3060
Sök

B230A->150hk utan turbo svindyrt? tips?

TBM NINJA
917 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#21
RD_87 skrev:
henke_92 skrev:
RD_87 skrev:
Jag skulle köpa en tidig B23E på skroten med 140hk för 1500:- och porta den lite. Då har man 2500 kvar till ett avgassystem. Vips 150hk utan förgasare och högre bränsleförbrukning big_smile

men då måste jag ju konvertera till insprut, e inte de jävla bökigt även om man har komplet motor med stam?`va säger besiktningen om motorbytet?

och kostar inte en komplet b23e MYKT mer än 1500??? bara en 531 topp ville dom ha 2 tusingar för ! sad

Jag vet inte vad dom tar nu men jag har köpt 2st för en femhundring stycket. Att konvertera till sprut brukar inte vara speciellt svårt men det lättaste är ju att köpa en donatorbil och slakta på både motor och sprut.
Besiktningsgubbarna är ju inte så jävla uppmärksamma men det är en laglig operation OM du reggar med motorn, din bil fanns ju med sprut. Jag har konverterat 2 bilar och åkt rakt genom besiktningen.

ah ja jo dom borde väl inte bry sig särsildt när man byter motor närstan bara för sprutets skull, ska höra med lokala skroten va dom ska ha för en komplet motor smile

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

612 Inlägg
24 februari 2011
#22
henke_92 skrev:
men då måste jag ju konvertera till insprut, e inte de jävla bökigt även om man har komplet motor med stam?`va säger besiktningen om motorbytet?

och kostar inte en komplet b23e MYKT mer än 1500??? bara en 531 topp ville dom ha 2 tusingar för ! sad

Alla E-motorer har mekaniskt sprut, det enda elektriska på dom är bränslepumpen och ett par småprylar som gör att motorn får extrasoppa när den är kall - i princip en automatisk choke. Klarar man att starta en dator, logga in på Garagets forum och skriva en fråga så klarar man att koppla in dom grejerna. wink

Besiktningen säger aja baja om alla ändringar som ändrar effekten. Men ett sprut som ser ut som det ser ut original i många andra Volvobilar har nog större chans att klara sig förbi besiktningen än hembyggt förgasarinsug och extraktorrör.

Tävlingsklassen Volvo original Cup tillåter i stort sett bara icke modifierade originaldelar till motorerna, och dom plockar ändå ut 160-170hk ur B23/230 genom att välja ut rätt originaldelar och justera noggrant. När man kan porta, plana, använda andra kammar o.s.v. har man mycket bättre förutsättningar för att få ut hyfsad effekt.

Vad en 30 år gammal Volvomotor kostar beror helt på personen som säljer den. Har den stått ivägen längst in i garaget sedan deras gamla 240 rostade sönder för 15 år sedan är det inte omöjligt att man får den om man bara tar väck den därifrån. wink

TBM NINJA
917 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#23
G-sson skrev:
henke_92 skrev:
men då måste jag ju konvertera till insprut, e inte de jävla bökigt även om man har komplet motor med stam?`va säger besiktningen om motorbytet?

och kostar inte en komplet b23e MYKT mer än 1500??? bara en 531 topp ville dom ha 2 tusingar för ! sad

Alla E-motorer har mekaniskt sprut, det enda elektriska på dom är bränslepumpen och ett par småprylar som gör att motorn får extrasoppa när den är kall - i princip en automatisk choke. Klarar man att starta en dator, logga in på Garagets forum och skriva en fråga så klarar man att koppla in dom grejerna. wink

Besiktningen säger aja baja om alla ändringar som ändrar effekten. Men ett sprut som ser ut som det ser ut original i många andra Volvobilar har nog större chans att klara sig förbi besiktningen än hembyggt förgasarinsug och extraktorrör.

Tävlingsklassen Volvo original Cup tillåter i stort sett bara icke modifierade originaldelar till motorerna, och dom plockar ändå ut 160-170hk ur B23/230 genom att välja ut rätt originaldelar och justera noggrant. När man kan porta, plana, använda andra kammar o.s.v. har man mycket bättre förutsättningar för att få ut hyfsad effekt.

Vad en 30 år gammal Volvomotor kostar beror helt på personen som säljer den. Har den stått ivägen längst in i garaget sedan deras gamla 240 rostade sönder för 15 år sedan är det inte omöjligt att man får den om man bara tar väck den därifrån. wink

tack för ett långt å fint svar! Nu trilla alla mynten ner smile tack

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

104 Inlägg
24 februari 2011
#24
henke_92 skrev:
Ragge88 skrev:
porta plana toppen, ta insuget från en B200K så slipper du köpa special för för mkt pengarweber 36/36 dcd passar direkt på:), kammen å förgasarn kostar men de e värt å lägga lite extra på de.

antingen en k-kam eller en nytilverkad från t.ex folkraceshop.se

låter fan också bra! men passar verkligen de insuget utan värre modifikation?? yikes är det svårt å fåtag i beg weber? hur ansluter man gasviren? är det liknande som till singel fögge?

gamla weber e lite halvjävliga å få tag i men ja dom passar rätt över på b200k insuget har b200k i min 240 å de ska dit en weber. satt samma insug på en b23A ja bygde till min amazon å de passa perfekt
gaswiren kommer ja inte ihåg riktit hur jag löste men ska kika på lite bilder å se va ja kan hitta


TBM NINJA
917 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#25
Ragge88 skrev:
henke_92 skrev:
Ragge88 skrev:
porta plana toppen, ta insuget från en B200K så slipper du köpa special för för mkt pengarweber 36/36 dcd passar direkt på:), kammen å förgasarn kostar men de e värt å lägga lite extra på de.

antingen en k-kam eller en nytilverkad från t.ex folkraceshop.se

låter fan också bra! men passar verkligen de insuget utan värre modifikation?? yikes är det svårt å fåtag i beg weber? hur ansluter man gasviren? är det liknande som till singel fögge?

gamla weber e lite halvjävliga å få tag i men ja dom passar rätt över på b200k insuget har b200k i min 240 å de ska dit en weber. satt samma insug på en b23A ja bygde till min amazon å de passa perfekt
gaswiren kommer ja inte ihåg riktit hur jag löste men ska kika på lite bilder å se va ja kan hitta

oki tack! då blir ju insugs frågorna lösta fan big_smile ser inte riktigt på dina bilder hur ditt gasreglage är byggt hmm

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
25 februari 2011
#26
hur mycket pengar har du? smile

polarns tant har 229hk i sin fugge b230 smile
fast 2.5liters dubbla weber 50 och e85 verkar göra susen
motorn är säkert till salu eftersom det byggs en 2.9liters sugis istället smile

Kör fort så hinner inget hända...

104 Inlägg
25 februari 2011
#27
henke_92 skrev:
Ragge88 skrev:
henke_92 skrev:

låter fan också bra! men passar verkligen de insuget utan värre modifikation?? yikes är det svårt å fåtag i beg weber? hur ansluter man gasviren? är det liknande som till singel fögge?

gamla weber e lite halvjävliga å få tag i men ja dom passar rätt över på b200k insuget har b200k i min 240 å de ska dit en weber. satt samma insug på en b23A ja bygde till min amazon å de passa perfekt
gaswiren kommer ja inte ihåg riktit hur jag löste men ska kika på lite bilder å se va ja kan hitta

oki tack! då blir ju insugs frågorna lösta fan big_smile ser inte riktigt på dina bilder hur ditt gasreglage är byggt hmm

tyvärr så har ja inge fler bilder heller men de e bara å pilla tills man hittar en lösning


TBM NINJA
917 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#28
Growe skrev:
hur mycket pengar har du? smile

polarns tant har 229hk i sin fugge b230 smile
fast 2.5liters dubbla weber 50 och e85 verkar göra susen
motorn är säkert till salu eftersom det byggs en 2.9liters sugis istället smile

låter dom vill ha rätt mykt för den motorn hmm jag har 10 tusen när jag få sålt min mopp jävel men fråga om dom vill byta motorn mot en fin vit 740gl 85a ? smile bilen är värd ca 6000 iaf tongue

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
25 februari 2011
#29
hehe det tror jag nog inte men kan fråga om den är till salu och vilka pengar den är bromsad 229hk och 308nm vrid ganska nice på en sug motor i en volvo 360 smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök