E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Waahlvik
10 maj 2011 · 508 Inlägg

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:

Bergkuist skrev:

Så med 50% blanding av etanol drar din 740 0,83?????  motorn på tomgång i nedförsbacken eller?


Fortfarande en ökning av kostnader, med 98 oktan borde bilen dra betydligt mindre

nej men den drar 0,83 blandad körning med b95e5 med b95e10 kommer den dra 0,86

glööm att din bil kommer att dra så lite vad går du på egentligen

är ju inte allt för svårt å räkna ut bränsleförbrukningen... å ja har fått den dra 0,83 jäävligt många gånger med vanlig 95.. och 3% högre förbrukning är lätt å räkna ut? ni får tro vad ni vill men min bil drar 0.83 med den bensinen som finns idag... jag brukar köra eco driving å de. inte precis pumpgasa som ni gör..

Senast redigerat av Waahlvik (10 maj 2011)

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
744_boy S40 T4 paawha!
11 maj 2011 · 200 Inlägg

Waahlvik skrev:

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:

nej men den drar 0,83 blandad körning med b95e5 med b95e10 kommer den dra 0,86

glööm att din bil kommer att dra så lite vad går du på egentligen

är ju inte allt för svårt å räkna ut bränsleförbrukningen... å ja har fått den dra 0,83 jäävligt många gånger med vanlig 95.. och 3% högre förbrukning är lätt å räkna ut? ni får tro vad ni vill men min bil drar 0.83 med den bensinen som finns idag... jag brukar köra eco driving å de. inte precis pumpgasa som ni gör..

eco driving?! yikes du e ingen riktig 740 raggare du wink
full gas spar tid å de måste man fan ha jämt med en gammal slö leffe^^

Volvo 945 classic "lång milaren" (1998)
Volvo 945 classic "den snea" (1998)
Volvo S40 "KOGGY - The Bad One" (1996)
744_boy S40 T4 paawha!
11 maj 2011 · 200 Inlägg

ingen som undrar lr vet hur de kommer bli med alla gräsklippare å sånt och hur mopeder kommer reagera på detta?tongue

Remiss
11 maj 2011 · 1 339 Inlägg

Kristian_V skrev:

AcesHigh666 skrev:
Jag väntar fortfarande på bilder/artiklar med bilder, med motorer som frätts sönder och slangar som lösts upp. Där det är 100% säkert att det var pga. etanol.

Hittils har inget kunnat visa något smile utan det är mest rykten och det verkar bara vara personer som inte tankat etanol som säger att det går sönder? hur vet ni det om ni inte tankat det? dem flesta som försvarar har ju provat den.

Lite intressant är det faktiskt.

Det känns inte omöjligt att mazdan får gå på ren e85 så småningom smile

Har du tvättat händerna i sprit någon gång?
De som har, vet att händerna blir så torra att de är alldeles vita.
Men det kanske bara är våra händer? Gummit i slangar och packningar torkar nog inte.
Bara skitsnack som kommer från tiotusen olika håll på en gång?

Motorer fräter knappast sönder, inte heller trillar de ut från avgasröret, som någon redan påpekade.

Men fundera på detta!
En Ford focus med service intervall på 3000mil har i "BiFuel" utförande ett service intervall på endast 1000mil. Detta från tillverkaren av bilen... Varför då?
Samma gäller nyare Volvo, bensin kontra "BiFuel"... 3000 respektive 1000 mil. Varför då?
(Jag vet, men vet du?)

Ett tips: Det har med Etanol att göra! winkwinkwink

Kan nämna att Volvos Bi-fuel inte är relaterat till etanol utan gas. Flexifuel = etanol tex 1,8F och 2,0F där F står för flexifuel smile

SportPilot Ubåtsingenjör
11 maj 2011 · 7 255 Inlägg

Hur funkar Bifuel i verkligheten ? föbrukning slitage osv ??

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Remiss
11 maj 2011 · 1 339 Inlägg

CHEEVA skrev:
Hur funkar Bifuel i verkligheten ? föbrukning slitage osv ??

Förbrukningen med gas (bi-fuel) är densamma som med bensin, det är priset på gasen som är betydligt billigare, i HBG kan du få en liter biogas (motsvarande bensin dvs) för 9.90. Slitaget är detsamma eller mindre. Nackdel är att man måste serva systemet ibland, för Volvobilar efter 2000 mil.


http://forumbilder.se/images/291201140211P9da7.jpg


wink

Waahlvik
11 maj 2011 · 508 Inlägg

744_boy skrev:

Waahlvik skrev:

opelcoffe skrev:

glööm att din bil kommer att dra så lite vad går du på egentligen

är ju inte allt för svårt å räkna ut bränsleförbrukningen... å ja har fått den dra 0,83 jäävligt många gånger med vanlig 95.. och 3% högre förbrukning är lätt å räkna ut? ni får tro vad ni vill men min bil drar 0.83 med den bensinen som finns idag... jag brukar köra eco driving å de. inte precis pumpgasa som ni gör..

eco driving?! yikes du e ingen riktig 740 raggare du wink
full gas spar tid å de måste man fan ha jämt med en gammal slö leffe^^

varför ska man va 740i raggare då man kan låna pappas dodge super bee 1969a på 400hk ist?smile å för att ha råd å tanka den så måste man ju köra så billigt som möjligt

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Remiss
11 maj 2011 · 1 339 Inlägg

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:

Bergkuist skrev:

Waahlvik skrev:

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:
ja å kommer e10 kosta mindre än 98 å den drar några fjuttiga cl mer. blir de +-0

a du vet fan inte vad du snackar om 740 är törstiga som dom är redan istället för att sitta och räkna ut så tanka skitet när det kommer så får du se din LILLA förbrukning

jo ja brukar köra på 50% blandning redan nu så...

och 740is drar ju it mer än en annan bil. min ligger på 0,83.... men den lilla ökning i förbrukningen gör ingen skillnad då den kommer va billigare än 98 dvs +-0

Så med 50% blanding av etanol drar din 740 0,83?????  motorn på tomgång i nedförsbacken eller?


Fortfarande en ökning av kostnader, med 98 oktan borde bilen dra betydligt mindre

nej men den drar 0,83 blandad körning med b95e5 med b95e10 kommer den dra 0,86

glööm att din bil kommer att dra så lite vad går du på egentligen

Jag har heller inga problem med att köra på 0.8 och jag har ändå en 16v (B234F). I hög grad handlar det om motorns kondition och körstil.

Waahlvik
11 maj 2011 · 508 Inlägg

Remiss skrev:

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:

nej men den drar 0,83 blandad körning med b95e5 med b95e10 kommer den dra 0,86

glööm att din bil kommer att dra så lite vad går du på egentligen

Jag har heller inga problem med att köra på 0.8 och jag har ändå en 16v (B234F). I hög grad handlar det om motorns kondition och körstil.

varför sa du så? nu kommer alla börja hacka på dig för att dom e avis för dom har törstiga volvos smile

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Waahlvik
11 maj 2011 · 508 Inlägg

Waahlvik skrev:

Remiss skrev:

opelcoffe skrev:
glööm att din bil kommer att dra så lite vad går du på egentligen

Jag har heller inga problem med att köra på 0.8 och jag har ändå en 16v (B234F). I hög grad handlar det om motorns kondition och körstil.

varför sa du så? nu kommer alla börja hacka på dig för att dom e avis för dom har törstiga volvos smile
sen äre ju ingen här som har tänkt på att e10 har funnits förr då dom slutade med blyad bensin?? och era bilar har gått på de förr.

Senast redigerat av Waahlvik (11 maj 2011)

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
MiWi
11 maj 2011 · 442 Inlägg

Waahlvik skrev:
sen äre ju ingen här som har tänkt på att e10 har funnits förr då dom slutade med blyad bensin?? och era bilar har gått på de förr.

Riktigt så var det väl ändå inte?

Fuzzer SMR | SM Racing
11 maj 2011 · 651 Inlägg

E10 har inte funnits förut?

Waahlvik skrev:
sen äre ju ingen här som har tänkt på att e10 har funnits förr då dom slutade med blyad bensin?? och era bilar har gått på de förr.

SM Racing
BMW E30 325 "Touring" (1990)
Waahlvik
11 maj 2011 · 508 Inlägg

Fuzzer skrev:
E10 har inte funnits förut?

Waahlvik skrev:
sen äre ju ingen här som har tänkt på att e10 har funnits förr då dom slutade med blyad bensin?? och era bilar har gått på de förr.

jo de har den.. men de var när dom slutade med blyad bensin. dock hette den inte e10 utan blyfri 95! och den var 10% entanol i den då i början därav e10.. men den hette inte de.

