2803
Sök

Köpråd: Lättmekad bil från år 2000 och framåt

170 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej på er!

Jag söker en ny bruksbil. Den ska uppfylla följande:

* Driftsäker
* Nyare än år 2000
* Lättmekad, dvs lätt att byta oljor, stift, filter, men gärna också kamrem, vattenpump etc.
* Gärna kombi men en sedan går bra. Inte småbil!
* Behöver inte vara supersnål med bränslet, men inget bensinmonster heller.
* Budget ska inte överstiga 50 000.
* Försäkring och vägskatt bör matcha en "normal" bil.

Vad ska jag köpa? Varför?

Tack på förhand!

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 februari 2011
#2
Saab 9-5 sc Aero, bekväma bilar med hyfsat goda utrymmen och bra stunns i motorn. Stift och filter byter man lätt själv (som på vilken annan bil som helst?) vattenpumpen skapligt bra till innanför hjulhuset och iom kamkedja så hoppas man på att byte slipper göras.

I och med Trionic 7 bör bilen vara servad enligt bok, kolla efter uppgraderad vevhusventilation, olja bytt var 1500km och inte gått korta sträckor allt för ofta.
Senast redigerat av TenZer (15 februari 2011)

Rock'n Roll

170 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#3
Tack Tenzer! Precis som du förstod utan att jag skrev ut det får det gärna vara lite pulver i motorn. Bra tips, tar gärna emot fler.

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
15 februari 2011
#4
en v70 med 140hk motor en drifsäker vagn som borde gå att få för runt 50K
inte alls avancerade att meka om man inte har tummen mitt i handen

saaben är inte heller något dumt val där får man turbo på köpet
för 50K får man dessutom ganska ny bil
nackdelarna är just att motorerna är förbenat känsliga men i överigt är det inte svårmekat

inte så många andra bilar som slår volvo och saab på vättiga kombi bilar som är lättmekade och lätt att hitta reservdelar till

Kör fort så hinner inget hända...

170 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#5
Som Volvo och jänkebilsägare är jag van vid motorer som är tämligen okänsliga. Det är väl lite det jag eftersöker, även i bruksbilen. Tänk 745, fast från 2000-talet. ;-)

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
15 februari 2011
#6
Metica skrev:
Som Volvo och jänkebilsägare är jag van vid motorer som är tämligen okänsliga. Det är väl lite det jag eftersöker, även i bruksbilen. Tänk 745, fast från 2000-talet. ;-)

om du åkt volvo förut och det fungerat så borde en v70n 00-03 140hk fungera yppligt
inget direkt som överaskar åt något håll som en 740 ungefär smile
att jag just tipsar om 140hk är att den är mest ekonomisk att äga
dessutom så har man 188hk med chipp eftersom det är samma motor som 170hk versionen
bara nedstryp så den är bara korkat att köpa och turbon leder bara till onödiga kostnader både försäkring och driftkostnader

även om jag själv skulle välja d5 eller t5

Kör fort så hinner inget hända...

huh?
10 427 Inlägg
Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
15 februari 2011
#8
Känns väldigt japanskt då dom ligger lite efter i utvecklingen speciellt på dom vanligare bilarna. Toyota Camry hade nog suttit som ett smäck

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

170 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#9
V70:n låter definitivt som en vinnare. Tack så mycket!

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
16 februari 2011
#10
Metica skrev:
V70:n låter definitivt som en vinnare. Tack så mycket!

Tyvärr varken lättmeckade eller bra.... Massvis med styrenhet r som skall ha mjukvaror å skit i sig som inte går å köpa beggade å då blir det dyrt plus att du inte kan göra det själv...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
16 februari 2011
#11
JaggaChafen skrev:
Metica skrev:
V70:n låter definitivt som en vinnare. Tack så mycket!

Tyvärr varken lättmeckade eller bra.... Massvis med styrenhet r som skall ha mjukvaror å skit i sig som inte går å köpa beggade å då blir det dyrt plus att du inte kan göra det själv...

fast det är samma skit oavsätt märke tyvärr

nya bilar är bara skit men man får leva med skiten helt enkelt eller åka gammalt som fungerar

dessutom har jag hört att volvo lättat lite på sitt system som gör att det numera ska gå att använda beg styrenheter istället för nya
dock måste dessa programeras på volvo

men som sagt samma skit på alla märken
Senast redigerat av Growe (16 februari 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 februari 2011
#12
Growe skrev:
JaggaChafen skrev:
Metica skrev:
V70:n låter definitivt som en vinnare. Tack så mycket!

Tyvärr varken lättmeckade eller bra.... Massvis med styrenhet r som skall ha mjukvaror å skit i sig som inte går å köpa beggade å då blir det dyrt plus att du inte kan göra det själv...

fast det är samma skit oavsätt märke tyvärr

nya bilar är bara skit men man får leva med skiten helt enkelt eller åka gammalt som fungerar

dessutom har jag hört att volvo lättat lite på sitt system som gör att det numera ska gå att använda beg styrenheter istället för nya
dock måste dessa programeras på volvo

men som sagt samma skit på alla märken

Eller så köper man en bil som statistiskt sett krånglar mindre och därmed blir mer tidssparande att äga?

Toyota, Honda, Subaru, BMW

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 562 Inlägg
16 februari 2011
#13
subaru upplever jag som relativt lättskruvade bilar, stod jag inför samma val skulle jag rikta in mig mot en sådan. en som han före å föreslå subaru oxå:)
Senast redigerat av mange_240 (16 februari 2011)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
16 februari 2011
#14
Growe skrev:
JaggaChafen skrev:
Metica skrev:
V70:n låter definitivt som en vinnare. Tack så mycket!

Tyvärr varken lättmeckade eller bra.... Massvis med styrenhet r som skall ha mjukvaror å skit i sig som inte går å köpa beggade å då blir det dyrt plus att du inte kan göra det själv...

fast det är samma skit oavsätt märke tyvärr

nya bilar är bara skit men man får leva med skiten helt enkelt eller åka gammalt som fungerar

dessutom har jag hört att volvo lättat lite på sitt system som gör att det numera ska gå att använda beg styrenheter istället för nya
dock måste dessa programeras på volvo

men som sagt samma skit på alla märken

Njae några få styrenheter. Japsarna komm mkt senare med massa styrenheter å CAN system så dom går å köpa lite nyare än Volvo

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tvivlare
2 266 Inlägg
16 februari 2011
#15
V70 är ju lite väl törstiga jämfört med effektuttaget. Sen är det långt ifrån världens bästa bil med oljeläckage, väldigt lättslitna block, kassa abs-styrdon m.m. Jag skulle också vilja säga Toyota, kan va lite trångt ibland men det är enkla konstruktioner smile

:Edit: Avensis kombi låter rimligt smile
Senast redigerat av MantaRobin (16 februari 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

54 Inlägg
16 februari 2011
#16
Citroén Xsara kombi 1,8l , 2,0l ingen räser men helt bäst i sin klass på åka billigt billig försäkring hyfsat stort i bak..... Stort plus är det att det äe lätt meckat även för en ovan meckare :-P


Tvivlare
2 266 Inlägg
16 februari 2011
#17
KNALLIS skrev:
Citroén Xsara kombi 1,8l , 2,0l ingen räser men helt bäst i sin klass på åka billigt billig försäkring hyfsat stort i bak..... Stort plus är det att det äe lätt meckat även för en ovan meckare :-P

- klena framfjädrar, lite för liten för att kallas Kombi

+ i stort sett allt annat lol

Att jag inte ens tänkte Citroën, mekar med dom 40h/vecka.. tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

54 Inlägg
16 februari 2011
#18
MantaRobin skrev:
KNALLIS skrev:
Citroén Xsara kombi 1,8l , 2,0l ingen räser men helt bäst i sin klass på åka billigt billig försäkring hyfsat stort i bak..... Stort plus är det att det äe lätt meckat även för en ovan meckare :-P

- klena framfjädrar, lite för liten för att kallas Kombi

+ i stort sett allt annat lol

Att jag inte ens tänkte Citroën, mekar med dom 40h/vecka.. tongue

Haha ja samma här.....:-P


1 196 Inlägg
16 februari 2011
#19
Oavsett vad du väljer så får man inte en ny bil för 50 tegel. Större bilar har ju en tendens att rulla ganska långt också. Här är några förslag från min sida!

Vettigt miltal, halvbra kvalitet
http://www.blocket.se/halland/Alfa_Rome … 11&w=3

Tråkiga valet
http://www.blocket.se/malmo/Nissan_Prim … 11&w=3

Självklara valet enligt mig
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 11&w=3


93 Inlägg
16 februari 2011
#20
ex:


http://www.blocket.se/landskrona/Saab_9 … 21&w=3 riktigt snygg men kolla upp miltal samt alla servicear.

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 21&w=3 vanlig "nyare" svensson svensson bil smile


Sök