3421
Sök

Hjälp med trim till B200et

20 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#1
Jag har en B200et motor som jag skulle vilja trimma lite smått men jag är helt ny på det här med turbomotorer.
Det jag har funderat på är att byta topp, kam, och köpa ett chip till den, men jag har svårt att hitta info och delar till denna motor:(

Så det som jag skulle vilja är att få lite tips på vad man kan göra för något med den och kanske tips om någon bra hemsida där det finns lite delar.

Tacksam för svar!
Senast redigerat av hagerr (22 februari 2011)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
22 februari 2011
#2
vart har du hittat en b200et?

Så vitt jag vet, och enligt min volvomanual, finns inga 200et i alla fall....


20 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#3
Haha den har jag hittat i min volvo 142 smile Fast den ska ju inte sitta där egentligen....
Dom fanns i volvo 740 och 780 som skickades till italien bland annat.. Kan även ha suttit i någon 300 serie.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
22 februari 2011
#4
Hmm okej... Då är det en hedlig motronicsnurra med andra ord...

Jag är osäker på om det går att hitta chip till denna, det är ett gammalt/ omodernt styrsystem, ännu omodernare än jetronic som sitter i FT.

Men du kan i alla fall slänga på en värre topp förstås. Osäker på hur vanliga toppar passar till 200block eftersom det är lite mindre borr men det är ju ganska mycket klämspalt på alla toppar så det ska ju gå ändå... Alltså det jag menar är att du skulle kunna kasta på en 531:topp, eller 405 iofs... ET ska ju ha det original så du kanske har det på din också redan om det inte är specialare på 2liters blocket...

Kan ja, bara kasta i bästa möjliga wink Finns skitmycke att välja på. Antingen väljer du snikmodellen och köper en originalkam, v, vx, vx3, k, h, eller absolut minimun A. Annars köper du en eftermarknads turbokam så de blir ordentligt. Större ventiler och en portning skulle inte skada.

Turbon sätter säkert sina gränser, svårt att säga vad du behöver i och med att du inte skrivit vad du har för effektmål?

Så länge du håller din runt 200 strecket och en bit upp kanske borde originalinsprutningen fungera. De du får göra är att skaffa en justerbar bränsletrycksregulator, och eventuellt lite större spridare, och lura in lite mer soppa i motorn. Eftersom du inte har lambda på din snurra bryr sig inte motorn om den inte går 100%. En FT skulle få smådamp om man inte finjusterar jävligt bra


20 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#5
Tack så mycket för dom bra svaren:) Jag har för mig att toppen som sitter på nu är en 530..
Jag har inga stora trimningsplaner men runt 200hk hade ju varit roligt att åstadkomma:)
B200et har original ca 160hk på 0,5bar i laddtryck så man borde ju kunna köra på högre iaf:) säkert 0,8-1..
Men vad är det för eftermarknads kammar du snackar om?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
23 februari 2011
#6
hagerr skrev:
Tack så mycket för dom bra svaren:) Jag har för mig att toppen som sitter på nu är en 530..
Jag har inga stora trimningsplaner men runt 200hk hade ju varit roligt att åstadkomma:)
B200et har original ca 160hk på 0,5bar i laddtryck så man borde ju kunna köra på högre iaf:) säkert 0,8-1..
Men vad är det för eftermarknads kammar du snackar om?

Vet inte , finns hur många som helst att välja på. Kan inga direkt på rak arm, men på KGtrimning finns kammar, fast tror de mest är till sug. Men de är bara att kika runt lite wink

Ok har du 530 så skulle jag satsa på en 531! Det skadar inte att porta den en aning om du vill ha mer effekt, samt större ventiler, men ska du "bara" upp i 200 behövs de nog inte. De är snarare turbon som sätter gränsen samt tryckrör och IC


20 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#7
Okej:) men tror du att resten av motorn pallar 200hk om man inte byter stakar och sånt?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
23 februari 2011
#8
Jarå de ska den palla så länge den går rent och inte spikar eller så. Du har väl de klena stakarna i motorn men även de ska hålla en bit i alla fall.


20 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#9
härligt:) men det spelar ingen roll om man tar en kam från t.ex. en b230et,ft,fk eller vad dom nu heter? tror du att det passar i min med?
Senast redigerat av hagerr (23 februari 2011)


415 Inlägg
23 februari 2011
#10
hagerr skrev:
härligt:) men det spelar ingen roll om man tar en kam från t.ex. en b230et,ft,fk eller vad dom nu heter? tror du att det passar i min med?

Det enda du behöver bry dig om med kammarna är att om du har fördelaren bak på toppen (vilket du förmodligen har) så behöver du ha en kam med spår för fördelare. Ft och fk har T-kammen vilket inte är något speciellt kul, men 230et har A-kam vilket jag gissar att du har original. Annars finns ju V-kam eller k-kam i b230e och vx3 i b230fb om man vill ha kammar som drar lite längre upp i registret. Finns ju lite fler kammar också men dessa är vanligast att hitta.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

20 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#11
Okej tack för upplysningen:)



Sök