2611
Sök

Uppgradering av ljud i 940

19 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Hej!

Har tröttnat på ljudet i min 940 och behöver nu tips och råd om hur jag ska förbättra det på bästa sätt.

I dagsläget sitter det en Pioneer DEH-P4100SD och GAS högtalare i kärran, 5.25 kit med adapterring i framdörrarna med diskanterna i instrumentbrädan och i bakdörrarna sitter 5,25 koaxialhögtalare. För att magneten skulle plats har jag kapat ur en del ur dörrarna.

Men nu när till och med tjejen tycker att högtalarna låter "sprängda" när man vrider på lite har jag alltså beslutat mig för att köpa nya grejer.

Min första tanke var att slänga i Kicker högtalare (typ http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10149) av samma dimension och konstruktion på respektive plats i bilen. Men efter att ha läst runt lite kom tankarna in på att man kanske kunde koppla in GAS högtalarna på ett 4x50 steg istället och på så sätt på lite mer drag i kupén.

Jag behöver alltså förslag på vad jag ska köpa för grejer för att få det att låta bättre i bilen. Smärtgränsen ligger på cirka 3000kr.

MVH Richard

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 februari 2011
Börja med ett slutsteg till dom högtalare du har, ett 4-kanals för kring 2000-2500kr kan vara vettigt åså har du lite pengar över till kablage. När du sen känner att du har råd så köper du en bas och bryggar dom bakre kanalerna på steget till den.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
12 februari 2011
Riich skrev:
Hej!

Har tröttnat på ljudet i min 940 och behöver nu tips och råd om hur jag ska förbättra det på bästa sätt.

I dagsläget sitter det en Pioneer DEH-P4100SD och GAS högtalare i kärran, 5.25 kit med adapterring i framdörrarna med diskanterna i instrumentbrädan och i bakdörrarna sitter 5,25 koaxialhögtalare. För att magneten skulle plats har jag kapat ur en del ur dörrarna.

Men nu när till och med tjejen tycker att högtalarna låter "sprängda" när man vrider på lite har jag alltså beslutat mig för att köpa nya grejer.

Min första tanke var att slänga i Kicker högtalare (typ http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10149) av samma dimension och konstruktion på respektive plats i bilen. Men efter att ha läst runt lite kom tankarna in på att man kanske kunde koppla in GAS högtalarna på ett 4x50 steg istället och på så sätt på lite mer drag i kupén.

Jag behöver alltså förslag på vad jag ska köpa för grejer för att få det att låta bättre i bilen. Smärtgränsen ligger på cirka 3000kr.

MVH Richard

inte konstigt det blir dåligt ljud i högtalarna om du driver dom på stereon. vrider du upp ljudet på stereon så ökar dist signalen och det blir piss ljud.

köp ett 4 kanals steg som criz skrev ocg driv dom på.

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=184
där har du ett steg som inte kostar så mycket men spelar helt okej! (för de priset)

Billackerare
231 Inlägg
12 februari 2011
Köpte ett http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=184 å stoppade i A4an å driver ett UR5i kit å 1 par SPL koaxer å jag vart riktigt imponerad med tanke på priset!

Plus att det är litet så man iprincip ha det i hanskfacket!

Man har det inte roligare än man gör på sig!

19 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Jätte tack för snabba svar! Antar att GASarna slipper agera kylskåpsmagneter ett tag till då.
Nästa fråga blir då hur man brukar koppla det. Klipper man och skarvar de befintliga kablarna eller är det dragning av helt nya som gäller?

I era öron kanske de låter som en idiotfråga men någon gång är vi alla nybörjare.

MVH Richard

3 187 Inlägg
12 februari 2011
Riich skrev:
Jätte tack för snabba svar! Antar att GASarna slipper agera kylskåpsmagneter ett tag till då.
Nästa fråga blir då hur man brukar koppla det. Klipper man och skarvar de befintliga kablarna eller är det dragning av helt nya som gäller?

I era öron kanske de låter som en idiotfråga men någon gång är vi alla nybörjare.

MVH Richard

jag skulle dra nya kablar, dom från stereon är rätt så tunna, samt attd et är alltid bra att ha kvar original kablarna ifall du ska sälja bilen med behålla stegen smile

Billackerare
231 Inlägg
12 februari 2011
Personligen så skulle jag dra nya! Massa skarvar e "usch-usch" tycker jag!

Man har det inte roligare än man gör på sig!

4 074 Inlägg
12 februari 2011
Håller med dom övriga här ovan..
Dock skulle jag satsa på detta steget i stället https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=185 det är ett 5kanals steg så då har du en kanal över sen om du ska köpa en bas.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

19 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
Så ja. Då va allt på plats. Blev ett Zachry R490. Nu är det enda problemet att jag bara får basljud ur högtalarna. Jag har ställt filtren på steget på HPF, vridit på frekvensrattarna och pillat med inställningarna i huvudenheten. Men problemet kvarstår.

Har även testat att ställa filtren på FULL men ändå hörs bara bas. Det borde betyda att felet ligger i HUn, en DEH-3100UB. När jag läste en annan tråd (http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=97255) fick jag uppfattningen att huvudenheten från fabrik skulle vara inställd på att bara trycka ut låga bas ur lågnivåutgången.

Hjälp mej att komma till rätta med mitt problem.

Tack på förhand/ Richard

19 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
joo givetvis

20 Inlägg
17 februari 2011
du har nog sätt lågnivån på sub utgången på stereon så byt ut gång så ska de nog fungera

19 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
Aah! Där va något jag missat. Stirrade mig blind på de första sidorna om lågnivåutgången.

Tack så hemskt mycket!

20 Inlägg
17 februari 2011
den har väl två utgångar...så ena är väl till sub.....DEH-3100UB har två och DEH-p3100UB en utgång....så miss uppfatta han hade väl DEH-p3100UB.....men då är väl lp filtret på på stereon de brukar ju gå att stänga av
Senast redigerat av opelus_olsson (17 februari 2011)

1 785 Inlägg
18 februari 2011
Riich skrev:
Hej!

MVH Richard

Ett kitsystem för ca 1500kr och ett 2-kanals slutsteg för ca 1500Kr samt lite dynamat i dörren är det bästa rådet jag kan ge.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök