammen från B230e sitter i 740 GLE till och med 88:P. lite varvvilligare jämfört med A och dessutom har den lite mer lyft så den drar bäst från 2,5-5k varv, VX3 tycker jag är ungefär samma som V-kammen. Kör med VX3 i min turbo men är rätt missnöjd. Jag har Kg 004 i en grovt amatör portad 531 hyfsade insugskanaler. ska bara i med skiten i bilen bara, har haft sån kladd med besiktningen bara. Men VX3 fungerar bra i sugis. men är ingen varvig kam enligt mig


415 Inlägg
9 februari 2011
#5
vx3 är ingen höjdare enligt mig, finns inget bottendrag. A är precis lagom, ger bra krut när man drar iväg. Jag har visserligen 2,5l x-rör 531 osv men den va inte speciellt kul med vx3:an. Man måste varva så mycket innan det händer något.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

8 156 Inlägg
9 februari 2011
#6
Siffrorna 1000132 säger inte mig så mycket mer än att det är en Volvo-kam.
(Ska stå så på alla Volvo org. 8V-kammar)
Det är som sagt stämpeln där bak som säger vilken kam det är.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

20 Inlägg
9 februari 2011
#7
Ja det är ju kam efter tycker och smak. Jag gillar vassa kammar som behöver varvas lite främst för att man får ett råare ljud i bilen.


5 Inlägg
9 februari 2011
#8
all info du behöver...

A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)


8 156 Inlägg
9 februari 2011
#9
Jag fixade till din rubrik en aning.
T står för traktor. Bra drag i bottenregistret, men sen tar det slut.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

385 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#10
det är en äcklig t kam som får åka i vinter bilen kanske smile köper en kg 003 till bilen ist tror jag eller bror ju på fall man ska ha en med lite botten drag i så kanske man skulle ha t kammen och ändå få bra topp eftekt med extraktor och planingen, vill kunna få ut rumpan i korsningar utan att behöva ill varva och hiva upp kopplingen!!!  då det sitter extraktor och 3 tum och toppen ska max planas och portas smile har en fundering, måste ha ställbart kamdrev men har hört att kamremmen blir för slak så måste ha en annan kortare rem men vilken isf?!

börn i varje hörn är fett rätt;)

46 Inlägg
8 januari 2012
#11
Sorry om jag bumpar tråden !. Folkraceshopen har kortare kamremar. Råder dig att inte köra på 3" på en sug 740! Försämrar mer än va det ger!



Sök