3239
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

2 624 Inlägg
11 maj 2011
skalman1 skrev:
martinn skrev:
skalman1 skrev:
Ja jag har då kört alla mina bilar på 98 oktan, och focusen ska ha 98 eller e85.

Haha funkar helt utmärkt och köra den på vanlig 95 oktan också.. inget "måste" och köra på 98 alltså! smile

Ja kanske det, men jag tankar 98 ändå. Kostar ju nästan samma.   smile
Fast focusen går ju på e85 så ofta som möjligt så det är ju sällan jag tankar bensin med den.

Kostar samma vet jag väll inte? wink men vet iaf för familjen har en focus lika modell som du har och den går lika bra på V-power, 98 som 95 smile

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 maj 2011
Bergkuist skrev:
AcesHigh666 skrev:
För att ta tråden tillbaka till topic. Så snackade jag med en amerikanare via nätet för ett tag sen, Enlig han så spär dem soppan med 10% etanol där, men han hade inga direkta källor på det eller så. Och jag har själv inte orkat kolla upp det.

Jag frågade han iaf, om det strular för dem. Och enligt han så har det inte varit några problem.

Jag har som sagt inga källor på detta.

De kör med 10% etanol i usa i den billigaste såsen, var snack om 15% tom...

Men båtarna har tagit mycket stryck av det, många båtägare vill stämma staten och skit för deras båtmotorer gått sönder och bensintanken spruckit och skit.  Detta var i Florida och här snackar vi inte om små jollar utan stora feta lyx båtar smile

Enligt snubben jag snackade med så har dem "marine-fuel" som ska vara "typ" 98 eller nått, vet dock inte om den är "ren"

Dock så bor denna snubben i wisconsin så det kan ju säkert variera.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 265 Inlägg
11 maj 2011
twin_cam skrev:
Jag påstod heller aldrig att dom är odödliga, jag påstod skämtsamt att dom går att tanka med det mesta så länge det brinner.. Inte kommer bilen rasa om du fyller hela tanken med lysfotogen, den kommer gå, men inte så bra smile

Vad jag menar är att det är ett jäkla fjanteri att hålla på att såga E10, är ni rädda att bilen ska rasa av det - byt bil!

Jag kommer iaf tanka E10. Jag kommer tanka E15 också när/om det kommer. Det är 15 procent. Och skulle bilen gå dåligt på E10 så exploderar den inte på en tank, utan det går att köra försiktigt till E10:an är slut och sen tanka 98 och allt blir normalt igen...

Bilar och deras motorer overhuvudtaget är inte så känsliga som man kanske tror...
Packningarna kommer inte börja läcka av 5% extra etanol på särkilt många bilar nyare än 1988.
Bränslepumpen kommer inte skära på en normal bil.
Motorn kommer inte spika sönder på någon bil.
Tanken kommer inte frätas sönder.
Motorn kommer inte oxidera och korkas igen invändigt.

All denna rädsla för E10 är väldigt överdriven...
Framförallt i skapligt moderna bilar, då ALLA någolunda moderna bilar anpassar tändningen, och ibland laddtryck och bränsle efter oktan och spikningskänslighet i soppan.
Kan finnas B-tillverkare som inte har dylika system (Supersportbilar borträknat), men dom är inte många.

Man brukar ju skoja om att en gammal B18 eller B20 kan man inte ta död på och att den går på det mesta men visst kan man döda dessa motorer men trots allt brukar dom vara ganska långlivade.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 893 Inlägg
11 maj 2011
twin_cam skrev:
Jag påstod heller aldrig att dom är odödliga, jag påstod skämtsamt att dom går att tanka med det mesta så länge det brinner.. Inte kommer bilen rasa om du fyller hela tanken med lysfotogen, den kommer gå, men inte så bra smile

Vad jag menar är att det är ett jäkla fjanteri att hålla på att såga E10, är ni rädda att bilen ska rasa av det - byt bil!

Jag kommer iaf tanka E10. Jag kommer tanka E15 också när/om det kommer. Det är 15 procent. Och skulle bilen gå dåligt på E10 så exploderar den inte på en tank, utan det går att köra försiktigt till E10:an är slut och sen tanka 98 och allt blir normalt igen...

Bilar och deras motorer overhuvudtaget är inte så känsliga som man kanske tror...
Packningarna kommer inte börja läcka av 5% extra etanol på särkilt många bilar nyare än 1988.

Framförallt i skapligt moderna bilar, då ALLA någolunda moderna bilar anpassar tändningen, och ibland laddtryck och bränsle efter oktan och spikningskänslighet i soppan.
Kan finnas B-tillverkare som inte har dylika system (Supersportbilar borträknat), men dom är inte många.

Jag tror att tråden handlar om att vi tvingas köra på E. Inte att bilar kommer stå som kantareller ut efter dikeskanterna!
Sedan blir man heligt förbannad på alla 180 gradare de bestämmande gör. Ena dagen är det livsfarligt att tanka E, nästa år blir det obligatoriskt med 10% E?????????????????????????????

