Byt dump. Ta bort den gammla Återcirkulerande dumpen. Hälst ska du ha dit en hybrid dump ( kombinerad öppen och återcirkulerande ) det är det bästa för turbon o även om du vill ha högre dumpljud. Annars är det nog en öppen dump (atmosfärisk dump) som ger mest ljud men inte lika skonsamt för turbon.
oki låter som en vettig idé men som man hört med öppen så dör motor osv...
det är inte sant. dumpventilerna sitter på tryckröret för att skydda turbon när gasspjället stänger, så luften inte slår tillbaka på kompressorturbinen i turbon o skadar den. dumpventilen ska ta det trycket. men öppendum så släpper man bara ut trycket ut i luften, men med återcirkulerande så släpper den ut det vid luftfiltret för att snabbare kunna fånga upp det lilla trycket igen.
Byt dump. Ta bort den gammla Återcirkulerande dumpen. Hälst ska du ha dit en hybrid dump ( kombinerad öppen och återcirkulerande ) det är det bästa för turbon o även om du vill ha högre dumpljud. Annars är det nog en öppen dump (atmosfärisk dump) som ger mest ljud men inte lika skonsamt för turbon.
oki låter som en vettig idé men som man hört med öppen så dör motor osv...
det är inte sant. dumpventilerna sitter på tryckröret för att skydda turbon när gasspjället stänger, så luften inte slår tillbaka på kompressorturbinen i turbon o skadar den. dumpventilen ska ta det trycket. men öppendum så släpper man bara ut trycket ut i luften, men med återcirkulerande så släpper den ut det vid luftfiltret för att snabbare kunna fånga upp det lilla trycket igen.
så det som många skriver att man måste koppla ur tomgongsmotorn o att bilen dör vid växling osv är det bara otur eller?...
Byt dump. Ta bort den gammla Återcirkulerande dumpen. Hälst ska du ha dit en hybrid dump ( kombinerad öppen och återcirkulerande ) det är det bästa för turbon o även om du vill ha högre dumpljud. Annars är det nog en öppen dump (atmosfärisk dump) som ger mest ljud men inte lika skonsamt för turbon.
oki låter som en vettig idé men som man hört med öppen så dör motor osv...
det är inte sant. dumpventilerna sitter på tryckröret för att skydda turbon när gasspjället stänger, så luften inte slår tillbaka på kompressorturbinen i turbon o skadar den. dumpventilen ska ta det trycket. men öppendum så släpper man bara ut trycket ut i luften, men med återcirkulerande så släpper den ut det vid luftfiltret för att snabbare kunna fånga upp det lilla trycket igen.
På bilar med LMM KAN det bli problem, jo. Volvo 940 är en sån bil.
You can't polish a turd, but you can roll it in glitter. Med reservation för ev. felskrivningar.
oki låter som en vettig idé men som man hört med öppen så dör motor osv...
det är inte sant. dumpventilerna sitter på tryckröret för att skydda turbon när gasspjället stänger, så luften inte slår tillbaka på kompressorturbinen i turbon o skadar den. dumpventilen ska ta det trycket. men öppendum så släpper man bara ut trycket ut i luften, men med återcirkulerande så släpper den ut det vid luftfiltret för att snabbare kunna fånga upp det lilla trycket igen.
På bilar med LMM KAN det bli problem, jo. Volvo 940 är en sån bil.
jo då kanske du förstår att jag ställde denna fråga...
oki låter det... men jag är ingen risk tagare så jag vill vara på den säkra sidan... det jag ville med denna tråd var att få förslag på vad man kan göra för att lösa det jag vill med min bil...
NU VILL JAG BARA GÖRA ETT LITET INLÄGG OM DENNA TRÅD DEN HANDLADE OM... HUR MAN FÅR HÖGRE DUMPLJUD SOM DET STÅR I FÖRSTA INLÄGGET SOM JAG HAR GJORT... SÅ JAG ÄR TACKSAM OM ATT VI FORTSÄTTER PÅ DET ÄMNE EFTER DETTA INLÄGG...
jag vill inte vara otrevlig men vissa saker har inget med denna tråd o göra...
ne det vet jag att mans ska ha när man såfall sätter dit en annan dump... men bara det hmm...
Vet en som kört över 5000 mil utan dump, 940 turbo -96 och det blev inget onormalt glapp efter dom milen
hahah, men åh. vet en som har kört utan olja i 1000 mil. så alla som gör oljebyten och fyller på olja kan ju gå o dra sej där bak
turbon slits mer men hur mycket mer går inte o säga.
