E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2011 · 14 092 Inlägg

Nu har det blivit lite off topic tycker jag. Men kan ändå säga att Volvo är ändå ganska slitstarka bilar. Vetten lär inte ha det minsta problem med E10. Men den går säkert skitbra på 98 oxå, håller just nu på att provar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Waahlvik
11 maj 2011 · 508 Inlägg

Vettemannen skrev:
Nu har det blivit lite off topic tycker jag. Men kan ändå säga att Volvo är ändå ganska slitstarka bilar. Vetten lär inte ha det minsta problem med E10. Men den går säkert skitbra på 98 oxå, håller just nu på att provar.

/Benny

och vilket kör du på nu? kommit fram till vad som är mäst värt å köra på?

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2011 · 14 092 Inlägg

Waahlvik skrev:

Vettemannen skrev:
Nu har det blivit lite off topic tycker jag. Men kan ändå säga att Volvo är ändå ganska slitstarka bilar. Vetten lär inte ha det minsta problem med E10. Men den går säkert skitbra på 98 oxå, håller just nu på att provar.

/Benny

och vilket kör du på nu? kommit fram till vad som är mäst värt å köra på?

Näe, säsongen har just börjat men ska testa ett tag med 98. Förra året blev det bara 95. E10 har jag inte hunnit pröva.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
11 maj 2011 · 26 205 Inlägg

Vettemannen skrev:

Waahlvik skrev:

Vettemannen skrev:
Nu har det blivit lite off topic tycker jag. Men kan ändå säga att Volvo är ändå ganska slitstarka bilar. Vetten lär inte ha det minsta problem med E10. Men den går säkert skitbra på 98 oxå, håller just nu på att provar.

/Benny

och vilket kör du på nu? kommit fram till vad som är mäst värt å köra på?

Näe, säsongen har just börjat men ska testa ett tag med 98. Förra året blev det bara 95. E10 har jag inte hunnit pröva.

/Benny

Är väl inget speciellt att prova köra 98 oktan? Trimmade bilar rekomenderas ju att köra på 98. Vem som helst kan ju göra på 98 över huvudtaget?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
11 maj 2011 · 1 948 Inlägg

För att ta tråden tillbaka till topic. Så snackade jag med en amerikanare via nätet för ett tag sen, Enlig han så spär dem soppan med 10% etanol där, men han hade inga direkta källor på det eller så. Och jag har själv inte orkat kolla upp det.

Jag frågade han iaf, om det strular för dem. Och enligt han så har det inte varit några problem.

Jag har som sagt inga källor på detta.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2011 · 14 092 Inlägg

AirOne skrev:

Vettemannen skrev:

Waahlvik skrev:

och vilket kör du på nu? kommit fram till vad som är mäst värt å köra på?

Näe, säsongen har just börjat men ska testa ett tag med 98. Förra året blev det bara 95. E10 har jag inte hunnit pröva.

/Benny

Är väl inget speciellt att prova köra 98 oktan? Trimmade bilar rekomenderas ju att köra på 98. Vem som helst kan ju göra på 98 över huvudtaget?

Näe inget märkvärdigt men jag har inte testat 98 det var det saken gällde.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
11 maj 2011 · 26 205 Inlägg

Vettemannen skrev:

AirOne skrev:

Vettemannen skrev:
Näe, säsongen har just börjat men ska testa ett tag med 98. Förra året blev det bara 95. E10 har jag inte hunnit pröva.

/Benny

Är väl inget speciellt att prova köra 98 oktan? Trimmade bilar rekomenderas ju att köra på 98. Vem som helst kan ju göra på 98 över huvudtaget?

Näe inget märkvärdigt men jag har inte testat 98 det var det saken gällde.

/Benny

Aha.
Enda gången jag har märkt skillnad på 95 och 98 är när jag tankade skotern med det.
Blev en duktig skillnad i både tomgång och..ja gång över huvudtaget.
Till det bättre alltså, med 98.

Edit: Men så vill ju den egentligen ha 97-oktanig..och hur fasen får man tag i det? Hehe.

Senast redigerat av AirOne (11 maj 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
martinn
11 maj 2011 · 2 624 Inlägg

skalman1 skrev:
Ja jag har då kört alla mina bilar på 98 oktan, och focusen ska ha 98 eller e85.

Haha funkar helt utmärkt och köra den på vanlig 95 oktan också.. inget "måste" och köra på 98 alltså! smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2011 · 14 092 Inlägg

AirOne skrev:

Vettemannen skrev:

AirOne skrev:

Är väl inget speciellt att prova köra 98 oktan? Trimmade bilar rekomenderas ju att köra på 98. Vem som helst kan ju göra på 98 över huvudtaget?

Näe inget märkvärdigt men jag har inte testat 98 det var det saken gällde.

/Benny

Aha.
Enda gången jag har märkt skillnad på 95 och 98 är när jag tankade skotern med det.
Blev en duktig skillnad i både tomgång och..ja gång över huvudtaget.
Till det bättre alltså, med 98.

Det är det jag är ute efter oxå.....en bättre gång i maskin eftersom den är trimmad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
twin_cam Smålänning
11 maj 2011 · 7 877 Inlägg

Jag påstod heller aldrig att dom är odödliga, jag påstod skämtsamt att dom går att tanka med det mesta så länge det brinner.. Inte kommer bilen rasa om du fyller hela tanken med lysfotogen, den kommer gå, men inte så bra smile

Vad jag menar är att det är ett jäkla fjanteri att hålla på att såga E10, är ni rädda att bilen ska rasa av det - byt bil!

Jag kommer iaf tanka E10. Jag kommer tanka E15 också när/om det kommer. Det är 15 procent. Och skulle bilen gå dåligt på E10 så exploderar den inte på en tank, utan det går att köra försiktigt till E10:an är slut och sen tanka 98 och allt blir normalt igen...

Bilar och deras motorer overhuvudtaget är inte så känsliga som man kanske tror...
Packningarna kommer inte börja läcka av 5% extra etanol på särkilt många bilar nyare än 1988.
Bränslepumpen kommer inte skära på en normal bil.
Motorn kommer inte spika sönder på någon bil.
Tanken kommer inte frätas sönder.
Motorn kommer inte oxidera och korkas igen invändigt.

All denna rädsla för E10 är väldigt överdriven...
Framförallt i skapligt moderna bilar, då ALLA någolunda moderna bilar anpassar tändningen, och ibland laddtryck och bränsle efter oktan och spikningskänslighet i soppan.
Kan finnas B-tillverkare som inte har dylika system (Supersportbilar borträknat), men dom är inte många.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hybriden
11 maj 2011 · 677 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
För att ta tråden tillbaka till topic. Så snackade jag med en amerikanare via nätet för ett tag sen, Enlig han så spär dem soppan med 10% etanol där, men han hade inga direkta källor på det eller så. Och jag har själv inte orkat kolla upp det.

Jag frågade han iaf, om det strular för dem. Och enligt han så har det inte varit några problem.

Jag har som sagt inga källor på detta.

De kör med 10% etanol i usa i den billigaste såsen, var snack om 15% tom...

Men båtarna har tagit mycket stryck av det, många båtägare vill stämma staten och skit för deras båtmotorer gått sönder och bensintanken spruckit och skit.  Detta var i Florida och här snackar vi inte om små jollar utan stora feta lyx båtar smile

martinn
11 maj 2011 · 2 624 Inlägg

skalman1 skrev:

martinn skrev:

skalman1 skrev:
Ja jag har då kört alla mina bilar på 98 oktan, och focusen ska ha 98 eller e85.

Haha funkar helt utmärkt och köra den på vanlig 95 oktan också.. inget "måste" och köra på 98 alltså! smile

Ja kanske det, men jag tankar 98 ändå. Kostar ju nästan samma.   smile
Fast focusen går ju på e85 så ofta som möjligt så det är ju sällan jag tankar bensin med den.

Kostar samma vet jag väll inte? wink men vet iaf för familjen har en focus lika modell som du har och den går lika bra på V-power, 98 som 95 smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
11 maj 2011 · 1 948 Inlägg

Bergkuist skrev:

AcesHigh666 skrev:
För att ta tråden tillbaka till topic. Så snackade jag med en amerikanare via nätet för ett tag sen, Enlig han så spär dem soppan med 10% etanol där, men han hade inga direkta källor på det eller så. Och jag har själv inte orkat kolla upp det.

Jag frågade han iaf, om det strular för dem. Och enligt han så har det inte varit några problem.

Jag har som sagt inga källor på detta.

De kör med 10% etanol i usa i den billigaste såsen, var snack om 15% tom...

Men båtarna har tagit mycket stryck av det, många båtägare vill stämma staten och skit för deras båtmotorer gått sönder och bensintanken spruckit och skit.  Detta var i Florida och här snackar vi inte om små jollar utan stora feta lyx båtar smile

Enligt snubben jag snackade med så har dem "marine-fuel" som ska vara "typ" 98 eller nått, vet dock inte om den är "ren"

Dock så bor denna snubben i wisconsin så det kan ju säkert variera.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2011 · 14 092 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag påstod heller aldrig att dom är odödliga, jag påstod skämtsamt att dom går att tanka med det mesta så länge det brinner.. Inte kommer bilen rasa om du fyller hela tanken med lysfotogen, den kommer gå, men inte så bra smile

Vad jag menar är att det är ett jäkla fjanteri att hålla på att såga E10, är ni rädda att bilen ska rasa av det - byt bil!

Jag kommer iaf tanka E10. Jag kommer tanka E15 också när/om det kommer. Det är 15 procent. Och skulle bilen gå dåligt på E10 så exploderar den inte på en tank, utan det går att köra försiktigt till E10:an är slut och sen tanka 98 och allt blir normalt igen...

Bilar och deras motorer overhuvudtaget är inte så känsliga som man kanske tror...
Packningarna kommer inte börja läcka av 5% extra etanol på särkilt många bilar nyare än 1988.
Bränslepumpen kommer inte skära på en normal bil.
Motorn kommer inte spika sönder på någon bil.
Tanken kommer inte frätas sönder.
Motorn kommer inte oxidera och korkas igen invändigt.

All denna rädsla för E10 är väldigt överdriven...
Framförallt i skapligt moderna bilar, då ALLA någolunda moderna bilar anpassar tändningen, och ibland laddtryck och bränsle efter oktan och spikningskänslighet i soppan.
Kan finnas B-tillverkare som inte har dylika system (Supersportbilar borträknat), men dom är inte många.

Man brukar ju skoja om att en gammal B18 eller B20 kan man inte ta död på och att den går på det mesta men visst kan man döda dessa motorer men trots allt brukar dom vara ganska långlivade.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Kristian_L
11 maj 2011 · 1 893 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag påstod heller aldrig att dom är odödliga, jag påstod skämtsamt att dom går att tanka med det mesta så länge det brinner.. Inte kommer bilen rasa om du fyller hela tanken med lysfotogen, den kommer gå, men inte så bra smile

Vad jag menar är att det är ett jäkla fjanteri att hålla på att såga E10, är ni rädda att bilen ska rasa av det - byt bil!

Jag kommer iaf tanka E10. Jag kommer tanka E15 också när/om det kommer. Det är 15 procent. Och skulle bilen gå dåligt på E10 så exploderar den inte på en tank, utan det går att köra försiktigt till E10:an är slut och sen tanka 98 och allt blir normalt igen...

Bilar och deras motorer overhuvudtaget är inte så känsliga som man kanske tror...
Packningarna kommer inte börja läcka av 5% extra etanol på särkilt många bilar nyare än 1988.
Bränslepumpen kommer inte skära på en normal bil.
Motorn kommer inte spika sönder på någon bil.
Tanken kommer inte frätas sönder.
Motorn kommer inte oxidera och korkas igen invändigt.

All denna rädsla för E10 är väldigt överdriven...
Framförallt i skapligt moderna bilar, då ALLA någolunda moderna bilar anpassar tändningen, och ibland laddtryck och bränsle efter oktan och spikningskänslighet i soppan.
Kan finnas B-tillverkare som inte har dylika system (Supersportbilar borträknat), men dom är inte många.

Jag tror att tråden handlar om att vi tvingas köra på E. Inte att bilar kommer stå som kantareller ut efter dikeskanterna!
Sedan blir man heligt förbannad på alla 180 gradare de bestämmande gör. Ena dagen är det livsfarligt att tanka E, nästa år blir det obligatoriskt med 10% E?????????????????????????????

Jag funderar själv på att blanda till en coctail, så att jag skall få upp oktantalet lite. För på sistånde har min bil börjat sänka trycket från 1,3 till 1,1 bar... Varje gång mätaren landar på 1,3, drar elektroniken ner den till 1,1. Misstänker att V-Power inte är vad den brukade vara.... (Kanske bara 95 i det hålet?)
Skall prova 98 med 15 liter (1/4 del) E85 och se om bilen går bättre?

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Remiss
11 maj 2011 · 1 339 Inlägg

Kristian_V skrev:

twin_cam skrev:
Jag påstod heller aldrig att dom är odödliga, jag påstod skämtsamt att dom går att tanka med det mesta så länge det brinner.. Inte kommer bilen rasa om du fyller hela tanken med lysfotogen, den kommer gå, men inte så bra smile

Vad jag menar är att det är ett jäkla fjanteri att hålla på att såga E10, är ni rädda att bilen ska rasa av det - byt bil!

Jag kommer iaf tanka E10. Jag kommer tanka E15 också när/om det kommer. Det är 15 procent. Och skulle bilen gå dåligt på E10 så exploderar den inte på en tank, utan det går att köra försiktigt till E10:an är slut och sen tanka 98 och allt blir normalt igen...

Bilar och deras motorer overhuvudtaget är inte så känsliga som man kanske tror...
Packningarna kommer inte börja läcka av 5% extra etanol på särkilt många bilar nyare än 1988.
Bränslepumpen kommer inte skära på en normal bil.
Motorn kommer inte spika sönder på någon bil.
Tanken kommer inte frätas sönder.
Motorn kommer inte oxidera och korkas igen invändigt.

All denna rädsla för E10 är väldigt överdriven...
Framförallt i skapligt moderna bilar, då ALLA någolunda moderna bilar anpassar tändningen, och ibland laddtryck och bränsle efter oktan och spikningskänslighet i soppan.
Kan finnas B-tillverkare som inte har dylika system (Supersportbilar borträknat), men dom är inte många.

Jag tror att tråden handlar om att vi tvingas köra på E. Inte att bilar kommer stå som kantareller ut efter dikeskanterna!
Sedan blir man heligt förbannad på alla 180 gradare de bestämmande gör. Ena dagen är det livsfarligt att tanka E, nästa år blir det obligatoriskt med 10% E?????????????????????????????

Jag funderar själv på att blanda till en coctail, så att jag skall få upp oktantalet lite. För på sistånde har min bil börjat sänka trycket från 1,3 till 1,1 bar... Varje gång mätaren landar på 1,3, drar elektroniken ner den till 1,1. Misstänker att V-Power inte är vad den brukade vara.... (Kanske bara 95 i det hålet?)
Skall prova 98 med 15 liter (1/4 del) E85 och se om bilen går bättre?

Är det inte lämpligare med oktanbooster isf?

Hybriden
12 maj 2011 · 677 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

Bergkuist skrev:

AcesHigh666 skrev:
För att ta tråden tillbaka till topic. Så snackade jag med en amerikanare via nätet för ett tag sen, Enlig han så spär dem soppan med 10% etanol där, men han hade inga direkta källor på det eller så. Och jag har själv inte orkat kolla upp det.

Jag frågade han iaf, om det strular för dem. Och enligt han så har det inte varit några problem.

Jag har som sagt inga källor på detta.

De kör med 10% etanol i usa i den billigaste såsen, var snack om 15% tom...

Men båtarna har tagit mycket stryck av det, många båtägare vill stämma staten och skit för deras båtmotorer gått sönder och bensintanken spruckit och skit.  Detta var i Florida och här snackar vi inte om små jollar utan stora feta lyx båtar smile

Enligt snubben jag snackade med så har dem "marine-fuel" som ska vara "typ" 98 eller nått, vet dock inte om den är "ren"

Dock så bor denna snubben i wisconsin så det kan ju säkert variera.

Det jag vet från släktingar som bor i florida är att såsen man tankar "sjöstationerna" är samma som på landet dock var detta 2-3 år sen så det kan ha ändrats efter påtryckningar och dylikt. Precis! staterna i usa är ju som olika länder

OmegaCoffe Dumpersförare.
12 maj 2011 · 970 Inlägg

Finns det ingen som kan komma med riktig fakta om hur bilen går sönder eller ej med denna nya bensinen. har inte sett ett skit än?

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
MiWi
12 maj 2011 · 442 Inlägg

opelcoffe skrev:
Finns det ingen som kan komma med riktig fakta om hur bilen går sönder eller ej med denna nya bensinen. har inte sett ett skit än?

Med tanke på att den lanserats rätt nyligen så kan vi ju ta den diskussionen om 2-3 år? Är väldigt svårt att säga om någon speciell bil påverkas eller ej i det långsiktiga användandet nu.

Twin_cam skrev ett bra exempel kring det hela, jag delar hans vinkel kring E10-bränslet.

Det var väl i princip samma diskussion då blyade bränslet ersattes helt utav blyfri 95? Kolla hur åsikterna vinklats tills idag. smile

744_boy S40 T4 paawha!
12 maj 2011 · 200 Inlägg

Waahlvik skrev:

Remiss skrev:

opelcoffe skrev:

glööm att din bil kommer att dra så lite vad går du på egentligen

Jag har heller inga problem med att köra på 0.8 och jag har ändå en 16v (B234F). I hög grad handlar det om motorns kondition och körstil.

varför sa du så? nu kommer alla börja hacka på dig för att dom e avis för dom har törstiga volvos smile

min 240 GL drog 0.8 när ja körde te karlskrona från uddevalla tongue och då stog man ändå ibland tongue

Volvo 945 classic "lång milaren" (1998)
Volvo S40 "KOGGY - The Bad One" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang