20 februari 2011
Trådstartare
Hejhej! Första gången jag postar nå sånthära så ber om ursäkt i förhand vid eventuella snesteg.
Så är det något jag skulle tänkt på eller gjort annorlunda med tråden så säg bara till!
Jag har sökt forum och trådar extremt mycket enligt min mening men har haft svårt att hitta och få den info jag behöver, eller den bekräftelse av problemen jag har.
Alltså, är en Volvo 740 GL från 1986 med en B230A motor (förgasare, Piersburg 175).
Nybytta saker:
Förgasare, hel och ren sedan i sommras.
Bränslefilter
Tändspole, kablage, rotor, fördelarlock samt tändstift.
Batteri
Alla vakuumslangar
Problem: start samt tomgång jäklas.
Startproblemet började vid den onormala kylan som smög på oss vid december månad. Minns att jag kunde starta bilen då de var kring 27 minus ute med 30 min motorvärmare i, vilket är på tok för lite men hon hoppa igång då ändå. Sen vid 25-30 minusgrader gick bilen inte att starta (motorvärmare i en par tre timmar), startmotorn snurrade på som den bruka men den hade ingen tendens till att tända. Problemet blev värre i och med det att det bara behövde vara 20-25, 15-20, 10-15 minusgrader ute för att till sist vara svårstartad även då den stått i garage. Antog att det var vatten i tanken och/eller bränslesystemet så sög ur tank och blåste rent systemet men gjorde ingen skillnad. Vid batteriladdare på med antingen ganska hög laddning eller starthjälp på så hoppar hon igång. Ingen reaktion vid användning av startgas. Märkte en tendens till lite mer lättstartad vid pumpgas 2-4 gånger beroende på kylan och choke dras ut samtidigt vid start till ca 1/3(bara använda full choke ha funkat förut).
Tomgångsproblemet uppstår vid körning efter väg i högrehastigheter, låt oss säga 70 och uppåt, och problemet blir "accelererande" ju snabbare man kört och hur kallt det är ute. Då vid inbromsning kan man inte frikoppla utan måste ha växel i konstant eller hjälpgas annars dör den eller har lägre tomgång. Kan detta bero på att det sitter sportluftfilter i och att kall luft åker in i motorutrymmet och att motorn får i sig den för kalla luften? Eftersom den startar och går fint på tomgång efter den stått några minuter, vilket betyder att motorn då värmt luften vid filtret? Isåfall rätt enkelt och bara lära sig att leva med;P
Den har dock betett sig såhär med tomgången något år innan, att den bara gick ner på låga varv efter att man kört den till exempel in till stan, men då var det bara att dunka i en k-sprit och problemet var löst.
På förgasaren sitter det någon tjock grej som heter "starter valve", inte "cold start valve", den fanns inte på förgasaren jag hade innan, kan det ha betydelse för någonting? Gjorde dom olika B230A motorer så att man måste ha jätte exakt lika allting som med instrumentpanelen t ex, den är ju känd för att va kinkig:P
Funderar på att byta:
Startmotor - Då vad jag förstått den drar den ström den behöver, oavsett, vilket resulterar att tändstiften inte skulle få rätt gnista även om startmotorn snurra på som vanligt. Dock kostar den en bra slant. Så andra förslag vore toppen!
Bränslepump - Då soppan i filtret sjunker tillbaka så det blir tomt, det ska ju ligga kvar. Men om det vore fel på bränsletillförseln borde den väl starta på startgasen?
Impulse Sensor/Hallgivare(?) - Såg i nå trådar om denhär givaren som tydligen ska sitta nere under rotorn i själva fördelarn. Minns int riktigt funktion, eller om den egentligen sitter i fördelaren på B230Amotorer.
Har jag beskrivit något konstigt? Eller undrar ni ba över något så fråga på:)
Riktigt tacksam för svar/hjälp/idéer!