Håll dig till ämnet....
jimmzzan skrev:
NU VILL JAG BARA GÖRA ETT LITET INLÄGG OM DENNA TRÅD DEN HANDLADE OM... HUR MAN FÅR HÖGRE DUMPLJUD SOM DET STÅR I FÖRSTA INLÄGGET SOM JAG HAR GJORT... SÅ JAG ÄR TACKSAM OM ATT VI FORTSÄTTER PÅ DET ÄMNE EFTER DETTA INLÄGG...
jag vill inte vara otrevlig men vissa saker har inget med denna tråd o göra...
Det enklaste är att Höja laddtrycket och sen luftfiltern nära turbon så man hör original dumpen. Annars är det öppen dump som gäller men som sagt inget att rekomendara till bilar med lmm
Vet en som kört över 5000 mil utan dump, 940 turbo -96 och det blev inget onormalt glapp efter dom milen
hahah, men åh. vet en som har kört utan olja i 1000 mil. så alla som gör oljebyten och fyller på olja kan ju gå o dra sej där bak
turbon slits mer men hur mycket mer går inte o säga.
Håll dig till ämnet....
jimmzzan skrev:
NU VILL JAG BARA GÖRA ETT LITET INLÄGG OM DENNA TRÅD DEN HANDLADE OM... HUR MAN FÅR HÖGRE DUMPLJUD SOM DET STÅR I FÖRSTA INLÄGGET SOM JAG HAR GJORT... SÅ JAG ÄR TACKSAM OM ATT VI FORTSÄTTER PÅ DET ÄMNE EFTER DETTA INLÄGG...
jag vill inte vara otrevlig men vissa saker har inget med denna tråd o göra...
Det enklaste är att Höja laddtrycket och sen luftfiltern nära turbon så man hör original dumpen. Annars är det öppen dump som gäller men som sagt inget att rekomendara till bilar med lmm
tack så mycket... då ska jag nog prova det har ju provat öppet filter men drog lite mye i soppa men blir bra till sommaren ska ju höja trycket då så får nog bli öppet filter igen...
hahah, men åh. vet en som har kört utan olja i 1000 mil. så alla som gör oljebyten och fyller på olja kan ju gå o dra sej där bak
turbon slits mer men hur mycket mer går inte o säga.
Håll dig till ämnet....
jimmzzan skrev:
NU VILL JAG BARA GÖRA ETT LITET INLÄGG OM DENNA TRÅD DEN HANDLADE OM... HUR MAN FÅR HÖGRE DUMPLJUD SOM DET STÅR I FÖRSTA INLÄGGET SOM JAG HAR GJORT... SÅ JAG ÄR TACKSAM OM ATT VI FORTSÄTTER PÅ DET ÄMNE EFTER DETTA INLÄGG...
jag vill inte vara otrevlig men vissa saker har inget med denna tråd o göra...
Det enklaste är att Höja laddtrycket och sen luftfiltern nära turbon så man hör original dumpen. Annars är det öppen dump som gäller men som sagt inget att rekomendara till bilar med lmm
tack så mycket... då ska jag nog prova det har ju provat öppet filter men drog lite mye i soppa men blir bra till sommaren ska ju höja trycket då så får nog bli öppet filter igen...
det som är att rekomondera är en hybrid dump, får då är det båte öppet och återcirkulerande. Rätta mig om jag har fel, men returslangen från org återcirkulerande går vell in mellan lmm o gaspjället?
Plugga helt och kör utan dump alls. Låter jävligt fint Körde så i över 5000 mil med min gamla 945 turbo med över 300 hk Och det märktes inget tecken alls på att det skulle tagit någon skada alls.
Varför kan man inte köra öppen dump på bilar med LMM?
"8. Varför kan inte vissa bilar använda en öppen dumpventil?
En del motorer har väldigt känsliga styrsystem. (Även kallad ECU) Problemet uppstår när dumpventilen släpper ut luft som en gång blivit uppmätt av luftmassemätaren på väg in i motorn. Vissa motorer är programmerade att uppfatta detta som ett "fel" och kan göra så att bilen går in i ett så kallat limphomeläge. Även motorlampan kan tändas och indikera att något inte står rätt till.
Det beror också lite på vad du har för bil samt ditt val av dumpventil. Om din motor hör till den lite mer känsliga kategorin rekommenderar vi att du tittar på en dumpventil som använder hybridtekniken. Våra erfarenheter säger att en viss återcirkulering eliminerar sådana problem. Kontakta gärna oss för vidare konsultation om just din bilmodell."
Det svaret var ju taget från nån nasarjävel som vill sälja nån "mirakel" produkt. Ville ha ett mer konkret svar, varför man inte kan köra en 940 med öppen dump?