Senast redigerat av Waahlvik (11 maj 2011)

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
OmegaCoffe Dumpersförare.
11 maj 2011 · 970 Inlägg

Waahlvik skrev:

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:

nej men den drar 0,83 blandad körning med b95e5 med b95e10 kommer den dra 0,86

glööm att din bil kommer att dra så lite vad går du på egentligen

är ju inte allt för svårt å räkna ut bränsleförbrukningen... å ja har fått den dra 0,83 jäävligt många gånger med vanlig 95.. och 3% högre förbrukning är lätt å räkna ut? ni får tro vad ni vill men min bil drar 0.83 med den bensinen som finns idag... jag brukar köra eco driving å de. inte precis pumpgasa som ni gör..

Du vet tydligen hur folket på garaget kör med sina bilar. tror fortfarande inte på din förbrukning. tycker att du får ta kritiken du får. annars ska man inte vara medlem här. denna sidan kan man inte bara få medhåll på allt. alla får tycka som dom vill

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
11 maj 2011 · 970 Inlägg

Waahlvik skrev:

Fuzzer skrev:
E10 har inte funnits förut?

Waahlvik skrev:
sen äre ju ingen här som har tänkt på att e10 har funnits förr då dom slutade med blyad bensin?? och era bilar har gått på de förr.

jo de har den.. men de var när dom slutade med blyad bensin. dock hette den inte e10 utan blyfri 95! och den var 10% entanol i den då i början därav e10.. men den hette inte de.

har för fan inte funnits någon jävla e10 innan. har du precis släppt blöjan eller?

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Hybriden
11 maj 2011 · 677 Inlägg

Waahlvik skrev:

Fuzzer skrev:
E10 har inte funnits förut?

Waahlvik skrev:
sen äre ju ingen här som har tänkt på att e10 har funnits förr då dom slutade med blyad bensin?? och era bilar har gått på de förr.

jo de har den.. men de var när dom slutade med blyad bensin. dock hette den inte e10 utan blyfri 95! och den var 10% entanol i den då i början därav e10.. men den hette inte de.

Antingen kommer du med fakta eller så måste du komma ur din bubbla att 740s drar 0.83 med 50% etanol och du snackar skit

Varför ska alltid personer med 740 komma med sådana här grejer?

Waahlvik
11 maj 2011 · 508 Inlägg

Bergkuist skrev:

Waahlvik skrev:

Fuzzer skrev:
E10 har inte funnits förut?


jo de har den.. men de var när dom slutade med blyad bensin. dock hette den inte e10 utan blyfri 95! och den var 10% entanol i den då i början därav e10.. men den hette inte de.

Antingen kommer du med fakta eller så måste du komma ur din bubbla att 740s drar 0.83 med 50% etanol och du snackar skit

Varför ska alltid personer med 740 komma med sådana här grejer?

jag har aldrig sagt den drar 0,83 med 50% sprit.. jag sa att jag kör på 50% MEN med vanlig 95 oktanigt drar den 0,83. klart som fan den drar mer då.. men ni får tro vad ni vill men den dricker inte lika mycke som era... läste längre bak i tråden att e10 har funnits tidigare.. men det hette inte e10 då...

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2011 · 14 095 Inlägg

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:

Fuzzer skrev:
E10 har inte funnits förut?


jo de har den.. men de var när dom slutade med blyad bensin. dock hette den inte e10 utan blyfri 95! och den var 10% entanol i den då i början därav e10.. men den hette inte de.

har för fan inte funnits någon jävla e10 innan. har du precis släppt blöjan eller?

Blyfri 95 innehåller väl 5% Etanol har jag för mig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Seth
11 maj 2011 · 3 354 Inlägg

Vettemannen skrev:

opelcoffe skrev:

Waahlvik skrev:

jo de har den.. men de var när dom slutade med blyad bensin. dock hette den inte e10 utan blyfri 95! och den var 10% entanol i den då i början därav e10.. men den hette inte de.

har för fan inte funnits någon jävla e10 innan. har du precis släppt blöjan eller?

Blyfri 95 innehåller väl 5% Etanol har jag för mig.

/Benny

ja på senare år men tror waahlvik mena att när de gick från blyad 95 till blyfri 95 så körde de med 10% etanol. och Opelcoffe sa att det inte funnits nån 10% etanolblandning innan e10.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2011 · 14 095 Inlägg

Seth skrev:

Vettemannen skrev:

opelcoffe skrev:

har för fan inte funnits någon jävla e10 innan. har du precis släppt blöjan eller?

Blyfri 95 innehåller väl 5% Etanol har jag för mig.

/Benny

ja på senare år men tror waahlvik mena att när de gick från blyad 95 till blyfri 95 så körde de med 10% etanol. och Opelcoffe sa att det inte funnits nån 10% etanolblandning innan e10.

Va, fanns det blyad 95? Var det inte 96, 98, 100 oktan förut eller har jag helt fel?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang