3321
Sök

Sannolikheten att vinna på Lotto ...

44 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Tja !smile
Håller på med ett projekt på gymnasiet där vi försöker räkna ut sannolikheten för att vinna  på Lotto.
Vi har en "mall" som vi följer under projektets gång som en vägledning (Länk följer) för att kunna lösa sannolikheten för att vinna på lotto och vi har kommit en bra bit in på projektet, men vi har ett problem.

Handledaren tycker att vi har för få frågeställningar som vi kan svara på, tydligen räcker det inte med att räkna ut sannolikheten.. Suck !

Kan ni komma med några andra förslag på frågeställningar ? En jag tyckte var intressant var att man kunde kolla på de "rätta/vunna rader" på senaste tiden och försöka jämföra de och kanske hitta något samband.. Har ni förslag på andra ?

Länk: http://www.mittag-leffler.se/publicatio … andell.pdf

P.S Om ni vill jag kan länka det vi gjort så långt om ngn är intresserad..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 februari 2011
Lite gammal tråd men svarar ändå.

Det finns nog inget sätt att räkna ut sannolikheten för vinstchans (7 rätt) på lotto.
I genomsnitt är det ca 7miljoner spelande rader per dragning, alltså är din rad en av sju miljoner andra rader. Känns hopplöst va?

Sen hur många olika kombinationer man kan få av sju siffror som en rad består av orkar jag inte räkna ut, men det är ju ett helt gäng och det måste också tas med i beräkningen eftersom det kanske blir fler än sju miljoner Det kanske rentav blir 12 miljoner och då är ju din rad en av 12miljoner. Eller hur?

Jag lägger 12 rader båda dragningarna + joker varje onsdag och lördag, mitt bästa? fem rätt = 125kr eller något sådant.

Nu har drömvinsten gått ut fem (?) gånger under kort tid, det beror nog på att det är fler och fler som spelar. Speciellt Helsingborgare som det verkar... tongue

Hur man än försöker studera tidigare vinstgivande rader och statistik så är det i slutändan bara slumpen som avgör, därför känns det inte som någon mening att sitta och knappa in de nr man tror kommer dras.
Men för att gardera mig lite så "hux-fluxar" jag tio rader och manuellt väljer siffrorna  till de två sista raderna.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (23 februari 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök