Glimbrink skrev:
Bubbe skrev:
Kör alltid 98-oktan eller mer. När jag lägger i 95 (tvungen ibland då vissa bensinstationer vägrar att ha något annat) går bilen som en potta skit. Listan på Namninsamling är härmed påskriven också.

Idag kostade 98oktan 14kr per liter det va inte mycket man fick i tanken...
Men allting pekar trots allt på att BF95 kostar minst lika mycket framåt sommaren. Det blir ju gärna så när skattebördan på drivmedel är som den är. Stiger priset på varan bensin ett öre stiger priset vid pumpen nära tre öre. Man tycker ju att skatten borde sänkas vartefter priset på varan ökar så att det hålls på en nivå motsvarande inflationen, annars slutar det ju med att en allt större del av svenskarnas hushållsbudget går åt till drivmedel för att ha råd att ta sig till jobbet.
För oerhört många svenskar som antingen utanför en större tätort eller jobbar andra tider än 8-17 är ju inte kollektivtrafik ett alternativ. Detta kommer naturligtvis påverka vår övriga konsumtion och vår ekonomiska utveckling negativt. Våra företag kommer ju att sälja mindre ju mindre pengar svenskarna har att röra sig med.
Studie på studie visar ju redan att biltrafiken inte minskat nämnvärt trots att bensinpriset gått upp 50% bara sedan jag tog körkort. Det kan man tolka på två sätt:
1. Svenskar skiter pengar och fortsätter med sin klimatförstörande nöjeskörning (Riksdagspartiernas tolkning.)
2. Bilen är nödvändig för svenskarna för att ta sig till arbete och fritidsaktiviteter. Kollektivtrafiken är antingen obefintlig eller lika dyr som bilen
Jo, vi med fötterna på jorden förstår naturligtvis att många i vårt samhälle redan har det tufft ekonomiskt och knappast nöjeskör.
Subventionera kollektivt åkande eller helt enkelt se till med skatter så att drivmedel till slut blir mycket dyrare än kollektivtrafiken? Ja, våra partier väljer uppenbarligen det senare.
Apropå 98 oktan är det dumma att det är så svårt att få tag på. Den närmaste obemannade stationen jag känner till som har 98 oktan ligger en bra bit bort. Tankar man på en bemannad station lägger ju redan det på minst 25 öre på priset.