Jag funderar själv på att blanda till en coctail, så att jag skall få upp oktantalet lite. För på sistånde har min bil börjat sänka trycket från 1,3 till 1,1 bar... Varje gång mätaren landar på 1,3, drar elektroniken ner den till 1,1. Misstänker att V-Power inte är vad den brukade vara.... (Kanske bara 95 i det hålet?)
Skall prova 98 med 15 liter (1/4 del) E85 och se om bilen går bättre?

1 339 Inlägg
11 maj 2011
Kristian_V skrev:
twin_cam skrev:

Jag tror att tråden handlar om att vi tvingas köra på E. Inte att bilar kommer stå som kantareller ut efter dikeskanterna!
Sedan blir man heligt förbannad på alla 180 gradare de bestämmande gör. Ena dagen är det livsfarligt att tanka E, nästa år blir det obligatoriskt med 10% E?????????????????????????????

Jag funderar själv på att blanda till en coctail, så att jag skall få upp oktantalet lite. För på sistånde har min bil börjat sänka trycket från 1,3 till 1,1 bar... Varje gång mätaren landar på 1,3, drar elektroniken ner den till 1,1. Misstänker att V-Power inte är vad den brukade vara.... (Kanske bara 95 i det hålet?)
Skall prova 98 med 15 liter (1/4 del) E85 och se om bilen går bättre?

Är det inte lämpligare med oktanbooster isf?

677 Inlägg
12 maj 2011
AcesHigh666 skrev:
Bergkuist skrev:
AcesHigh666 skrev:
För att ta tråden tillbaka till topic. Så snackade jag med en amerikanare via nätet för ett tag sen, Enlig han så spär dem soppan med 10% etanol där, men han hade inga direkta källor på det eller så. Och jag har själv inte orkat kolla upp det.

Jag frågade han iaf, om det strular för dem. Och enligt han så har det inte varit några problem.

Jag har som sagt inga källor på detta.

De kör med 10% etanol i usa i den billigaste såsen, var snack om 15% tom...

Men båtarna har tagit mycket stryck av det, många båtägare vill stämma staten och skit för deras båtmotorer gått sönder och bensintanken spruckit och skit.  Detta var i Florida och här snackar vi inte om små jollar utan stora feta lyx båtar smile

Enligt snubben jag snackade med så har dem "marine-fuel" som ska vara "typ" 98 eller nått, vet dock inte om den är "ren"

Dock så bor denna snubben i wisconsin så det kan ju säkert variera.

Det jag vet från släktingar som bor i florida är att såsen man tankar "sjöstationerna" är samma som på landet dock var detta 2-3 år sen så det kan ha ändrats efter påtryckningar och dylikt. Precis! staterna i usa är ju som olika länder

Dumpersförare.
970 Inlägg
12 maj 2011
Finns det ingen som kan komma med riktig fakta om hur bilen går sönder eller ej med denna nya bensinen. har inte sett ett skit än?

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

442 Inlägg
12 maj 2011
opelcoffe skrev:
Finns det ingen som kan komma med riktig fakta om hur bilen går sönder eller ej med denna nya bensinen. har inte sett ett skit än?

Med tanke på att den lanserats rätt nyligen så kan vi ju ta den diskussionen om 2-3 år? Är väldigt svårt att säga om någon speciell bil påverkas eller ej i det långsiktiga användandet nu.

Twin_cam skrev ett bra exempel kring det hela, jag delar hans vinkel kring E10-bränslet.

Det var väl i princip samma diskussion då blyade bränslet ersattes helt utav blyfri 95? Kolla hur åsikterna vinklats tills idag. smile

S40 T4 paawha!
200 Inlägg
12 maj 2011
Waahlvik skrev:
Remiss skrev:
opelcoffe skrev:

glööm att din bil kommer att dra så lite vad går du på egentligen

Jag har heller inga problem med att köra på 0.8 och jag har ändå en 16v (B234F). I hög grad handlar det om motorns kondition och körstil.

varför sa du så? nu kommer alla börja hacka på dig för att dom e avis för dom har törstiga volvos smile

min 240 GL drog 0.8 när ja körde te karlskrona från uddevalla tongue och då stog man ändå ibland tongue

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
12 maj 2011
Läs nya Bilsport där finns det Reportage om E10 , mycket intressant..

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

864 Inlägg
12 maj 2011
twin_cam skrev:

Detta har redan rättats flera gånger men jag måste ändå påpeka det.

Det är 100% mer etanol i E10 än vad det är i gamla BF95.
10% etanolinblandning är ju dubbelt så mycket som 5% inblandning, alltså 100% mer....

Jag förstår att folk mer gamla entusiastbilar blir oroliga, men det är inte en rättighet att köra dessa gamla as. Det är bara att vänja sig att det kommer kosta om man vill fortsätta köra dessa föråldrade bilar, det är väl inte rimligt att allt ska anpassas för de med gamla entusiastbilar?

//Tuffhaggman

Dumpersförare.
970 Inlägg
12 maj 2011
MiWi skrev:
opelcoffe skrev:

Med tanke på att den lanserats rätt nyligen så kan vi ju ta den diskussionen om 2-3 år? Är väldigt svårt att säga om någon speciell bil påverkas eller ej i det långsiktiga användandet nu.

Twin_cam skrev ett bra exempel kring det hela, jag delar hans vinkel kring E10-bränslet.

Det var väl i princip samma diskussion då blyade bränslet ersattes helt utav blyfri 95? Kolla hur åsikterna vinklats tills idag. smile

varför sitter vissa här då och påstår att slangar och sådant fräts sönder utan bevis?

Opel Omega 2,0 16V /97

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
12 maj 2011
har tankat   kör nu  30 liter e85 och  50liter  95

1 893 Inlägg
14 maj 2011
opelcoffe skrev:
MiWi skrev:
opelcoffe skrev:

varför sitter vissa här då och påstår att slangar och sådant fräts sönder utan bevis?

Vadå "utan bevis?"

Staten gick ut stenhårt med "bevis" att om man tankade E så skulle hela bilen ramla ihop!
Men förutom den fadäsen, så räcker det med att tänka själv!!!???
Tvätta händerna i sprit, och se hur de mår. Tänk dig samma behandling på gummipackningarna.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 maj 2011
Kristian_V skrev:
opelcoffe skrev:
MiWi skrev:

Vadå "utan bevis?"

Staten gick ut stenhårt med "bevis" att om man tankade E så skulle hela bilen ramla ihop!
Tvätta händerna i sprit, och se hur de mår. Tänk dig samma behandling på gummipackningarna.

"4. Slangar Vs Etanol.
Det föreligger en myt om att slangarna inte skall tåla etanol. Som i alla myter finns det en viss gnutta sanning och det ligger i att gamla torra slangar som urlakats på harts genom många års av bensinkörning ger upp när man tankar etanol, då de ofta torkar ur fullständigt. Alla moderna slangar som är godkända för bensin är även godkända för etanol."

Inte så svårt att lista ut. Sluta gnälla, börja tanka!
"åh nej, bilen kommer smäääältaa!1!"
Njaae, tveksamt. Jag har kört min bil på REN E85 ett bra tag nu, no problemo. Och den är ändå 20år gammal.
Skulle jag få chansen på min nästa bil så skulle jag defenetivt konvertera igen om jag säger så.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Dumpersförare.
970 Inlägg
15 maj 2011
Kristian_V skrev:
opelcoffe skrev:
MiWi skrev:

Vadå "utan bevis?"

har ej hört något då jag ej är intresserad av nyheter.inte konstigt då ? kommer inte tanka det ändå. blir 98 jag vet hur det blir med sprit på händerna men det är vel inte samma sprit i bensinen eller.

Opel Omega 2,0 16V /97

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 maj 2011
Kristian_V skrev:
opelcoffe skrev:
MiWi skrev:

Vadå "utan bevis?"

tvätta händerna med 98 och se hur dom mår;)    tycker då vanlig bensin torkar ut händerna så mkt mer

865 Inlägg
15 maj 2011
Kristian_V skrev:
opelcoffe skrev:
MiWi skrev:

Vadå "utan bevis?"

om staten har gjort det så borde det finnas på nätet så upp med nån länk då...

1 893 Inlägg
15 maj 2011
no_fake skrev:
Kristian_V skrev:
opelcoffe skrev:

Vadå "utan bevis?"

om staten har gjort det så borde det finnas på nätet så upp med nån länk då...

Folk skall då ha allt servat på silverfat???
När E kom, så var det stora rubriker om hur farligt det var för bensinbilar (Ej konverterade.) och det var till och med FÖRBJUDET att tanka E i bensin bilar.
Detta är faktum!
Vill du läsa om det? Googla själv.
Jag tänker inte lägga ner min söndag på att leta länkar till dig.
Ha en trevlig dag! (Här i Gbg regnar det. :-()

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
15 maj 2011
Jag förstår inte de som försvarar bytet, egentligen. Det handlar om att miljönissar försöker tvinga på bilfolket något som de inte vill ha, mer utblandad soppa till samma pris. Det är idioti. Det kommer inte förstöra bilarna över en natt, men det kommer att gå åt mer bränsle och det kommer att bli dyrare att köra.

Om ni själva hade valt, hade ni tankat E5 eller E10 i er bil? Jag kan inte tänka mig att så många svarar E10 framför E5. Varför ska vi då acceptera bytet? För att EU och staten säger det? Ja, vi tillåter ju dubbelbeskattning på bensinen så det är ju klart att de kommer undan med att späda ut den också.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Sök