twin_cam skrev:
Jag påstod heller aldrig att dom är odödliga, jag påstod skämtsamt att dom går att tanka med det mesta så länge det brinner.. Inte kommer bilen rasa om du fyller hela tanken med lysfotogen, den kommer gå, men inte så bra

Vad jag menar är att det är ett jäkla fjanteri att hålla på att såga E10, är ni rädda att bilen ska rasa av det - byt bil!
Jag kommer iaf tanka E10. Jag kommer tanka E15 också när/om det kommer. Det är 15 procent. Och skulle bilen gå dåligt på E10 så exploderar den inte på en tank, utan det går att köra försiktigt till E10:an är slut och sen tanka 98 och allt blir normalt igen...
Bilar och deras motorer overhuvudtaget är inte så känsliga som man kanske tror...
Packningarna kommer inte börja läcka av
5% extra etanol på särkilt många bilar nyare än 1988.
Bränslepumpen kommer inte skära på en normal bil.
Motorn kommer inte spika sönder på någon bil.
Tanken kommer inte frätas sönder.
Motorn kommer inte oxidera och korkas igen invändigt.
All denna rädsla för E10 är väldigt överdriven...
Framförallt i skapligt moderna bilar, då ALLA någolunda moderna bilar anpassar tändningen, och ibland laddtryck och bränsle efter oktan och spikningskänslighet i soppan.
Kan finnas B-tillverkare som inte har dylika system (Supersportbilar borträknat), men dom är inte många.