2686
Sök

Hög tomgång och ojämn värme Golf 1 77a?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan.

Motor är 1,5l? Förgasare, automatchok. GLS kanske?
Har ett problem med golfen som jag börjar bli lite smått irriterad på.
Det är så att i 95 gånger av 100 när man kör och stannar, kopplar ifrån så lägger sig tomgången på typ 2500rpm. kan ibland hjälpa till att trycka en snabbis på gasen så läggen den sig på typ 800.
Men nästan varje gång så blir tomgången hög, vad kan detta bero på?
Jag tömde nästan en hel flaska startgas över motorn, ingenting hände förutom att den sjönk typ 300varv när jag sprutade väldigt mycket ner på insuget. Detta gjordes när tomgången låg högt om det har betydelse?.
Den ska väl varva när man kör på startgas?
Någon borde väl ha haft samma problem och även fått det löst då motorn och bilen är typ 35 år gammal smile


Sen ett problem till. När jag kör sakta, typ runt i stan och stannar i korsningar osv så går temp mätaren upp på nästan röda, den har inte kommit upp på röda för jag har börjat köra lite snabbare då, för då går tempen ner och lägger sig normalt, den ligger även normalt när man kör landsväg osv.
Är det termostaten eller vattenpumpen som brukar börja bli dålig då?

Tacksam för svar.   Mvh Daniel.
Senast redigerat av tal0n (16 februari 2011)

267 Inlägg
17 februari 2011
#2
funkar din fläkt till kylaren?? när tempen är på mitt så ska kylarfläkten hoppa igång. de gör väl inget och byta termostat / vattenpump. Om din bil är 35år så kan de vara dags att göra en service på den tongue om du byter vatten pumpen byt kamremmen med lika bra de


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#3
Hua100 skrev:
funkar din fläkt till kylaren?? när tempen är på mitt så ska kylarfläkten hoppa igång. de gör väl inget och byta termostat / vattenpump. Om din bil är 35år så kan de vara dags att göra en service på den tongue om du byter vatten pumpen byt kamremmen med lika bra de

om den skall gå igång vid normaltemp så funkar den inte iaf. service är gjord förr och vattenpumpen är bytt förr. men vanligast när dom beter sig så, är det pumpen eller termostaten? termostat kostar typ 50:- och en vattenpump 6-700. men kamrem har jag köpt och skall bytas till veckan smile

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
17 februari 2011
#4
byt termostat och termokontakt!
termokontakten styr fläkten, när den ska starta å stanna, eller prova fläkten så den går med direkt ström från batteriet.

termostaten bör det inte vara, då den brukar få svårt att hålla värmen uppe om den är dålig!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#5
båge skrev:
byt termostat och termokontakt!
termokontakten styr fläkten, när den ska starta å stanna, eller prova fläkten så den går med direkt ström från batteriet.

termostaten bör det inte vara, då den brukar få svårt att hålla värmen uppe om den är dålig!

okej ska testa det då., du har ingen idé på varför tomgången är på hög?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 februari 2011
#6
prova vicka på förgasaren och se om tomgången ändras, då är det förgasarfotspackningen som är dålig, standardfel.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#7
NITROUS skrev:
prova vicka på förgasaren och se om tomgången ändras, då är det förgasarfotspackningen som är dålig, standardfel.

okej den ska vara bytt för inte så länge sen, ska kolla det, men annars då? nå mer förslag? smile

141 Inlägg
6 mars 2011
#8
Låter som att den drar tjuvluft iaf..
Är det nån vacuumslang som gått??
Har du en vacuumklocka på förgasaren? Ryck slangen till den isf.. Gör det någon skillnad?
Håll för slangen å se om du har sug i den?


Forummoderator
9 299 Inlägg
6 mars 2011
#9
NITROUS skrev:
prova vicka på förgasaren och se om tomgången ändras, då är det förgasarfotspackningen som är dålig, standardfel.

Inte på en så gammal, den har en annan förgasare.

Jag tror din höga tomgång beror på att automatchoken krånglar. Förmodligen är det bimetallen som är trött alternativt så flödar inte vattnet förbi ordentligt och bimetallen tror att motorn är kall.

Det finns konverteringssatser där du skruvar bort vattenklockan på förgasaren och ersätter med en liten mojäng med dragkabel så du får vanlig choke.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#10
Bergvik skrev:
Låter som att den drar tjuvluft iaf..
Är det nån vacuumslang som gått??
Har du en vacuumklocka på förgasaren? Ryck slangen till den isf.. Gör det någon skillnad?
Håll för slangen å se om du har sug i den?

var ett tag sen jag höll på nu men det var en liten slang till en klocka där, det vart ingen skillnad när jag röck den, och det var sug i den.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#11
caromania skrev:
NITROUS skrev:
prova vicka på förgasaren och se om tomgången ändras, då är det förgasarfotspackningen som är dålig, standardfel.

Inte på en så gammal, den har en annan förgasare.

Jag tror din höga tomgång beror på att automatchoken krånglar. Förmodligen är det bimetallen som är trött alternativt så flödar inte vattnet förbi ordentligt och bimetallen tror att motorn är kall.

Det finns konverteringssatser där du skruvar bort vattenklockan på förgasaren och ersätter med en liten mojäng med dragkabel så du får vanlig choke.

okej vart kan man få tag i en sån sats då? smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 mars 2011
#12
Googla lite nu latmask.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#13
men jag såg att jag har ju en sån där solex förgasare jag och då styrs väl choken från tändspolen, går ju en kabel till en klocka som sitter på förgasaren, hur funkar den skiten då? tongue

Forummoderator
18 038 Inlägg
7 mars 2011
#14
Automatchoke, packning. Vet inte... Bara haft nån stackars Golf GLD ;-)

MEN: Koppla på ständig plus från batteriet till elfläkten och ut å kör. Så kan du ju se om det är tempgivaren som spökar utan att byta nåt i onödan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

141 Inlägg
7 mars 2011
#15
Klockan du nämner bör vara en magnetventil som styr tomgången,
brukar sitta på baksidan av förgasaren mot kupén, är det ström fram till den när tändningen är påslagen? Klickar det i magnetventilen när tändningen slås på??

Sen brukar de finnas en jordkabel mellan en fästskruv på förgasarfoten och ventilkåpan. Om så är fallet, är den hel??


519 Inlägg
7 mars 2011
#16
Du har en tjock jäbbla gummipackning på förgasaren, den brukar torka och då blir det mycket fel! Min låg till exempel på tomgång mellan 0 och 2500 och drog bensin nå så kopiöst. Sen det där men automatchoken är också ett mysterium jag kopplade bort min jag i samband med att jag bytte den där gummipackningen. Sen var det aldrig nå mer problem med den, ska tilläggas att den även drog en femtedel så mycket bensin efter jag fixade det!
Senast redigerat av Larschan (7 mars 2011)


Forummoderator
9 299 Inlägg
8 mars 2011
#17
En 77a har ingen tjock gummipackning, eller är jag helt väck? Den tjocka foten kom med Keihinförgasaren ca 1980.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

519 Inlägg
8 mars 2011
#18
caromania skrev:
En 77a har ingen tjock gummipackning, eller är jag helt väck? Den tjocka foten kom med Keihinförgasaren ca 1980.

Jag hade en 77a GLS och på den var det den där tjocka gummipackningen/foten. smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
8 mars 2011
#19
Larschan skrev:
caromania skrev:
En 77a har ingen tjock gummipackning, eller är jag helt väck? Den tjocka foten kom med Keihinförgasaren ca 1980.

Jag hade en 77a GLS och på den var det den där tjocka gummipackningen/foten. smile

Vill inte verka gnällig, du har ju haft en sån så du borde veta, men vad var det för förgasare på den? Jag är tämligen säker på att det endast är senare med Keihin-förgasare som har den tjocka foten, och även senare än så med monojet. hmm

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

519 Inlägg
8 mars 2011
#20
caromania skrev:
Larschan skrev:
caromania skrev:
En 77a har ingen tjock gummipackning, eller är jag helt väck? Den tjocka foten kom med Keihinförgasaren ca 1980.

Jag hade en 77a GLS och på den var det den där tjocka gummipackningen/foten. smile

Vill inte verka gnällig, du har ju haft en sån så du borde veta, men vad var det för förgasare på den? Jag är tämligen säker på att det endast är senare med Keihin-förgasare som har den tjocka foten, och även senare än så med monojet. hmm

Modellbeteckning på förgasaren har jag dess värre inte, men det är samma modell som även sitter i bussarna/pickuparna.



Sök