Hej!
På grund av ett välbetalt sommarjobb som gör att jag måste pendla ca 15 mil dagligen i två månaders tid i sommar har jag nu bestämt mig för att skaffa ett begränsat A-kort och en motorcykel. Eftersom jag går första året på Fordon efter ett par sabbatsår (fyller 20 i sommar) så har jag både B och C-kortet betalt om jag nu kommer in på Transport vilket är ganska troligt, så det känns rätt onödigt att betala körkortet för bil om skolan pröjsar det. Jag befinner mig nu i en situation där jag inte riktigt vet vad jag skall skaffa för hoj...
Jag har tre bra exempel på hojar jag har kollat lite extra på och intresserat mig för -
Honda NS125f, Suzuki GSX 400 och Yamaha YZ 250.
Motorcykeln får inte ha över 25 kW motoreffekt (34 hk) och vikteffekten måste överstiga 4,6 kg/hk gentemot tjänstevikten. Mc:n bör också ha en topphastighet på minst 120 km/h så den kan köras i
normala landsvägshastigheter utan att ansträngas alltför mycket (har 100 som standardhastighet sommartid).
Låt oss börja med Hondan, en 125-kubikare på 14 hästar, tjänstevikt 115 kg, toppfart 138 km/h. Jag gillar verkligen den sportiga designen, visst, det är en 85-86:as hoj, men för runt 7-8000 kan man inte begära vad som helst. Jämfört med både GSX:en och YZ:an lär den också vara en aerodynamisk dröm, vilket gör att den troligtvis inte blir lika jobbig att köra som de två andra i längden. 125:an jämfört med en 250:s cross eller en 400 lär också ge en bättre bränsleekonomi, även om det inte är jag som betalar soppan till och från jobbet.
Det jag inte gillar med den är att det är just en 125:a. Har kollat lite filmer på Youtube och den låter som en moped, och bara glädjen att få slippa det klassiska DT-ljudet och få känna lite mer frihet skulle inte alls skada. Det går ju säkert att trimma NS:en och byta avgassystem, men är det ens lagligt? Eller går det att regga om den om man höjer motoreffekten till runt 18 (mer hk gör nog att den låga tjänstevikten kraschar allt)? Det är frågan. Som novis kan man inte så mycket om cyklarna, vill bara ha något att ha roligt med i sommar och kanske nästa, innan det blir dags för något riktigt.
Dessa problem lär GSX:en lösa galant. Vet inte vad de ger original, men det verkar finnas ett par ute på Blocket som ligger på 23-24 kilowatt. Jag älskar motorljudet i dessa, det är visserligen bara en 400 men skillnaden på 125:an och 400an lär ju vara som skillnaden på natt och dag. Tyvärr lär det vara precis samma sak fast omvänt med både bränsleförbrukningen och inköpspriset. Utseendet tilltalar mig inte heller, jag kan tänka mig att de är lite mer lättkörda då den till formen är lik K50:n, inget liggande över tanken med andra ord. Tror säkert det är en bättre förstacykel i stan, men på landsväg vettefasiken, 80-100 km/tim nästan upprätt känns inte som någon höjdare, eller spelar det någon större roll innan man kommer upp i ordentliga farter (130+)?
Sedan har vi YZ:an. Crossen har alltid sina begränsningar när det gäller landsvägskörning, helt klart.
Det är också en av anledningarna till att jag valde att ta med den i inlägget. Har nämligen hört att crossar inte mår bra av att köras på vanlig landsväg, och det förvånar mig inte med tanke på utväxlingen och däcken. Så om jag skaffar en yz250 och byter däck på denna till typ landsvägsdäck, om några sådana nu finns att få, vore det ett alternativ att skaffa en vägreggad YZ istället?
Visst, man lär inte vilja köra över 100 med dem, men det är inte meningen heller, luftmotståndet lär vara högt och likaså förbrukningen. Men honestly, vad är coolare än en cross egentligen? Jag älskar dem, trots att jag aldrig ägt någon själv. Och vad kan vara skönare än att glida ut på lite sämre väg någon vacker sommardag på picknick med flickvännen?
Hemskt tacksam för alla svar, är som sagt nybörjare på området
På grund av ett välbetalt sommarjobb som gör att jag måste pendla ca 15 mil dagligen i två månaders tid i sommar har jag nu bestämt mig för att skaffa ett begränsat A-kort och en motorcykel. Eftersom jag går första året på Fordon efter ett par sabbatsår (fyller 20 i sommar) så har jag både B och C-kortet betalt om jag nu kommer in på Transport vilket är ganska troligt, så det känns rätt onödigt att betala körkortet för bil om skolan pröjsar det. Jag befinner mig nu i en situation där jag inte riktigt vet vad jag skall skaffa för hoj...
Jag har tre bra exempel på hojar jag har kollat lite extra på och intresserat mig för -
Honda NS125f, Suzuki GSX 400 och Yamaha YZ 250.
Motorcykeln får inte ha över 25 kW motoreffekt (34 hk) och vikteffekten måste överstiga 4,6 kg/hk gentemot tjänstevikten. Mc:n bör också ha en topphastighet på minst 120 km/h så den kan köras i
normala landsvägshastigheter utan att ansträngas alltför mycket (har 100 som standardhastighet sommartid).
Låt oss börja med Hondan, en 125-kubikare på 14 hästar, tjänstevikt 115 kg, toppfart 138 km/h. Jag gillar verkligen den sportiga designen, visst, det är en 85-86:as hoj, men för runt 7-8000 kan man inte begära vad som helst. Jämfört med både GSX:en och YZ:an lär den också vara en aerodynamisk dröm, vilket gör att den troligtvis inte blir lika jobbig att köra som de två andra i längden. 125:an jämfört med en 250:s cross eller en 400 lär också ge en bättre bränsleekonomi, även om det inte är jag som betalar soppan till och från jobbet.
Det jag inte gillar med den är att det är just en 125:a. Har kollat lite filmer på Youtube och den låter som en moped, och bara glädjen att få slippa det klassiska DT-ljudet och få känna lite mer frihet skulle inte alls skada. Det går ju säkert att trimma NS:en och byta avgassystem, men är det ens lagligt? Eller går det att regga om den om man höjer motoreffekten till runt 18 (mer hk gör nog att den låga tjänstevikten kraschar allt)? Det är frågan. Som novis kan man inte så mycket om cyklarna, vill bara ha något att ha roligt med i sommar och kanske nästa, innan det blir dags för något riktigt.
Dessa problem lär GSX:en lösa galant. Vet inte vad de ger original, men det verkar finnas ett par ute på Blocket som ligger på 23-24 kilowatt. Jag älskar motorljudet i dessa, det är visserligen bara en 400 men skillnaden på 125:an och 400an lär ju vara som skillnaden på natt och dag. Tyvärr lär det vara precis samma sak fast omvänt med både bränsleförbrukningen och inköpspriset. Utseendet tilltalar mig inte heller, jag kan tänka mig att de är lite mer lättkörda då den till formen är lik K50:n, inget liggande över tanken med andra ord. Tror säkert det är en bättre förstacykel i stan, men på landsväg vettefasiken, 80-100 km/tim nästan upprätt känns inte som någon höjdare, eller spelar det någon större roll innan man kommer upp i ordentliga farter (130+)?
Sedan har vi YZ:an. Crossen har alltid sina begränsningar när det gäller landsvägskörning, helt klart.
Det är också en av anledningarna till att jag valde att ta med den i inlägget. Har nämligen hört att crossar inte mår bra av att köras på vanlig landsväg, och det förvånar mig inte med tanke på utväxlingen och däcken. Så om jag skaffar en yz250 och byter däck på denna till typ landsvägsdäck, om några sådana nu finns att få, vore det ett alternativ att skaffa en vägreggad YZ istället?
Visst, man lär inte vilja köra över 100 med dem, men det är inte meningen heller, luftmotståndet lär vara högt och likaså förbrukningen. Men honestly, vad är coolare än en cross egentligen? Jag älskar dem, trots att jag aldrig ägt någon själv. Och vad kan vara skönare än att glida ut på lite sämre väg någon vacker sommardag på picknick med flickvännen?
Hemskt tacksam för alla svar, är som sagt nybörjare på området
Senast redigerat av Q4Rspwn (24 februari 2011)
0
0
0
0