3152
Sök

244 78 Som har B21E org och skall få B234

Yrkes Chafför
380 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder har ja lite funderingar på vad ja behöver göra.

motorfästen och den biten är ju självklart.
Motorn är komplett med härva boxar och hela den biten.

Hur gör man med fördelaren?
bygger om torpeden?
hur mycket av elsystemet måste göras om?

Mest det ja funderade på någon som provat?

Mvh Melle

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

158 Inlägg
14 februari 2011
#2
tjao, riv ur gamla motorn+elsystem, skaffa en mobilkran som lyfter 30m, lyft nya motorn å släpp ner den från den höjden så sitter den där iaf.

Nej men skämt å sido, Elen behöver du dra om, kan va möjligt att du måste flytta m-fästen ogg, bara ta en motorlyft å dra ur gamla å se om nya passar.

Men ja tror att fästena ska passa då b234 har likadant block som b23 och b23an är snarlik b21ans block om inte identiskt på utsidan... ska inte säga säkert men det är vad jag tror.

förlåt om det blev grötit xD


this shit's got to go
183 Inlägg
14 februari 2011
#3
Fördelaren kan du väll fixa med att ta bort fördelarpluggen på blocket och byta mellanaxel så att du kan sätta fördelaren där.
då slipper du torpedproblemet. men du lär nog behöva plugga igen för fördelaren på toppen annar blir det dur oljeåtgång:P

Man får inte va slö för då blir man dö

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
14 februari 2011
#4
JohanssonC skrev:
tjao, riv ur gamla motorn+elsystem, skaffa en mobilkran som lyfter 30m, lyft nya motorn å släpp ner den från den höjden så sitter den där iaf.

Nej men skämt å sido, Elen behöver du dra om, kan va möjligt att du måste flytta m-fästen ogg, bara ta en motorlyft å dra ur gamla å se om nya passar.

Men ja tror att fästena ska passa då b234 har likadant block som b23 och b23an är snarlik b21ans block om inte identiskt på utsidan... ska inte säga säkert men det är vad jag tror.

förlåt om det blev grötit xD

Motorfästena kommer inte stämma, de är inte likadant som på b23 och b230. Blocken är INTE identiska. Går givetvis att ordna med lite svetsning. På 740 med b230 så sitter det bultade motorfästen medan på de med b234 så sitter vänstra motorfästet svetsat i framvagnsbalken och har en position närmre motorblocket. Fästena går inte att skifta mellan blocken då avståndet på hålcentrum inte stämmer.

BOBert skrev:
Fördelaren kan du väll fixa med att ta bort fördelarpluggen på blocket och byta mellanaxel så att du kan sätta fördelaren där.
då slipper du torpedproblemet. men du lär nog behöva plugga igen för fördelaren på toppen annar blir det dur oljeåtgång:P

Fördelare går inte att montera såsom på b230. Det är endera att bygga om en b23 eller b230 med kamdrivning för 16v eller att banka in torpedväggen.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Volvoskadad
127 Inlägg
15 februari 2011
#5
Enklast vore ju att lämna fördelaren i bakkant på toppen och bygga egna motor-fästen när du bultat ihop med lådan och kardan så du får motorn i rätt läge.

I'm living the life I was born to live

Yrkes Chafför
380 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#6
Boggieman skrev:
Enklast vore ju att lämna fördelaren i bakkant på toppen och bygga egna motor-fästen när du bultat ihop med lådan och kardan så du får motorn i rätt läge.

Tycker detta  förslag låter rimligast ja,
Får väll prova mig fram då ja får hem motorn och det.
får se över motorfästen och så men eftersom lådan och det passar så borde det inte vara så problem och johnny du får hjälpa med elsystemet;) du är ju säker på sånt;)
Har ett mätarhus över till gamla btw.

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

Volvoskadad
127 Inlägg
15 februari 2011
#7
Jorå. Fixa fram en Lh 2.4 härva till 240 så är du ju på hemmaplan iallafall;)

I'm living the life I was born to live

Yrkes Chafför
380 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#8
Boggieman skrev:
Jorå. Fixa fram en Lh 2.4 härva till 240 så är du ju på hemmaplan iallafall;)

Har en i Garaget och en i bilen smile

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 februari 2011
#9
jag har byggt en 244 med b234.
bytte hela elsystemet (måste göras, spenderade massor av timmar utan gnista för att man var snål med det)
motorfästen måste svetsas dit
om du inte behöver värmepaketet kan du enklast bara banka in torpeden för att få plats med fördelaren. annars blir det en svårare lösning.
Senast redigerat av mk2_power (16 februari 2011)


Yrkes Chafför
380 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#10
mk2_power skrev:
jag har byggt en 244 med b234.
bytte hela elsystemet (måste göras, spenderade massor av timmar utan gnista för att man var snål med det)
motorfästen måste svetsas dit
om du inte behöver värmepaketet kan du enklast bara banka in torpeden för att få plats med fördelaren. annars blir det en svårare lösning.

Tack för tippset, tåls att fundera på B234 eller B230F ist nu då.

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

this shit's got to go
183 Inlägg
17 februari 2011
#11
Mellander skrev:
mk2_power skrev:
jag har byggt en 244 med b234.
bytte hela elsystemet (måste göras, spenderade massor av timmar utan gnista för att man var snål med det)
motorfästen måste svetsas dit
om du inte behöver värmepaketet kan du enklast bara banka in torpeden för att få plats med fördelaren. annars blir det en svårare lösning.

Tack för tippset, tåls att fundera på B234 eller B230F ist nu då.

Jag hade hellre velat ha 16v, så jag hade skaffat fram en b230 botten och slängt över toppen, flyttat fördelaren till blocket. Men de krävs nog att du har b234 komplett så du kan flytta över kolvar osv. Så du slipper skrota värmepaketet. kan va skönt att ha:)

Man får inte va slö för då blir man dö

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 februari 2011
#12
BOBert skrev:
Mellander skrev:
mk2_power skrev:
jag har byggt en 244 med b234.
bytte hela elsystemet (måste göras, spenderade massor av timmar utan gnista för att man var snål med det)
motorfästen måste svetsas dit
om du inte behöver värmepaketet kan du enklast bara banka in torpeden för att få plats med fördelaren. annars blir det en svårare lösning.

Tack för tippset, tåls att fundera på B234 eller B230F ist nu då.

Jag hade hellre velat ha 16v, så jag hade skaffat fram en b230 botten och slängt över toppen, flyttat fördelaren till blocket. Men de krävs nog att du har b234 komplett så du kan flytta över kolvar osv. Så du slipper skrota värmepaketet. kan va skönt att ha:)

det är inte så enkelt att slänga på 16v topp på ett 8v-block. tänk dig själv hur det blir att dra kamremmen och ändra på diverse remhjul.
antar att du menar ett 240 b230-block med fördelarn på blocket. du kan inte flytta fördelarn från toppen till blocket på ett block som inte haft det från början
Senast redigerat av mk2_power (17 februari 2011)


this shit's got to go
183 Inlägg
17 februari 2011
#13
mk2_power skrev:
BOBert skrev:
Mellander skrev:
Tack för tippset, tåls att fundera på B234 eller B230F ist nu då.

Jag hade hellre velat ha 16v, så jag hade skaffat fram en b230 botten och slängt över toppen, flyttat fördelaren till blocket. Men de krävs nog att du har b234 komplett så du kan flytta över kolvar osv. Så du slipper skrota värmepaketet. kan va skönt att ha:)

det är inte så enkelt att slänga på 16v topp på ett 8v-block. tänk dig själv hur det blir att dra kamremmen och ändra på diverse remhjul.
antar att du menar ett 240 b230-block med fördelarn på blocket. du kan inte flytta fördelarn från toppen till blocket på ett block som inte haft det från början

Dra om rem och fixa med remhjul är inte vidare svårt, forums läsning i en kvart på savarturbo eller dylikt så kan du det sen. gäller bara att veta från vilken annan bil man får ta rem och hjul ifrån och de står där om man söker lite. Sedan är det inget vidare problem att sätta fördelaren på blocket på en b230 som har det på toppen. banka ur pluggen, byt mellanaxel och skruva fast fördelaren..

Man får inte va slö för då blir man dö

Volvoskadad
127 Inlägg
17 februari 2011
#14
Blir problem att regbesikta om man lyfter över 16v locket på b230 bottendelen.
Senast redigerat av Boggieman (17 februari 2011)

I'm living the life I was born to live

this shit's got to go
183 Inlägg
17 februari 2011
#15
Boggieman skrev:
Blir problem att regbesikta om man lyfter över 16v locket på b230 bottendelen.

Mm kan ju bli jobbigt. varför inte bara köra original?!

Man får inte va slö för då blir man dö

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 februari 2011
#16
Boggieman skrev:
Blir problem att regbesikta om man lyfter över 16v locket på b230 bottendelen.

Jo de är ju problemet, men man kan alltid hoppas på att besiktningsmännen inte fattar de wink

men vill man inte ta risken är de ju "bara" att bygga om torpeden en aning.

Ja vet inte exakt hur högt upp inbuktningen ska sitta, men de känns som att den kommer tillräckligt för högt för att missa själva elementet i värmepaketet. Då räcker de att kapa lite i plasten och limma om lite.

Kommer inbuktningen för lågt kan du alltid koka ihop ett paket själv av plåt med lite isolering på bara wink

Hellre böka med torpeden och värmepaketet än riskera att bli stoppad i besiktningen, om du inte kan förhandla lite med dom wink


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 februari 2011
#17
nylander_90 skrev:
tja de e ja bara kappa upp precis bakom motorn å flytta in torpeden gå typ att flytta in 5 cm utan att ta bort värmepaketet. de e precis vad som behövs för att den ska få plats bli en cm till godo mellan fördelare å torped. de e ju bara flytta över motor fästena från gamla motorn så dom passa rakt på. men du åker nog på att banka upp kardantunnel längst fram annars kan vevaxel givaren ta i om du skulle få för dig att flytta fram fördelaren . och de gå inte bygga om motorfästena så du flytta fram motorn då ta tråge i. satt in en 230ft från 740 -90 i min 240 idag.

Väljer han att montera en komplett b234f i sin 240 så kan han INTE utnyttja de gamla motorfästena då de INTE alls passar på b234-blocket utan modifikation. Sedan så kan han INTE flytta fram fördelaren så som på ett b230-block. Däremot kan resten du skriver mycket väl stämma.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 februari 2011
#18
nylander_90 skrev:
allt stämmer faktiskt för jag gjorde de igår på min.

Jo men de va väl en b230? Nu snackar vi b234. Hur motorfästena passar sinsemellan vet jag inte men det blocket har inte ens någon mellanaxel så de blir svårt att flytta fram fördelaren


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 februari 2011
#19
nylander_90 skrev:
allt stämmer faktiskt för jag gjorde de igår på min.

Jag prövade montera fästen från en b230 på en b234 senast förra helgen och det går inte utan att modifiera fästena. Sedan vet jag att man inte kan montera en fördelare i blocket på en b234.

Så som sagt, resten du skriver kan mkt väl stämma, men ett b234 block är inte alls likadant som ett b230.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (20 februari 2011)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Yrkes Chafför
380 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#20
patrikhornfeldt skrev:
nylander_90 skrev:
allt stämmer faktiskt för jag gjorde de igår på min.

Jag prövade montera fästen från en b230 på en b234 senast förra helgen och det går inte utan att modifiera fästena. Sedan vet jag att man inte kan montera en fördelare i blocket på en b234.

Så som sagt, resten du skriver kan mkt väl stämma, men ett b234 block är inte alls likadant som ett b230.

motorfästerna är ju bara bygga nya inte hela värden.

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program


Sök