3716
Sök

Volvo 940 turbo, högre dumpljud

8 251 Inlägg
17 februari 2011
#21
nuked84 skrev:
det ser ju nästan ut som man skulle kunna göra en sj... utan att köpa...
men då ska inte värderna ändras alltså (luft)...

Klart man kan göra en själv. Och värdena blir fel så fort man använder nån form av helt eller delvis öppen ventil.


nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#22
Marlboroman skrev:
nuked84 skrev:
det ser ju nästan ut som man skulle kunna göra en sj... utan att köpa...
men då ska inte värderna ändras alltså (luft)...

Klart man kan göra en själv. Och värdena blir fel så fort man använder nån form av helt eller delvis öppen ventil.

oki då är jag med på det o det är ju inget bra o göra det så det blir fel värden så blir ju soppa o allt fel...

283 Inlägg
17 februari 2011
#23
nuked84 skrev:
BlackDeevill skrev:
Byt dump. Ta bort den gammla Återcirkulerande dumpen. Hälst ska du ha dit en hybrid dump ( kombinerad öppen och återcirkulerande ) det är det bästa för turbon o även om du vill ha högre dumpljud. Annars är det nog en öppen dump (atmosfärisk dump) som ger mest ljud men inte lika skonsamt för turbon.

oki låter som en vettig idé men som man hört med öppen så dör motor osv...

det är inte sant. dumpventilerna sitter på tryckröret för att skydda turbon när gasspjället stänger, så luften inte slår tillbaka på kompressorturbinen i turbon o skadar den. dumpventilen ska ta det trycket. men öppendum så släpper man bara ut trycket ut i luften, men med återcirkulerande så släpper den ut det vid luftfiltret för att snabbare kunna fånga upp det lilla trycket igen.

Black Deevill

nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#24
BlackDeevill skrev:
nuked84 skrev:
BlackDeevill skrev:
Byt dump. Ta bort den gammla Återcirkulerande dumpen. Hälst ska du ha dit en hybrid dump ( kombinerad öppen och återcirkulerande ) det är det bästa för turbon o även om du vill ha högre dumpljud. Annars är det nog en öppen dump (atmosfärisk dump) som ger mest ljud men inte lika skonsamt för turbon.

oki låter som en vettig idé men som man hört med öppen så dör motor osv...

det är inte sant. dumpventilerna sitter på tryckröret för att skydda turbon när gasspjället stänger, så luften inte slår tillbaka på kompressorturbinen i turbon o skadar den. dumpventilen ska ta det trycket. men öppendum så släpper man bara ut trycket ut i luften, men med återcirkulerande så släpper den ut det vid luftfiltret för att snabbare kunna fånga upp det lilla trycket igen.

så det som många skriver att man måste koppla ur tomgongsmotorn o att bilen dör vid växling osv är det bara otur eller?...

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
17 februari 2011
#25
Normark skrev:
plugga orginaldumpen och kör med öppetfilter;) kommer kvittra men din turbo kommer dö smile
köp en öppen dump och häng dit så kommer det pysa smile

Du dödar inte turbon genom att ha dumolock wink

...........Team T-Röd Racing.............

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 februari 2011
#26
BlackDeevill skrev:
nuked84 skrev:
BlackDeevill skrev:
Byt dump. Ta bort den gammla Återcirkulerande dumpen. Hälst ska du ha dit en hybrid dump ( kombinerad öppen och återcirkulerande ) det är det bästa för turbon o även om du vill ha högre dumpljud. Annars är det nog en öppen dump (atmosfärisk dump) som ger mest ljud men inte lika skonsamt för turbon.

oki låter som en vettig idé men som man hört med öppen så dör motor osv...

det är inte sant. dumpventilerna sitter på tryckröret för att skydda turbon när gasspjället stänger, så luften inte slår tillbaka på kompressorturbinen i turbon o skadar den. dumpventilen ska ta det trycket. men öppendum så släpper man bara ut trycket ut i luften, men med återcirkulerande så släpper den ut det vid luftfiltret för att snabbare kunna fånga upp det lilla trycket igen.

På bilar med LMM KAN det bli problem, jo. Volvo 940 är en sån bil.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#27
StlpMK skrev:
Normark skrev:
plugga orginaldumpen och kör med öppetfilter;) kommer kvittra men din turbo kommer dö smile
köp en öppen dump och häng dit så kommer det pysa smile

Du dödar inte turbon genom att ha dumolock wink

ne det vet jag att mans ska ha när man såfall sätter dit en annan dump... men bara det hmm...

nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#28
MantaRobin skrev:
BlackDeevill skrev:
nuked84 skrev:

oki låter som en vettig idé men som man hört med öppen så dör motor osv...

det är inte sant. dumpventilerna sitter på tryckröret för att skydda turbon när gasspjället stänger, så luften inte slår tillbaka på kompressorturbinen i turbon o skadar den. dumpventilen ska ta det trycket. men öppendum så släpper man bara ut trycket ut i luften, men med återcirkulerande så släpper den ut det vid luftfiltret för att snabbare kunna fånga upp det lilla trycket igen.

På bilar med LMM KAN det bli problem, jo. Volvo 940 är en sån bil.

jo då kanske du förstår att jag ställde denna fråga...

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
17 februari 2011
#29
nuked84 skrev:
StlpMK skrev:
Normark skrev:
plugga orginaldumpen och kör med öppetfilter;) kommer kvittra men din turbo kommer dö smile
köp en öppen dump och häng dit så kommer det pysa smile

Du dödar inte turbon genom att ha dumolock wink

ne det vet jag att mans ska ha när man såfall sätter dit en annan dump... men bara det hmm...

Vet en som kört över 5000 mil utan dump, 940 turbo -96 och det blev inget onormalt glapp efter dom milen smile

...........Team T-Röd Racing.............

nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#30
oki låter det... men jag är ingen risk tagare så jag vill vara på den säkra sidan... det jag ville med denna tråd var att få förslag på vad man kan göra för att lösa det jag vill med min bil...

1 168 Inlägg
17 februari 2011
#31
StlpMK skrev:
nuked84 skrev:
StlpMK skrev:

Du dödar inte turbon genom att ha dumolock wink

ne det vet jag att mans ska ha när man såfall sätter dit en annan dump... men bara det hmm...

Vet en som kört över 5000 mil utan dump, 940 turbo -96 och det blev inget onormalt glapp efter dom milen smile

hahah, men åh. vet en som har kört utan olja i 1000 mil. så alla som gör oljebyten och fyller på olja kan ju gå o dra sej där bak roll

turbon slits mer men hur mycket mer går inte o säga.


nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#32
NU VILL JAG BARA GÖRA ETT LITET INLÄGG OM DENNA TRÅD DEN HANDLADE OM... HUR MAN FÅR HÖGRE DUMPLJUD SOM DET STÅR I FÖRSTA INLÄGGET SOM JAG HAR GJORT... SÅ JAG ÄR TACKSAM OM ATT VI FORTSÄTTER PÅ DET ÄMNE EFTER DETTA INLÄGG...

jag vill inte vara otrevlig men vissa saker har inget med denna tråd o göra...

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
17 februari 2011
#33
jimmzzan skrev:
StlpMK skrev:
nuked84 skrev:
ne det vet jag att mans ska ha när man såfall sätter dit en annan dump... men bara det hmm...

Vet en som kört över 5000 mil utan dump, 940 turbo -96 och det blev inget onormalt glapp efter dom milen smile

hahah, men åh. vet en som har kört utan olja i 1000 mil. så alla som gör oljebyten och fyller på olja kan ju gå o dra sej där bak roll

turbon slits mer men hur mycket mer går inte o säga.

Håll dig till ämnet....

jimmzzan skrev:
NU VILL JAG BARA GÖRA ETT LITET INLÄGG OM DENNA TRÅD DEN HANDLADE OM... HUR MAN FÅR HÖGRE DUMPLJUD SOM DET STÅR I FÖRSTA INLÄGGET SOM JAG HAR GJORT... SÅ JAG ÄR TACKSAM OM ATT VI FORTSÄTTER PÅ DET ÄMNE EFTER DETTA INLÄGG...

jag vill inte vara otrevlig men vissa saker har inget med denna tråd o göra...

Det enklaste är att Höja laddtrycket och sen luftfiltern nära turbon så man hör original dumpen. Annars är det öppen dump som gäller men som sagt inget att rekomendara till bilar med lmm

...........Team T-Röd Racing.............

nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#34
StlpMK skrev:
jimmzzan skrev:
StlpMK skrev:

Vet en som kört över 5000 mil utan dump, 940 turbo -96 och det blev inget onormalt glapp efter dom milen smile

hahah, men åh. vet en som har kört utan olja i 1000 mil. så alla som gör oljebyten och fyller på olja kan ju gå o dra sej där bak roll

turbon slits mer men hur mycket mer går inte o säga.

Håll dig till ämnet....

jimmzzan skrev:
NU VILL JAG BARA GÖRA ETT LITET INLÄGG OM DENNA TRÅD DEN HANDLADE OM... HUR MAN FÅR HÖGRE DUMPLJUD SOM DET STÅR I FÖRSTA INLÄGGET SOM JAG HAR GJORT... SÅ JAG ÄR TACKSAM OM ATT VI FORTSÄTTER PÅ DET ÄMNE EFTER DETTA INLÄGG...

jag vill inte vara otrevlig men vissa saker har inget med denna tråd o göra...

Det enklaste är att Höja laddtrycket och sen luftfiltern nära turbon så man hör original dumpen. Annars är det öppen dump som gäller men som sagt inget att rekomendara till bilar med lmm

tack så mycket... då ska jag nog prova det har ju provat öppet filter men drog lite mye i soppa men blir bra till sommaren ska ju höja trycket då så får nog bli öppet filter igen...

283 Inlägg
18 februari 2011
#35
nuked84 skrev:
StlpMK skrev:
jimmzzan skrev:

hahah, men åh. vet en som har kört utan olja i 1000 mil. så alla som gör oljebyten och fyller på olja kan ju gå o dra sej där bak roll

turbon slits mer men hur mycket mer går inte o säga.

Håll dig till ämnet....

jimmzzan skrev:
NU VILL JAG BARA GÖRA ETT LITET INLÄGG OM DENNA TRÅD DEN HANDLADE OM... HUR MAN FÅR HÖGRE DUMPLJUD SOM DET STÅR I FÖRSTA INLÄGGET SOM JAG HAR GJORT... SÅ JAG ÄR TACKSAM OM ATT VI FORTSÄTTER PÅ DET ÄMNE EFTER DETTA INLÄGG...

jag vill inte vara otrevlig men vissa saker har inget med denna tråd o göra...

Det enklaste är att Höja laddtrycket och sen luftfiltern nära turbon så man hör original dumpen. Annars är det öppen dump som gäller men som sagt inget att rekomendara till bilar med lmm

tack så mycket... då ska jag nog prova det har ju provat öppet filter men drog lite mye i soppa men blir bra till sommaren ska ju höja trycket då så får nog bli öppet filter igen...

det som är att rekomondera är en hybrid dump, får då är det båte öppet och återcirkulerande. Rätta mig om jag har fel, men returslangen från org återcirkulerande går vell in mellan lmm o gaspjället?

Black Deevill

Refined
1 770 Inlägg
18 februari 2011
#36
Plugga helt och kör utan dump alls.
Låter jävligt fint smile
Körde så i över 5000 mil med min gamla 945 turbo med över 300 hk
Och det märktes inget tecken alls på att det skulle tagit någon skada alls.

http://www.garaget.org/video/71775
Lyssna vid 1:46 så hör du hur den lät

6 Inlägg
25 februari 2011
#37
behöver la inte mer än ett öppet filter är allt jag har dok laddar jag 1,2 smile


456 Inlägg
26 februari 2011
#38
Varför kan man inte köra öppen dump på bilar med LMM?

growing old is mandatory growing up is optional

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 februari 2011
#39
Oves_Bror skrev:
Varför kan man inte köra öppen dump på bilar med LMM?

"8. Varför kan inte vissa bilar använda en öppen dumpventil?

En del motorer har väldigt känsliga styrsystem. (Även kallad ECU) Problemet uppstår när dumpventilen släpper ut luft som en gång blivit uppmätt av luftmassemätaren på väg in i motorn. Vissa motorer är programmerade att uppfatta detta som ett "fel" och kan göra så att bilen går in i ett så kallat limphomeläge. Även motorlampan kan tändas och indikera att något inte står rätt till.

Det beror också lite på vad du har för bil samt ditt val av dumpventil. Om din motor hör till den lite mer känsliga kategorin rekommenderar vi att du tittar på en dumpventil som använder hybridtekniken. Våra erfarenheter säger att en viss återcirkulering eliminerar sådana problem. Kontakta gärna oss för vidare konsultation om just din bilmodell."


saxat från http://www.streetside.se/index.php?main_page=page_2

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

456 Inlägg
26 februari 2011
#40
Det svaret var ju taget från nån nasarjävel som vill sälja nån "mirakel" produkt.
Ville ha ett mer konkret svar, varför man inte kan köra en 940 med öppen dump?

growing old is mandatory growing up is optional


Sök