3715
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

4 637 Inlägg
20 februari 2011
#201
twin_cam skrev:
Inte för att jag vet vad politik har med bensinen att göra, annat än beskattningen, som helt uppenbart inte blivit lägre, men sist jag kollade hade vi inte socialdemokratiskt styre...
Håll den där politiken borta från trådar där den inte hör hemma. Det är lika illa vem som än styr, bara att det blir oreda på olika ställen...
EU, som du nämnde nyss har med politik att göra om något. (Och det mesta som händer i ett land har med politik att göra.)

Alla har inte styrt än och alla är inte förespråkare av EU.

Ska EU användas på rätt sätt ska vi genom EU se till att miljöarbetet blir bättre i de länder där man verkligen kan förändra. Kolkraft i Tyskland, nytillverkade bilar utan katalysator i Östeuropa...

Men vi svenskar ska åka runt i elbilar som kräver extremt mycket energi vid tillverkning i Asien och köra dessa med el från Tyskland. smile

442 Inlägg
20 februari 2011
#202
dalgren92 skrev:
allt jävla miljöbajs fan låt det va som det har vart så blir det kanon big_smile det kommer ju blir skit dåligt om de sätter samma skatt på E-10 som på 95 fan då blir det ju mkt dyrare när man blir tvungen att tanka mkt mer..... fan bara för att sverige ska vara först och bäst på allt miljöprat... som att det gör någon skillnad om vi drar ner på utsläppen och är så duktiga när vi står för sån pytte liten del i det hela... ne när usa kina med flera börjar på allvar på kan vi börja tänka på det så tycker fan jag !"!!!
Vi är sist ut med detta i princip. Används i övriga Europa redan. Fakta innan inlägg kanske?

USA ska i gengäld lansera E15 så flytta gärna dit. Då slipper jag bilköerna på morgonen.

597 Inlägg
20 februari 2011
#203
Högre förbrukning och säkerligen högre kostnad per liter! Nä någon gång får det F*N vara nog.

1 339 Inlägg
20 februari 2011
#204
Den enda bensinen som finns på mackarna idag som är etanolfri är V-powern. 98-oktan innehåller 5% etanol, det står iallafall så på Teknikens värld.


"98-oktanig bensin kommer även i fortsättningen att innehålla fem procent etanol."


From nu ska jag ta bort katalysatorn och tanka V-power, allt för att släppa ut så mycket som möjligt wink
Senast redigerat av Remiss (20 februari 2011)


Rumpmas
3 860 Inlägg
20 februari 2011
#205
Glimbrink skrev:
Bubbe skrev:
Kör alltid 98-oktan eller mer. När jag lägger i 95 (tvungen ibland då vissa bensinstationer vägrar att ha något annat) går bilen som en potta skit. Listan på Namninsamling är härmed påskriven också. smile
Idag kostade 98oktan 14kr per liter det va inte mycket man fick i tanken...
Men allting pekar trots allt på att BF95 kostar minst lika mycket framåt sommaren. Det blir ju gärna så när skattebördan på drivmedel är som den är. Stiger priset på varan bensin ett öre stiger priset vid pumpen nära tre öre. Man tycker ju att skatten borde sänkas vartefter priset på varan ökar så att det hålls på en nivå motsvarande inflationen, annars slutar det ju med att en allt större del av svenskarnas hushållsbudget går åt till drivmedel för att ha råd att ta sig till jobbet.

För oerhört många svenskar som antingen utanför en större tätort eller jobbar andra tider än 8-17 är ju inte kollektivtrafik ett alternativ. Detta kommer naturligtvis påverka vår övriga konsumtion och vår ekonomiska utveckling negativt. Våra företag kommer ju att sälja mindre ju mindre pengar svenskarna har att röra sig med.

Studie på studie visar ju redan att biltrafiken inte minskat nämnvärt trots att bensinpriset gått upp 50% bara sedan jag tog körkort. Det kan man tolka på två sätt:

1. Svenskar skiter pengar och fortsätter med sin klimatförstörande nöjeskörning  (Riksdagspartiernas tolkning.)

2. Bilen är nödvändig för svenskarna för att ta sig till arbete och fritidsaktiviteter. Kollektivtrafiken är antingen obefintlig eller lika dyr som bilen

Jo, vi med fötterna på jorden förstår naturligtvis att många i vårt samhälle redan har det tufft ekonomiskt och knappast nöjeskör.

Subventionera kollektivt åkande eller helt enkelt se till med skatter så att drivmedel till slut blir mycket dyrare än kollektivtrafiken? Ja, våra partier väljer uppenbarligen det senare.

Apropå 98 oktan är det dumma att det är så svårt att få tag på. Den närmaste obemannade stationen jag känner till som har 98 oktan ligger en bra bit bort. Tankar man på en bemannad station lägger ju redan det på minst 25 öre på priset.


fälg fantast
1 086 Inlägg
20 februari 2011
#206
e10 fungerar perfekt på lite nyare bilar, men vi som äger lite äldre bilar,, tänker på min golf mk1 cab kommer ha det svårt,


tankade för ett bra tag sen bensin och 10 % etanol för skojs skull, den j*vla lyckan varade i 3 dagar, det började läcka i bränsleledningar, pumpen tog pension och 500 kr lättare blev fickan av sk*ten efteråt,

etanol....nej tack!!!!

