2786
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Honda freak
137 Inlägg
14 mars 2011
#341
ok, men kan man inte komma på en effektivisering till etanolen så att den drar lika lite som bensin?! Spä den med gelatin eller nått skit!  Haha!

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"

12 Inlägg
14 mars 2011
#342
st4rmine_junkie skrev:
ok, men kan man inte komma på en effektivisering till etanolen så att den drar lika lite som bensin?! Spä den med gelatin eller nått skit!  Haha!
jodå det går, problemet är att i princip alla etanolmotorer är bensinmotorer körda på etanol, vilket gör att de inte är anpassade till etanol på ett bra sätt, hade biltillverkarna byggt en motor som bara skall köras på etanol så hade man kunnat få ner bränsleförbrukningen till ganska nära där en bensinmotor idag ligger.

Honda freak
137 Inlägg
14 mars 2011
#343
varför gör ingen det då?!

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"

12 Inlägg
14 mars 2011
#344
st4rmine_junkie skrev:
varför gör ingen det då?!
blir väl för dyrt för tillverkarna och marknaden är väl för liten idag...

Honda freak
137 Inlägg
14 mars 2011
#345
mm, men jag tycker endå att staten kan kompensera för det höga priset på oljan och sänka skatterna! Om inte ta bort momsen rent av! Maffiafasoner dom sysslar med i mina ögon!

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"

* Voff voff *
10 465 Inlägg
14 mars 2011
#346
st4rmine_junkie skrev:
hur kan det vara lönsamt när du bara kommer 30 mil på E85 som snart kommer att bli E75?
Nej...?! E85 blir ju E75 på vintern! Det sker varje år! Har varit så se´n E85 infördes! Är väl inget som dom planerat att ändra?

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (14 mars 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Honda freak
137 Inlägg
14 mars 2011
#347
Jaha, är det så dom gör..

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
14 mars 2011
#348
st4rmine_junkie skrev:
mm, men jag tycker endå att staten kan kompensera för det höga priset på oljan och sänka skatterna! Om inte ta bort momsen rent av! Maffiafasoner dom sysslar med i mina ögon!
Fast priset på oljan är inte högt, det är skatterna som är höga smile Och staten är vald av "oss", så några maffiafasoner är det ju inte heller... Dock finns det inte så många partier som vill sänka bränsleskatterna eller subventionera momsen på bränslet. Du får starta ett eget enfrågeparti och se hur det går kanske big_smile

/Mattias

Honda freak
137 Inlägg
14 mars 2011
#349
Låter inte som en helt dum ide, men att starta ett en frågeparti blir bara pajaskonster.. Får ta och dra igång ett eget parti helt enkelt!

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"

442 Inlägg
14 mars 2011
#350
st4rmine_junkie skrev:
mm, men jag tycker endå att staten kan kompensera för det höga priset på oljan och sänka skatterna! Om inte ta bort momsen rent av! Maffiafasoner dom sysslar med i mina ögon!
Inte ekonomiskt sett, nej.

Oljan i sig har faktiskt gått ner lite idag, intressamt att sitta uppkopplad på DI och hålla utkik.

Vid lunch låg hade WTI-oljan gått ner 1,94 dollar till 99,22 dollar per fat. Brent-oljan sjönk samtidigt med 2,19 dollar till 111,65 dollar.

Det är riktigt höga oljepriser (då normalpris per fat vid högkonjuktur legat kring 60-80 USD tidigare).

Om vi gör bränslet skattefritt och istället höjer inkomstskatten, hade det varit en bättre effekt?

2006 låg skatteintäkterna på 40 miljarder för bensin enbart, mängden var 5,5 miljarder liter. Faktum är att skatten (sett till procentdelen av totala bränslekostnaden) ligger lägre nu än för 15 år sedan, vilket många glömmer bort.

1997 bestod 75% utav totalpriset enbart utav skatter. Idag ligger summan kring 60% (låg på 60,4% budgetåret 2010). Det beror inte på lägre skatter, utan för att priset på råolja skjutit i höjden.

Moms på bensin infördes först 1990. Året 1989 som exempel låg skattesatsen (då utan moms) på 57,5% utav totalbeloppet vilket inte är långt ifrån dagens summa (som även inkluderar moms).

Det bevisar nog rätt bra att oljan faktiskt har blivit betydligt dyrare de senaste 20 åren.

Källa: SPI (Svenska Petroleum Institutet)
Senast redigerat av MiWi (14 mars 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 mars 2011
#351
st4rmine_junkie skrev:
mm, men jag tycker endå att staten kan kompensera för det höga priset på oljan och sänka skatterna! Om inte ta bort momsen rent av! Maffiafasoner dom sysslar med i mina ögon!
Varför skulle de ens tänka tanken? En del i "klimatmålet" är att trafiken ska släppa ut mindre koldioxid, och det skall ske genom lägre förbrukning av bensin och diesel i fordonen, och framförallt genom att vi kör mindre. Att få ned den sammanlagda årliga körsträckan i Sverige tror man att man kan uppnå genom att med skatter hålla bensin- och dieselpriset på en artificiellt förhöjd nivå. Trots att undersökning efter undersökning visar att vi inte kör mindre trots höjda priser, vi kör helt enkelt sedan länge inte mer i gemen än vi faktiskt måste för att kunna ta oss till arbetet och förtjäna vårt uppehälle...


Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
14 mars 2011
#352
Glöm sen inte att man betalar bensinen med redan skattade pengar. Så om du köper soppa för 100 skattade kronor bidrar du totalt med mer än 100kr till staten medan bensinbolaget tjänar cirka 5-6kr på samma affär smile

/Mattias

442 Inlägg
14 mars 2011
#353
Andromeda skrev:
Trots att undersökning efter undersökning visar att vi inte kör mindre trots höjda priser.
Nej, men man väljer hellre alternativ som drar mindre bränsle (om man kan). Skatten fungerar således på sitt sätt. smile

matteeee skrev:
Glöm sen inte att man betalar bensinen med redan skattade pengar. Så om du köper soppa för 100 skattade kronor bidrar du totalt med mer än 100kr till staten medan bensinbolaget tjänar cirka 5-6kr på samma affär
Får jag fråga hur du räknar när det gäller detta? Eller blev det fel / missförstånd oss imellan? smile


Sett till årets avgifter/skatter ligger det på följande nivå per liter:

Energiskatt: 3,06 kr/liter
Koldioxidskatt (även kallad CO2): 2,44 kr/liter

Totalt 5,50 kr/liter.

Sedan tillkommer 25% moms på bränslet, som ligger ovanpå energiskatten (drygt 2,70 kr med bensinpris på 13,50 kr).

Sedan har vi även en moms på själva skattesatsen á la 1,31 kr/liter.

På 135 kr bensin betalar du alltså 55 kr i skatt, samt 40 kronor i moms.



Kollektivtrafiken däremot betalar endast 6% moms för sitt drivmedel.

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
14 mars 2011
#354
Låt oss förenkla lite.
På 100 kr bensin och med ca 60% skatt går alltså 60kr till staten.
Om du har en skattad 100-lapp i handen har du redan för att få den betalat ca 43kr i inkomstskatt (räknat på 30%).
Redan här är vi uppe i totalt 60+43 = 103kr till staten.
Räknar vi med arbetsgivaravgifter som din arbetsgivare måste betala för att ha dig anställd så kommer vi upp ca 45kr till (arbetsgivaravgiften ligger 2011 på ca 31%).

Så, om du köper bensin för 100 skattade kr drar staten in 60 + 43 + 45 = 148kr!

/Mattias

442 Inlägg
14 mars 2011
#355
matteeee skrev:
Låt oss förenkla lite.
På 100 kr bensin och med ca 60% skatt går alltså 60kr till staten.
Om du har en skattad 100-lapp i handen har du redan för att få den betalat ca 43kr i inkomstskatt (räknat på 30%).
Redan här är vi uppe i totalt 60+43 = 103kr till staten.
Räknar vi med arbetsgivaravgifter som din arbetsgivare måste betala för att ha dig anställd så kommer vi upp ca 45kr till (arbetsgivaravgiften ligger 2011 på ca 31%).

Så, om du köper bensin för 100 skattade kr drar staten in 60 + 43 + 45 = 148kr!
Aha, du menade helhetsmässigt. Då är jag med! smile

Det gäller ju däremot alla vita pengar man konsumerar, hur man än vrider och vänder på det.

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
14 mars 2011
#356
Jovisst, men de flesta grejer man köper har ju endast moms, så då håller man sig under 100lappen till staten per spenderad hundring vilket på något sätt känns lite bättre smile

/Mattias

442 Inlägg
14 mars 2011
#357
matteeee skrev:
Jovisst, men de flesta grejer man köper har ju endast moms, så då håller man sig under 100lappen till staten per spenderad hundring vilket på något sätt känns lite bättre smile
Man får använda "fulkassan" till bränsle så klarar man sig från fenomenet. wink

Forummoderator
26 306 Inlägg
14 mars 2011
#358
MiWi skrev:
matteeee skrev:
Jovisst, men de flesta grejer man köper har ju endast moms, så då håller man sig under 100lappen till staten per spenderad hundring vilket på något sätt känns lite bättre smile
Man får använda "fulkassan" till bränsle så klarar man sig från fenomenet. wink
Och det är?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

442 Inlägg
14 mars 2011
#359
AirOne skrev:
MiWi skrev:
matteeee skrev:
Jovisst, men de flesta grejer man köper har ju endast moms, så då håller man sig under 100lappen till staten per spenderad hundring vilket på något sätt känns lite bättre smile
Man får använda "fulkassan" till bränsle så klarar man sig från fenomenet. wink
Och det är?
Ett skämt, om man har lite humor i kroppen. smile

Vi pratade ju om att man betalar skatt på skatt och att pengarna man betalar med även är skattade åt två håll. Fulkassa / svarta pengar så har man ju inte skattat det i två led, därav smeknamnet fulkassa. Ett vinklat skämt. smile

Glömde bort att det var sur-måndag, sorry!

(Just ja, det är ju du föraktar alla stockholmare. Dont be a hater!)
Senast redigerat av MiWi (14 mars 2011)

Forummoderator
26 306 Inlägg
14 mars 2011
#360
MiWi skrev:
AirOne skrev:
MiWi skrev:

Man får använda "fulkassan" till bränsle så klarar man sig från fenomenet. wink
Och det är?
Ett skämt, om man har lite humor i kroppen. smile

Glömde bort att det var sur-måndag, sorry!

(Just ja, det är ju du föraktar alla stockholmare. Dont be a hater!)
Skämt eller inte - man får gärna göra sig förstådd, så man mot förmodan förstår skämtet också..
Vad jag vet så har jag bara en ekonomi, så därför undrar jag vad en "fulkassa" är?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök