razpataz skrev:
Fan... var ska jag nu förvara alla delar jag inte vill ska bli dammiga?
![sad](img/smilies/sad.png)
.. säger den enda av oss med kåk på landet ? Well, om du nödvändigtvis vill att jag skall ge förslag, så.. I brist på en korrekt medicinsk benämning, dåliga kunskaper inom anatomi samt bristande insikt i de olika bakomliggande kirurgiska teknikerna:
Shove it up your fucking arse! ![wink](img/smilies/wink.png)
Besar skrev:
hoppas du tvättar den innan besiktningen
![wink](img/smilies/wink.png)
Oh'yes, hjälpte dock inte mycket
Vilot skrev:
Wow! Den starta utan problem?
Inga problem. Jag hade bytt olja så de inte skulle ligga vatten längst ned i tråget, men i övrigt, näe. Skruvade varken bort tändstiften eller byggde oljetryck innan. Bror primade med soppapumpen ett par ggr, sedan startade den 3 varv startmotor.. Inget skrammel eller oljud alls
Som en bal på slottet som man inte blivit bjuden till på grund av 1) sociala tillkortakommanden 2) att man är strängt upptagen med att kravla sig igenom Malmös samtliga burgar'hak och testa varje öl på varje meny 3) att man är smutsig. på insidan.
alldeles, alldeles Underbart! Så... sova? Inte en chans.
1 kall öl (som dubblerade sig själv och mystiskt blev till 3) framför datorn och ställa på och försäkra bilen.
08:00, upp, bacon/äggröra och 4 koppar kaffe.
Med mat i munnen får jag tag på en tid 12:30 hos Ringtjänst i Arlöv för hjulinställning.
4 timmar till godo, spurtar ned i garaget.
Fredag 09:26Framför min bil stod det 4-5 travar med däck, en hög med bortrationaliserade bildelar och en bajs-civic.
Inte utan att känna sig lite som Indiana Jones när man gräver sig igenom flera års gammal skit för att bereda väg.
11:15 Wash-A-LudeFy faen, 3 år gammal bensin i tanken, den luktade inte riktigt som hallon och nytryckta pengar.. Den fick stå ute och gå riktigt varm samtidigt som jag sporadiskt blötte upp smutsen med en trädgårdsslang.
Framgång; tveksam. Lyckades omfördela en del av dammet till trevliga mönster i lacken, men på det stora hela var den fortfarande hopplöst smutsig
![sad](img/smilies/sad.png)
11:45 Testkörning till närmaste 98-pump! Försöker dryga ut den gamla soppan med lite ny sås.
... bil-fan har krympt de senaste åren! Speciellt glasfiberstolarna. Det är ett hopplöst fenomen det där, när sportstolar får stå oanvända några år så krymper de på mitten
För övrigt, grundläggande hjulinställning gjorde med mitt prima ögonmått!
Kurvtagningsegenskaper: krabba
![tongue](img/smilies/tongue.png)
bilen gick snett.
12:30 Hjulinställning.
Drygt 2mm toe out fram, och en snällare 1mm toe in bak.
Det ska i teorin ge en framände som ganska snabbt svänger in och byter spår, med en bakände som lydig följer med istället för att kasta sig efter i motsatt riktning i ett försök att komma först ut ur varje kurva
![roll](img/smilies/roll.png)
Min caster var egenhändigt justerat till 4 grader på varje sida. Jag tror att detta är en bra bit utanför min framhjulsdrivna bils toleransområde, måste nog åtgärda det
"sedan".
13:15 Färdig. ja'ha... nu då? .. Well, de är väl lika bra vi testar en drop in på Carpsect då?
13:48
"Inga fel eller brister har upptäckts" Så nu är jag kontrollbesiktigad sommaren ut
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
![https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/13774314_1772191446358601_443982882_n.jpg]()
Så, ett av mina dåliga samveten är åtgärdat, till sist är bilen ute och laglig igen.
Testkörning och utvärderingJag kastade in sportstolarna och rätt ratt igen, och gav mig ut och testade lite på Malmös gator. Efter att ha kört höjd pickup de senaste månaderna, Automat.. Med rattväxel. ... så kräver det lite tankeverksamhet när man ska starta en manuell bil igen
Nya bussningarna är fantastiska! Den känns grymt exakt och precis, men samtidigt mjuk och följsam.
En del av de klonk och bank som fanns där för 3 år sedan är borta. Allt rör sig och följer med utan att kärva eller hänga upp sig. Detta gör att även coilsen känns mycket mjukare än vad jag minns dem från tidigare.
I övrigt så läcker den något. Och den luktar svets och sticker i näsan.
"Feature". De ska va så
Framtidsplan: Ställa undan denna i ett garage och gå bananas med ett annat
projekt, jag har stora planer på att göra det till en heltidssysselsättning att köra över saker
Reviderad framtidsplan: 1) Köpa Prylar!! 2) Köra Fort!! 3) Spara Vikt!!
Eftersom mina båda bröder
Toasted och
Razpataz börjat köra sina byggen på bana, så kan ju inte jag som storebror vara sämre
![smile](img/smilies/smile.png)
Det finns egentligen ingen ambition att vara snabbare än någon annan.
Låt oss satsa på ett rimligt mål: Snabbaste Prelude'n i Sverige runt en bana? Det borde vara ganska lätt att uppnå
![roll](img/smilies/roll.png)
Nu kanske de blir lite bygga av igen
Så tills vidare,
Ät dina grönsaker,
rösta på kristdemokraterna,
och gör inget dumt
(om du inte har råd att betala för det, i så fall är allt ok)