3402
Sök

Effekt ur en b230

9 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#1
Hejhej, kan inte allt för mycket men försöker lära mig. smile

Om man tar te.x. min 940 GLT -91, varför blir de mer effekt om man byter till 531 topp, vx3 kam eller något annat och hur många fler hästar får man ut av delarna?

Tacksam för svar! smile

871 Inlägg
24 februari 2011
#2
ungefär lika mycket som bilen hade när den rullade ut från fabriken tongue nej men kanske 125hk..


9 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#3
beckstroem skrev:
ungefär lika mycket som bilen hade när den rullade ut från fabriken tongue nej men kanske 125hk..

Okeej vad är det mer som behövs för att det ska ge någon effekt då?smile

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
24 februari 2011
#4
Det brukar sitta 531 topp med vx3 kam på 940gl 91-orna och de har 135 hk från fabrik så du borde få det samma.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

871 Inlägg
24 februari 2011
#5
531, vx3 är en bra början, sen kanske ett ostrypt avgassystem (ingen kisse) 2,5" med 2 sportljuddämpare, extraktor, elfläkt, chip.. smile


871 Inlägg
24 februari 2011
#6
SpittaN skrev:
Det brukar sitta 531 topp med vx3 kam på 940gl 91-orna och de har 135 hk från fabrik så du borde få det samma.

tänk på 20års slit.. så 136hk får han nog aldrig ut med bara det..


Hobby-Skruvare
203 Inlägg
24 februari 2011
#7
Kennard skrev:
beckstroem skrev:
ungefär lika mycket som bilen hade när den rullade ut från fabriken tongue nej men kanske 125hk..

Okeej vad är det mer som behövs för att det ska ge någon effekt då?smile

Det vanligaste är att förbättra bilens andning. Både ut och in. Ut = Extraktorgrengör, sportkatt och sportavgassystem. Och in = genom att byta till ett sportluftfilter

Nästa steg brukar vara att porta och bearbeta toppen och slutligen byta styrboxen.

Eller gå den lätta (läs vanliga) vägen och sätta på en snurra (turbo)

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
24 februari 2011
#8
beckstroem skrev:
SpittaN skrev:
Det brukar sitta 531 topp med vx3 kam på 940gl 91-orna och de har 135 hk från fabrik så du borde få det samma.

tänk på 20års slit.. så 136hk får han nog aldrig ut med bara det..

Har du ioförsig rätt i

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

9 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#9
SpittaN skrev:
Kennard skrev:
beckstroem skrev:
ungefär lika mycket som bilen hade när den rullade ut från fabriken tongue nej men kanske 125hk..

Okeej vad är det mer som behövs för att det ska ge någon effekt då?smile

Det vanligaste är att förbättra bilens andning. Både ut och in. Ut = Extraktorgrengör, sportkatt och sportavgassystem. Och in = genom att byta till ett sportluftfilter

Nästa steg brukar vara att porta och bearbeta toppen och slutligen byta styrboxen.

Eller gå den lätta (läs vanliga) vägen och sätta på en snurra (turbo)

Tacktack! smile

9 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#10
beckstroem skrev:
531, vx3 är en bra början, sen kanske ett ostrypt avgassystem (ingen kisse) 2,5" med 2 sportljuddämpare, extraktor, elfläkt, chip.. smile

har 3" hela vägen utan katt, och extraktor smile

158 Inlägg
25 februari 2011
#11
Måste till mycket pengar och kunskap eller kontakter för att få ut något riktigt drag i sug väg på en sådan motor, snabbare och billigare att vinna samma hk med turbo.. tyvärr! Sug hk är mkt häftigare smile

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 februari 2011
#12
Nyttan av sportluftfilter på en Volvo är inte stor. Det finns en formel för att räkna ut filterarea på vanligt pappersfilter för att tillåta maxeffekt. Vid 7000rpm behöver en sådan motor ett filter som är 310cm2 det är väl ganska nära orginalet storlek, dessutom är den formeln tänkt att tillåta 100% fyllnadsgrad i motorn vilket aldrig händer utan turbo så jag tror inte att man kan räkna hem någon effekt på sportluftfilter.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök