3509
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

677 Inlägg
11 maj 2011
#581
no_fake skrev:
tankat e10 flera gg i finland och bilarna har inte tagit mera per mil.. har även tankat skotern och märkte ingen skillnad..

Jo men det är ju skillnad på Svensk E10 och finsk E10, Svensk e10 innehåller motorförstörande medel som staten hällt i för att göra sig av med alla bilar........





roll

SMR | SM Racing
651 Inlägg
11 maj 2011
#582
AirOne skrev:
Fuzzer skrev:
Jag tankar på och gasar på. Inga problem med E10 i min motor. wink

Jajo, för motorn får ju problem efter första tanken med e10 också..
Kom igen om ett par månader, eller om nåt år, och berätta om du haft några problem då.

Hahaha! Det tvivlar jag på. Skulle väl vara nån packning som ger upp eller liknade då. Men jag tvivlar enormt på att det skulle vara några problem.

SM Racing

SMR | SM Racing
651 Inlägg
11 maj 2011
#583
twin_cam skrev:
AirOne skrev:
Fuzzer skrev:
Jag tankar på och gasar på. Inga problem med E10 i min motor. wink

Jajo, för motorn får ju problem efter första tanken med e10 också..
Kom igen om ett par månader, eller om nåt år, och berätta om du haft några problem då.

Jag vågar nästa säga att en B230F är helt oberörd efter 10 år på E10... Dom bryr sig inte så mycket vad man tankar, bara det brinner smile

Jag bryr mig om vad jag tankar. ^^ Skulle aldrig tanka ren E85.

SM Racing

Forummoderator
26 418 Inlägg
11 maj 2011
#584
Fuzzer skrev:
twin_cam skrev:
AirOne skrev:

Jajo, för motorn får ju problem efter första tanken med e10 också..
Kom igen om ett par månader, eller om nåt år, och berätta om du haft några problem då.

Jag vågar nästa säga att en B230F är helt oberörd efter 10 år på E10... Dom bryr sig inte så mycket vad man tankar, bara det brinner smile

Jag bryr mig om vad jag tankar. ^^ Skulle aldrig tanka ren E85.

Bara för att det är en Volvo så är dom inte odödliga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 624 Inlägg
11 maj 2011
#585
Haha kul och läsa volvofolk som säger att bilarna går och går och går och dör aldrig. har ni provat andra bilar då också? wink

Volvo är inte världens superbil som håller för allt direkt! tongue


Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
11 maj 2011
#586
martinn skrev:
Haha kul och läsa volvofolk som säger att bilarna går och går och går och dör aldrig. har ni provat andra bilar då också? wink

Volvo är inte världens superbil som håller för allt direkt! tongue

instämmer!!!!!! big_smile

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

SMR | SM Racing
651 Inlägg
11 maj 2011
#587
AirOne skrev:
Fuzzer skrev:
twin_cam skrev:

Jag vågar nästa säga att en B230F är helt oberörd efter 10 år på E10... Dom bryr sig inte så mycket vad man tankar, bara det brinner smile

Jag bryr mig om vad jag tankar. ^^ Skulle aldrig tanka ren E85.

Bara för att det är en Volvo så är dom inte odödliga.

Det är sant. Men dom äldre tål ju rätt mycket iaf.

SM Racing

Forummoderator
26 418 Inlägg
11 maj 2011
#588
martinn skrev:
Haha kul och läsa volvofolk som säger att bilarna går och går och går och dör aldrig. har ni provat andra bilar då också? wink

Volvo är inte världens superbil som håller för allt direkt! tongue

Alltid lika kul att läsa om dem som läser om dem som anser att bilarna är odödliga och bara går och går och går..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

SMR | SM Racing
651 Inlägg
11 maj 2011
#589
Waahlvik skrev:
martinn skrev:
Haha kul och läsa volvofolk som säger att bilarna går och går och går och dör aldrig. har ni provat andra bilar då också? wink

Volvo är inte världens superbil som håller för allt direkt! tongue

jo nog har man prova många andra bilar. men desamma gäller nyare volvo bilar. nya v70 går inte då dom gått 156 000 mil och 30 år gammla. ( vet av en 740 som gått så långt ). den går än.
volvos gammla rödblocksmotorer är däremot odödlig smile dock har min just passera 20 tusen mil så den är precis inkörd

min passerade nyss 41 tusen mil, och den känns som ny. smile Så länge man servar och tar hand om dom så håller dom läääänge. big_smile

SM Racing

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 maj 2011
#590
Vad som står på mätaren är ganska irrellevant, det är hur många gånger den gått sönder inder de 156 000 milen som räknas, och hur många gånger man bytt, växellåda/bakaxel/motor/renoverat. Som spelar roll.
Senast redigerat av AcesHigh666 (11 maj 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 265 Inlägg
11 maj 2011
#591
Nu har det blivit lite off topic tycker jag. Men kan ändå säga att Volvo är ändå ganska slitstarka bilar. Vetten lär inte ha det minsta problem med E10. Men den går säkert skitbra på 98 oxå, håller just nu på att provar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 265 Inlägg
11 maj 2011
#592
Waahlvik skrev:
Vettemannen skrev:
Nu har det blivit lite off topic tycker jag. Men kan ändå säga att Volvo är ändå ganska slitstarka bilar. Vetten lär inte ha det minsta problem med E10. Men den går säkert skitbra på 98 oxå, håller just nu på att provar.

/Benny

och vilket kör du på nu? kommit fram till vad som är mäst värt å köra på?

Näe, säsongen har just börjat men ska testa ett tag med 98. Förra året blev det bara 95. E10 har jag inte hunnit pröva.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
26 418 Inlägg
11 maj 2011
#593
Vettemannen skrev:
Waahlvik skrev:
Vettemannen skrev:
Nu har det blivit lite off topic tycker jag. Men kan ändå säga att Volvo är ändå ganska slitstarka bilar. Vetten lär inte ha det minsta problem med E10. Men den går säkert skitbra på 98 oxå, håller just nu på att provar.

/Benny

och vilket kör du på nu? kommit fram till vad som är mäst värt å köra på?

Näe, säsongen har just börjat men ska testa ett tag med 98. Förra året blev det bara 95. E10 har jag inte hunnit pröva.

/Benny

Är väl inget speciellt att prova köra 98 oktan? Trimmade bilar rekomenderas ju att köra på 98. Vem som helst kan ju göra på 98 över huvudtaget?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 maj 2011
#594
För att ta tråden tillbaka till topic. Så snackade jag med en amerikanare via nätet för ett tag sen, Enlig han så spär dem soppan med 10% etanol där, men han hade inga direkta källor på det eller så. Och jag har själv inte orkat kolla upp det.

Jag frågade han iaf, om det strular för dem. Och enligt han så har det inte varit några problem.

Jag har som sagt inga källor på detta.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 265 Inlägg
11 maj 2011
#595
AirOne skrev:
Vettemannen skrev:
Waahlvik skrev:

och vilket kör du på nu? kommit fram till vad som är mäst värt å köra på?

Näe, säsongen har just börjat men ska testa ett tag med 98. Förra året blev det bara 95. E10 har jag inte hunnit pröva.

/Benny

Är väl inget speciellt att prova köra 98 oktan? Trimmade bilar rekomenderas ju att köra på 98. Vem som helst kan ju göra på 98 över huvudtaget?

Näe inget märkvärdigt men jag har inte testat 98 det var det saken gällde.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
26 418 Inlägg
11 maj 2011
#596
Vettemannen skrev:
AirOne skrev:
Vettemannen skrev:
Näe, säsongen har just börjat men ska testa ett tag med 98. Förra året blev det bara 95. E10 har jag inte hunnit pröva.

/Benny

Är väl inget speciellt att prova köra 98 oktan? Trimmade bilar rekomenderas ju att köra på 98. Vem som helst kan ju göra på 98 över huvudtaget?

Näe inget märkvärdigt men jag har inte testat 98 det var det saken gällde.

/Benny

Aha.
Enda gången jag har märkt skillnad på 95 och 98 är när jag tankade skotern med det.
Blev en duktig skillnad i både tomgång och..ja gång över huvudtaget.
Till det bättre alltså, med 98.

Edit: Men så vill ju den egentligen ha 97-oktanig..och hur fasen får man tag i det? Hehe.
Senast redigerat av AirOne (11 maj 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 624 Inlägg
11 maj 2011
#597
skalman1 skrev:
Ja jag har då kört alla mina bilar på 98 oktan, och focusen ska ha 98 eller e85.

Haha funkar helt utmärkt och köra den på vanlig 95 oktan också.. inget "måste" och köra på 98 alltså! smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 265 Inlägg
11 maj 2011
#598
AirOne skrev:
Vettemannen skrev:
AirOne skrev:

Är väl inget speciellt att prova köra 98 oktan? Trimmade bilar rekomenderas ju att köra på 98. Vem som helst kan ju göra på 98 över huvudtaget?

Näe inget märkvärdigt men jag har inte testat 98 det var det saken gällde.

/Benny

Aha.
Enda gången jag har märkt skillnad på 95 och 98 är när jag tankade skotern med det.
Blev en duktig skillnad i både tomgång och..ja gång över huvudtaget.
Till det bättre alltså, med 98.

Det är det jag är ute efter oxå.....en bättre gång i maskin eftersom den är trimmad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Smålänning
7 887 Inlägg
11 maj 2011
#599
Jag påstod heller aldrig att dom är odödliga, jag påstod skämtsamt att dom går att tanka med det mesta så länge det brinner.. Inte kommer bilen rasa om du fyller hela tanken med lysfotogen, den kommer gå, men inte så bra smile

Vad jag menar är att det är ett jäkla fjanteri att hålla på att såga E10, är ni rädda att bilen ska rasa av det - byt bil!

Jag kommer iaf tanka E10. Jag kommer tanka E15 också när/om det kommer. Det är 15 procent. Och skulle bilen gå dåligt på E10 så exploderar den inte på en tank, utan det går att köra försiktigt till E10:an är slut och sen tanka 98 och allt blir normalt igen...

Bilar och deras motorer overhuvudtaget är inte så känsliga som man kanske tror...
Packningarna kommer inte börja läcka av 5% extra etanol på särkilt många bilar nyare än 1988.
Bränslepumpen kommer inte skära på en normal bil.
Motorn kommer inte spika sönder på någon bil.
Tanken kommer inte frätas sönder.
Motorn kommer inte oxidera och korkas igen invändigt.

All denna rädsla för E10 är väldigt överdriven...
Framförallt i skapligt moderna bilar, då ALLA någolunda moderna bilar anpassar tändningen, och ibland laddtryck och bränsle efter oktan och spikningskänslighet i soppan.
Kan finnas B-tillverkare som inte har dylika system (Supersportbilar borträknat), men dom är inte många.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

677 Inlägg
11 maj 2011
#600
AcesHigh666 skrev:
För att ta tråden tillbaka till topic. Så snackade jag med en amerikanare via nätet för ett tag sen, Enlig han så spär dem soppan med 10% etanol där, men han hade inga direkta källor på det eller så. Och jag har själv inte orkat kolla upp det.

Jag frågade han iaf, om det strular för dem. Och enligt han så har det inte varit några problem.

Jag har som sagt inga källor på detta.

De kör med 10% etanol i usa i den billigaste såsen, var snack om 15% tom...

Men båtarna har tagit mycket stryck av det, många båtägare vill stämma staten och skit för deras båtmotorer gått sönder och bensintanken spruckit och skit.  Detta var i Florida och här snackar vi inte om små jollar utan stora feta lyx båtar smile


Sök