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

442 Inlägg
20 februari 2011
#207
Lowenhart skrev:
e10 fungerar perfekt på lite nyare bilar, men vi som äger lite äldre bilar,, tänker på min golf mk1 cab kommer ha det svårt,


tankade för ett bra tag sen bensin och 10 % etanol för skojs skull, den j*vla lyckan varade i 3 dagar, det började läcka i bränsleledningar, pumpen tog pension och 500 kr lättare blev fickan av sk*ten efteråt,

etanol....nej tack!!!!
Om du drabbades utav läckage så snabbt så skulle det skett förr eller senare, oavsett vilket bränsle du använt.

Etanolen är inte boven i det dramat.

89 Inlägg
20 februari 2011
#208
MiWi skrev:
Etanolen är inte boven i det dramat.
Rent teoretiskt... En Saab 9-5, 2002 150hk sportcombi...
Vad händer om jag kör ner till macken nu och fyller tanken med E85? Skulle det fungera?

Det är jäkligt dumt att experimentera om man inte vet vad man gör. Men om man någon gång hellre vill betala runt 9kr per liter när det krisar i plånboken är det bra att veta om det ens är möjligt att göra det?

Pajar något? Vad händer med prestandan? Blir den sämre än vid 95-oktan?

Edit: Hittade det här: http://www.etanolbil.eu/bilar1.htm men listan är inte särskilt välfylld med det jag vill veta.
Senast redigerat av Bubbe (20 februari 2011)

Dumpersförare.
970 Inlägg
20 februari 2011
#209
jag tankade 10 liter bensin och 5 liter e85 innan jag skulle bes en gång bilen den gick bra på det. märkte ingen högre förbrukning. jag har en ford escort 1,8 97. en jurist jag känner han tankade en gång bara e85 i en liten bil kommer inte på vad fan den hette nu men det var hans dotters bil och den gick enbart på detta ett tag ingen skillnad lite mer tog den i bränsle men inga problem ändå.

Men ska dom införa denna skiten kan dom fan se till att sänka skatten på våra bilar med för en miljöbil har lägre skatt.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

fälg fantast
1 086 Inlägg
20 februari 2011
#210
MiWi skrev:
Lowenhart skrev:
e10 fungerar perfekt på lite nyare bilar, men vi som äger lite äldre bilar,, tänker på min golf mk1 cab kommer ha det svårt,


tankade för ett bra tag sen bensin och 10 % etanol för skojs skull, den j*vla lyckan varade i 3 dagar, det började läcka i bränsleledningar, pumpen tog pension och 500 kr lättare blev fickan av sk*ten efteråt,

etanol....nej tack!!!!
Om du drabbades utav läckage så snabbt så skulle det skett förr eller senare, oavsett vilket bränsle du använt.

Etanolen är inte boven i det dramat.
håller absolut inte med

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

89 Inlägg
20 februari 2011
#211
opelcoffe skrev:
jag tankade 10 liter bensin och 5 liter e85 innan jag skulle bes en gång bilen den gick bra på det. märkte ingen högre förbrukning. jag har en ford escort 1,8 97. en jurist jag känner han tankade en gång bara e85 i en liten bil kommer inte på vad fan den hette nu men det var hans dotters bil och den gick enbart på detta ett tag ingen skillnad lite mer tog den i bränsle men inga problem ändå.

Men ska dom införa denna skiten kan dom fan se till att sänka skatten på våra bilar med för en miljöbil har lägre skatt.
Absolut! Instämmer i det där med skatten. Vi bilister har fått bita i många sura äpplen!
Men om vi säger att de slutar totalt att sälja traditionell bensin i morgon... Skulle jag kunna köra rent E85 i min bil sen utan att det händer något kritiskt?

Har läst på olika ställen och sett alla möjliga "experter" uttala sig. Vissa säger att ingenting händer, att bilen går fint medan andra säger att man kan spräcka både det ena och det andra i slangar och motor.
Vad är rätt? Någon som vet?

Dumpersförare.
970 Inlägg
20 februari 2011
#212
jag undrar hur fan brossans och min pontiac kommer att kunna klara av den nya soppan. vi kör ändå på 98. fan ta om det inte kommer gå

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
21 februari 2011
#213
Bubbe skrev:
opelcoffe skrev:
jag tankade 10 liter bensin och 5 liter e85 innan jag skulle bes en gång bilen den gick bra på det. märkte ingen högre förbrukning. jag har en ford escort 1,8 97. en jurist jag känner han tankade en gång bara e85 i en liten bil kommer inte på vad fan den hette nu men det var hans dotters bil och den gick enbart på detta ett tag ingen skillnad lite mer tog den i bränsle men inga problem ändå.

Men ska dom införa denna skiten kan dom fan se till att sänka skatten på våra bilar med för en miljöbil har lägre skatt.
Absolut! Instämmer i det där med skatten. Vi bilister har fått bita i många sura äpplen!
Men om vi säger att de slutar totalt att sälja traditionell bensin i morgon... Skulle jag kunna köra rent E85 i min bil sen utan att det händer något kritiskt?

Har läst på olika ställen och sett alla möjliga "experter" uttala sig. Vissa säger att ingenting händer, att bilen går fint medan andra säger att man kan spräcka både det ena och det andra i slangar och motor.
Vad är rätt? Någon som vet?
jag kollade upp precis och min kommer att kunna gå på skitet MEN kan man lita på att det stämmer att bilen inte börjar ***. Dessutom tycker jag inte att tillverkarna är såå duktiga för hur fan kan dom nu kalla etanolen för miljöbränsle när det innehåller bensin. jag är så jävla trött på allt miljöskit, Jag tror att allt bara är en enda stor bluff för att regeringen måste komma med något.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
21 februari 2011
#214
Navkapsel skrev:
twin_cam skrev:
Inte för att jag vet vad politik har med bensinen att göra, annat än beskattningen, som helt uppenbart inte blivit lägre, men sist jag kollade hade vi inte socialdemokratiskt styre...
Håll den där politiken borta från trådar där den inte hör hemma. Det är lika illa vem som än styr, bara att det blir oreda på olika ställen...
EU, som du nämnde nyss har med politik att göra om något. (Och det mesta som händer i ett land har med politik att göra.)

Alla har inte styrt än och alla är inte förespråkare av EU.

Ska EU användas på rätt sätt ska vi genom EU se till att miljöarbetet blir bättre i de länder där man verkligen kan förändra. Kolkraft i Tyskland, nytillverkade bilar utan katalysator i Östeuropa...

Men vi svenskar ska åka runt i elbilar som kräver extremt mycket energi vid tillverkning i Asien och köra dessa med el från Tyskland. smile
Dom förbannade elbilarna kommer man inte långt på i heller dessutom tar det en evighet att ladda dom. såg det  på fifth gear.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

1 298 Inlägg
21 februari 2011
#215
Detta med E10 är absurt. Hade varit bättre ifall de fokuserade på saker som faktiskt är bra för både miljön och plånboken hos bilisterna. Införa europadieseln som säljs i princip hela europa förutom i Sverige.

Svavelfri och lika miljövänlig som våran MK1 Diesel som säljs här, men mer energieffektiv vilket innebär något lägre förbrukning. Enligt Statoil skulle priset vara lägre vid pumpen än dagens diesel MK1, men högre skulle det aldrig bli.


"Sverige är det enda landet i Europa med en helt egen dieselkvalitet, MK1. I början av 1990-talet var denna svenska diesel en betydligt bättre produkt än den europeiska dieseln. Men det var då det, i dag är skillnaderna utraderade tack vare nya EU-regler. Trots likvärdiga dieselsorter, där europadieseln ändå är effektivare och något snällare mot miljön, beskattas denna hårdare i Sverige – 40 öre extra per liter innan moms.
– Nu är det dags att få in den mer konkurrensutsatta och för klimatet bättre europadieseln på den svenska marknaden. Det skulle vara till fördel för åkerinäringen och självklart också för alla privatbilister som kör på diesel."



Varför inte?


http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 … /index.xml

http://www.svavelfrieuropadiesel.nu
Senast redigerat av Pendulum (21 februari 2011)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Finraggare
2 381 Inlägg
21 februari 2011
#216
Lite som McDonalds när de minskade storleken på pommesen istället för att öka priset...

I love being a nobody - because nobody is perfect.

89 Inlägg
21 februari 2011
#217
kameramannen skrev:
Lite som McDonalds när de minskade storleken på pommesen istället för att öka priset...
lol

1 298 Inlägg
21 februari 2011
#218
kameramannen skrev:
Lite som McDonalds när de minskade storleken på pommesen istället för att öka priset...
Mycket bra parallell! wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

39 Inlägg
21 februari 2011
#219
opelcoffe skrev:
jag undrar hur fan brossans och min pontiac kommer att kunna klara av den nya soppan. vi kör ändå på 98. fan ta om det inte kommer gå
Men det är väl bara 95 som ska bort? då kan du ju fortfarande tanka med 98-bränslet smile


3 650 Inlägg
21 februari 2011
#220
Tobe_Rebel skrev:
opelcoffe skrev:
jag undrar hur fan brossans och min pontiac kommer att kunna klara av den nya soppan. vi kör ändå på 98. fan ta om det inte kommer gå
Men det är väl bara 95 som ska bort? då kan du ju fortfarande tanka med 98-bränslet smile
98 skulle tydligen försvinna 2012. E10 skulle ju tas i bruk i maj iår, men kommer tydligen dröja ett tag till



Sök