Tja! Dax för första bil nu till våren å jag har bestämt mig för 940 turbo, frågan ä nu bara lätt eller full tryckare? va inställd på en lätt tryckare först pga att dom ä billigare i skatt osv men nu har jag svårt att bestämma mig. hur stor ä pris skillnaden på dom i försäkring å skatt? Å i "kör glädje" äre stor skillnad när man trycker ner gasen? om man kör på en lätt tryckare kan man ju byta lite i motorn så den går som en full tryckare men hur blir det på besiktningen?
köper du LTT så är den -95+ och köper du fulltryck brukar det vara -95 - och då är det inte m90 i den. köper du en LTT så köper du en sjysst chipp och en ställbar wg och skruvar laddtrycket till önskat och sedan har du billigare bil och nyare som går defenetivt bättre än en buskörd sliten gammal -92a 940 turbo.
dock tror jag inte de skiljer sej nått i skatt. inget kommer dom göra på besiktning, har besiktat 4gånger med uppställt laddtryck. och det var en a-traktor så det var mycket mer granskning på en sådan. de minsta jag skulle oroa mig för är besktning.
köper du LTT så är den -95+ och köper du fulltryck brukar det vara -95 - och då är det inte m90 i den.
Begriper att inte riktigt... Men iallafall TS
1994 kom M90-lådan till alla fulltrycksturbo. 1995 kom LTT och då är även M90 monterad. 1996 sitter det turbo i alla 940. 1997 Förstärktes 3:an synkring på M90-lådan som hade en tendens att ge sig om man växlade hårt.
Hade med satsat på en LTT, större chans att turbon är friskare och även billigare försäkring.
köper du LTT så är den -95+ och köper du fulltryck brukar det vara -95 - och då är det inte m90 i den.
Begriper att inte riktigt... Men iallafall TS
1994 kom M90-lådan till alla fulltrycksturbo. 1995 kom LTT och då är även M90 monterad. 1996 sitter det turbo i alla 940. 1997 Förstärktes 3:an synkring på M90-lådan som hade en tendens att ge sig om man växlade hårt.
Hade med satsat på en LTT, större chans att turbon är friskare och även billigare försäkring.
Kanske inte har något med detta att göra: Men min kompis ska köpa en 940 turbo i sommar och jag undrar vad skillnaden på lättrycks- respektive högtrycksturbo är?
Hoppas det är okej att jag inkräktar i din tråd!
Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.
Kanske inte har något med detta att göra: Men min kompis ska köpa en 940 turbo i sommar och jag undrar vad skillnaden på lättrycks- respektive högtrycksturbo är?
Hoppas det är okej att jag inkräktar i din tråd!
fulltryckaren har till skillnaden från lätttryckaren en annan tryckklocka och ett högre laddtryck.
Kanske inte har något med detta att göra: Men min kompis ska köpa en 940 turbo i sommar och jag undrar vad skillnaden på lättrycks- respektive högtrycksturbo är?
Hoppas det är okej att jag inkräktar i din tråd!
fulltryckaren har till skillnaden från lätttryckaren en annan tryckklocka och ett högre laddtryck.
Aha, okej. Det var ju faktiskt mer logiskt än jag väntat mig! Tack
Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.
Men är det samma boxar som Ltt o Ftt? Låter lite för simpelt att bara wg klockan så har du en Ftt?
beror på om det är samma system! men har du en 940 classic FTT och LTT så är dom identiska förutom wastgateklockan, på FTT är det en sjusterbar och på LTT är det ett läge bara. FTT laddar 0,56 och LTT 0,3
Är 99% säker på att den enbart sitter på LTT av årsmodell 1995
"fel". sitter varierat! har kompisar som har haft/inte haft på -96or, och på vissa -95or finns den inte heller så den skulle jag inte gå på iaf!
Åfan där ser man . Satt på min Ltt -95 men inte på min Ltt -97 iaf.
sitter på min 95a med! på polarns 96a med. vet några som inte har det på sina 95or dock därav "vet" jag de.
för alla som vill se om dom har guldbox, vid pedalstället, den kåpan som går uppmot ratten är det 3torxskruv in i brädet. lossa dom och kolla om ni har någon box som är silver/guld! är den svart är det inte guldbox!
Guldboxen är väl eftertraktad eftersom att det går att byta ut tändchippet ur dom man man vill chippa på ordentligt vis (visst är bränslechippet som sitter på passagerar-sidan viktigast vid chippning, men vill har ha de optimalt byter man på tändnings-sidan också just det är den såkallade guldboxen som sitter under ratten). Sitter väl på alla 940 från -97 och framåt om jag inte minns helt fel (rätta mig om jag har fel)
Guldboxen är väl eftertraktad eftersom att det går att byta ut tändchippet ur dom man man vill chippa på ordentligt vis (visst är bränslechippet som sitter på passagerar-sidan viktigast vid chippning, men vill har ha de optimalt byter man på tändnings-sidan också just det är den såkallade guldboxen som sitter under ratten). Sitter väl på alla 940 från -97 och framåt om jag inte minns helt fel (rätta mig om jag har fel)
Det där beror ju också på ganska hårt. Tändningschip behöver du bara byta om du ska ladda så mycket så att det finns risk för spikningar, byter du det med uppställd ladd så stjälper det väll snarare?`Det ställer ju endast ner tändningen. Läst någon tråd där Göran här förklarar det.